: 18 aug 2003, 22:53
Ja eller er der bare nogen der har lavet nogel meget mystikse knaster *G*
Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
http://www.powerforum.dk/
Christian T. skrev:Nu må jeg også lige blande mig, jeg mener ikke at Lasses eksempel er noget vrøvl. Om det er lavet sådan på nogen biler aner jeg ikke, men det kan da bestemt godt lade sig gøre, i teorien i hvert fald.
60° efter forbrændingen, det er med andre ord 30° før tdc. Her er udstødningsventilen åben og i det tilfælde du har en racerknast med en god del ventiloverlapning i, vil indsugningsventilen også være åben eller igang med at åbne.
Så skriver Havneren at benzin/luft blandingen vil vente med at suse ind i cylinderen indtil stemplet danner vakuum ved at kører nedad og udstødningsventilen er lukket. Det er altså bare ikke rigtigt, turboen vil i det øjeblik du slipper gassen have temmelig mange omdrejninger og bliver jo netop holdt oppe i omdrejninger. Derfor vil der netop være overtryk i indsugningsmanifoldet, som sørger for at blæse blandingen direkte igennem og ud i udstødningsmanifoldet, før udstødningsventilen når at klappe i. Dette kan kræve, som Nolan skriver i sit første indlæg, at tomgangsreguleringen holder gasspjældet tilpas åbent, for at sikre tilstrækkeligt flow.
Det er af præcis samme grund at skarpe knaster med meget overlapning normalt regnes for uegnede til turbo, men i dette tilfælde er det jo den effekt man ønsker.
Selvfølgelig kræver det en knastaksel med en del ventiloverlapning og en større turbo end normalt, da trykket ellers vil være lavere ved fuldlast på denne måde, da noget af luften når at ryge lige igennem motoren.
Den model med at stille tændingen senere vil uden tvivl også virke, men vil godt nok koste mange hk.
Mvh.
Christian
Nolan skrev:Hej Havner
Jeg har rodet lidt på nettet og jeg må give dig lidt ret......
Selvfølgelig kan brændstoffet ikke sprøjtes ind i cylinderen 60 grader efter forbrændingen. Der er jo lukket af på det tidspunkt.
Flere steder har jeg set, at man forsinker tændingen til efter toppunktet (har set alt fra 10 til 60 grader nævnt).
Andre steder tilføres desuden mere brændstof end normalt.
Én ting er vi dog enige om: det er ufedt for motoren at køre med ALS. Ventiler, sæder og turbo bliver ristet af det.
/Nolan
Christian T. skrev:(1)60° efter forbrændingen, det er med andre ord 30° før tdc. Her er udstødningsventilen åben og i det tilfælde du har en racerknast med en god del ventiloverlapning i, vil indsugningsventilen også være åben eller igang med at åbne.
(2)Så skriver Havneren at benzin/luft blandingen vil vente med at suse ind i cylinderen indtil stemplet danner vakuum ved at kører nedad og udstødningsventilen er lukket. Det er altså bare ikke rigtigt, turboen vil i det øjeblik du slipper gassen have temmelig mange omdrejninger og bliver jo netop holdt oppe i omdrejninger. Derfor vil der netop være overtryk i indsugningsmanifoldet, som sørger for at blæse blandingen direkte igennem og ud i udstødningsmanifoldet, før udstødningsventilen når at klappe i. Dette kan kræve, som Nolan skriver i sit første indlæg, at tomgangsreguleringen holder gasspjældet tilpas åbent, for at sikre tilstrækkeligt flow.
Det er af præcis samme grund at skarpe knaster med meget overlapning normalt regnes for uegnede til turbo, men i dette tilfælde er det jo den effekt man ønsker.
Selvfølgelig kræver det en knastaksel med en del ventiloverlapning og en større turbo end normalt, da trykket ellers vil være lavere ved fuldlast på denne måde, da noget af luften når at ryge lige igennem motoren.
(3)Den model med at stille tændingen senere vil uden tvivl også virke, men vil godt nok koste mange hk.
Mvh.
Christian
Christian T skrev:Hej igen
Det kunne sørme få folk op af stolene, eller måske rettere ned i stolene.
Jeg ved ikke hvordan jeg pludselig fik en halv omdrejning på motoren til at være 90°, det er ganske rigtigt noget vrøvl.
Mht. vakuum i manifoldet, så må jeg indrømme at jeg i min hast tog fejl igen, jeg er dieselmekaniker og tænkte vist ikke helt klart. På en dieselmotor styrer man oftest omdrejningerne på dieselpumpen, her kan man godt have overtryk i indsugningsmanifoldet selv om man slipper speederen, men det bliver selvfølgelig en helt anden sag når man har et gasspjæld inde i billedet, man er selvfølgelig nødt til at "kvæle" motoren på den tilførte luft og ikke som på en diesel med det tilførte brændstof.
Jeg havde ikke tænkt på at man med en processorstyret tænding har mulighed for at forsinke tændingen kun i det øjeblik man ønsker denne effekt, det er naturligt ikke tændingsanlæg der er min stærke side.
I har ret og jeg tog fejl.... hvad søren, meningen med et forum er vel også at man kan lære af hinandens viden.
Mvh.
Christian
Christian T skrev:Hej igen
Det kunne sørme få folk op af stolene, eller måske rettere ned i stolene.
Jeg ved ikke hvordan jeg pludselig fik en halv omdrejning på motoren til at være 90°, det er ganske rigtigt noget vrøvl.
Mht. vakuum i manifoldet, så må jeg indrømme at jeg i min hast tog fejl igen, jeg er dieselmekaniker og tænkte vist ikke helt klart. På en dieselmotor styrer man oftest omdrejningerne på dieselpumpen, her kan man godt have overtryk i indsugningsmanifoldet selv om man slipper speederen, men det bliver selvfølgelig en helt anden sag når man har et gasspjæld inde i billedet, man er selvfølgelig nødt til at "kvæle" motoren på den tilførte luft og ikke som på en diesel med det tilførte brændstof.
Jeg havde ikke tænkt på at man med en processorstyret tænding har mulighed for at forsinke tændingen kun i det øjeblik man ønsker denne effekt, det er naturligt ikke tændingsanlæg der er min stærke side.
I har ret og jeg tog fejl.... hvad søren, meningen med et forum er vel også at man kan lære af hinandens viden.
Mvh.
Christian