Side 2 af 2

: 28 sep 2003, 07:27
af Gæst
Stumperne er til at skaffe for penge..

brugt B23 blok. ikke B230 de har svage lejer.
brug samme krumtap.
bor op og plan 1mm. den SKAL være helt plan, meget finpudset, ingen rustgrader, og KRYDSSLEBET. det gælder også topen.

Lav oliesprøjt op under stæmpler. det er nemt. olie "røret" går lige ved cyl.væg. bor hul, skær 6mm gevind. køb ford dyser(RS Turbo) monter og ret op.

modific. samme plejlstænger, med ny spec.top-bøsning som passer til smedede stæmpler til en B230FT . stempler er købt "brugt" fra racermotor. nye ringe.

alt skal afbalanceres og veje det samme.

ombygget bundkar med`"skvulpe plader" og mere olie(breder)
stor oliepumpe(B21ET)
El pumpe for oliekøler(seperat system med temp. styring)

glasblæsning af alu dele.
blokken har fået en gang sandblæsning og nok maling.


Så har du bunden klar. bygge pris ca. 12k det er inc. skærerings toppakning.

Toppen er fra B21ET.
forbrændings kameret laves mere "rundt" og støre.( der fjernes meget )
planes 2mm. ja. det er meget, men der er lavet store kammer.
+ Stemplerne har også korter "pind højde".

Ventiler er en anden sag. indsugningsventil fra en tysker.
Udstødningsventil fra usa.
lidt støre kanaler.(meget lidt). Korter v-styr.
hjemme lavet alu manifolder( helt lige og ens)
.
"hjemme lavet" spjæld(52mm) det er nemt. find 4 ens hos en huger, og monter dem på liene. " MED SPJÆLDAXEL LODRET" så kan de nemt sættes på SAMME træk stang.. træk på midten af stangen, og monter justering på ALLE 4. Juster ind på spjæld-kontakt..
hjemme støbt tryk-fordelingsbox til spjæld i glasfiber.

Knats af typen: T5R. den har et løft på 13,5mm. mod 11,0mm på en B21ET.
Knasten er ikke "skrap" den køre fint tomgang ved 900.omd. det høje men ikke lange løft giver EXTREM stort moment ved lave omd. OG TURBO tryk.

hjemme lavet just.knasthjul.

Topstykket kan ikke komme af med varmen, hvis det ikke laves om..
Der skal pumpes vand ind fra begge sider og frem ved cyl.4. gøres med 2 el pumper.
Thermostat huset bores ud, og stor TH monteres. der skal være et stort flow. jeg køre 75c i temp..

Toppen koster lidt mere i stumper, men det kan gøres billiger.
alt inc, planslibning og trykprøvning. und. alles. pris ca: 15k.
du kan godt bruge andre ventiler, og spare ca: 6k.

Turbo fra audi 200T + en fra A4 1,8 20V.
hjemme lavet udstødnings manifold. 4 I EN colekter der deles i 2 igen.

Der til skal nye benzin pumper(2)
indsprøjt fra audi 200T.
tilskuds system af U-kendt type(????????????)

gpa. intercoller.
mange rør og slanger.
nogle magnet ventiler

anden kobling, getrag gearkasse

OK- det er sku dyrt, men hvis man bruger lidt til til af finde stumper, eller har noget til at ligge bliver det jo ikke dyre af..

Skal man kigge på de timer der er brugt..... ja. en mand der hygger med det ganske roligt og laver næsten alt.( - boring, planing, trykprøvning, afbalance, og slibning af krumtap.)

Jeg vil tro, at jeg har brugt 150-200 timer alt i alt......

Prøv lige at regne ud hvad den ville koste ved en eller anden "DOKTER"
ok- han er måske hurtiger.100 timer. og?

monteret og indkørt..


motor: møj billig 30,0k
løn: 100 x 325 32,5k
i alt: 62,5k +MOMS

fuck. 78.125,00 kr.

DET ER DYRT AT TRÆKKE EN CAMPING VOGN.

: 28 sep 2003, 09:47
af HenrikGM
Har du brugt "M" plejlstænger?, altså de "fede" fra B21ET?

Toppen er fra B21ET skriver du. Det udelukker jo kun 4 toppe af hele sortimentet. Hvilken een er der tale om?? 160,398,405?

Nu har du jo planet topstykket....hvorfor hulen dog det??
Har du brugt eet af dem med store eller små kølevandspassager mellem top og blok?

Spørger fordi planing af topstyket normalt er noget man begrænser mest muligt, alene pga at alle de svage(dem med store kølevandspassager) har en tendens til at lade forbrændingskammeret "synke op" i toppen når de får noget klø, og "de stærke"(dem med små kølevandspassager, typiskt -84+) øsnker man ikke at gøre svage.
Hvad har du gjort for at hindre at det sker?

Når nu stemplerne har en kortere pindhøjde, hvordan får du så stemplerne helt op til topstykket??? Eller stopper stemplerne "midt" i boringen?

Hvad er effektivt komp.forhold?

T5R er et godt valg, men den kan forbedres yderligere. UNITEK AB er rigtig skrap til at bygge volvomotorer, og har skræddersyet knastaksler i mange år, så mangler du noget mere power så skriv alle data ned på motoren og mail ham dem, samt hvad du vil have ud af det, så bikser han lige en ny knast til dig, på en ny core.

Så vidt jeg husker løfter en B21ET nu kun 9,8mm, men jeg kan dog huske forkert. Hvad bogstav stod der på den knast?

Smid lige et billede af det knasthjul. Vil gerne se.

Mht bensintilskud så mail mig lige engang.
dsl65684atVIP.CYBERCITY.DK

Man skal aldrigt regne på hvad det koster at trække campingvogne....:-)

her er et billigt system

: 28 sep 2003, 14:15
af Bjarne Andersen