Side 2 af 3

: 22 sep 2003, 19:47
af mh
det er ikke for at skrue hul i bunden af båden men kan en sådan spole holde til varmen fra turboen :?: :?:.............

: 22 sep 2003, 20:00
af HenrikGM
Ok....Når nu i insisterer:

Den rigtige løsning er noget i denne stil:

En servomotor linket på spjældet.(ikke en fra et modelfly!!)
En MAPsensor i manifolden.
En stump elektronik, med en PID regulator til at interface MAPsensoren til servomotoren. Evt programmerbart.

På denne måde kunne man opnå DIGITAL ladetryksstyring. Dette vil både kunne minimere turbolag og hindre boostcreep.

Lavede man det programmerbart så der var oplysninger om motoromdrejninger, kunne man lade det "tælle gear og omdrejninger", og på den måde få gradvist stigende ladetryk i takt med gear og omdrejninger. "Softlaunch".....!

Sammenbygget med MS(som nu kan fåes med launchcontrol og antilag indbygget) er der ret gode muligheder for rigtig god kontrol!

Prøv at forestille jer alt det gummi der kan spares....;-)

: 22 sep 2003, 20:02
af David
Spolen(eller en anden lignende anordning) behøver nødvendigvis heller ikke sidde pladask op ad turboen. stangen kan vel godt være dobbelt så lang som en alm. stang på en aktuator. Der er bare et spørgsmål om at være kreativ med beslag osv.

: 22 sep 2003, 20:08
af David
Ja det ville sgu være en ok anordning. ..... Var det ikke noget for dig (Henrik) at skrue sådan et system sammen til os fattigrøve=)..

Ps. Regner snart med at handle lidt ms. med dig..

: 22 sep 2003, 20:23
af HenrikGM
Nu er sådan en styring jo ikke noget man bare lige kaster sammen en formiddag. Men jo, hvis jeg havde 48timer i et døgn, så kunne jeg måske fikse noget.

Men prisen bliver ikke lille. Alene en linærmotor med ydelse nok til at tumle en WGventil koster ikke under en plovmand netto.

En samlet pris alt incl vil næppe ende under 2k. netto!

Mht MS så kan du bare sig til så finder vi ud af noget. Sig lige til i god tid. Jeg kan ikke lige smide alt hvad jeg har i hænderne for at samle een til dig med dags varsel :-)
Hvis jeg kan få dig til at sige til, med et par ugers varsel så vil det være dejligt. Så behøver jeg hellerikke få stress og mavesår.....

: 22 sep 2003, 20:30
af David Att Henrik
Jeg skal godtnok helst bruge det på fredag....... gas. Ej det kommer selvfølgelig til at foregå i dit tempo. vi vil jo ikke ha at du kører dig selv i brædderne=) .. Jeg råber bare op her inde på forumet når det er ved at være tid..

: 22 sep 2003, 20:33
af HenrikGM
Så sørg for at råbe så højt så jeg opdager det. Jeg er ikke _altid_ til at træffe herinde :-)

: 23 sep 2003, 10:36
af GTI-kongen
Det var stadig den styring jeg snakkede om, stadig ingen gode ideer?

: 23 sep 2003, 11:42
af HenrikGM
Ingen der kan laves "bare lige". Det du efterlyser er en elektronisk ladetryksregulering. Du kan ikke uden videre få en WG aktuator til at åbne både lavere og højere end du har den indstillet.

: 23 sep 2003, 22:05
af Nolan
Att. HenrikMG

Man kunne vel lave solenoiden fjederbelastet og så pulsvidde-modulere strømmen til lortet.
Så mangler der bare noget elektronik og en MAP-sensor til at klare trykmålingen. Kunne evt. kodes ind i en PIC-uC, hvis man ville have den mere avancerede model.

En forholdvist simpel løsning for en elektronikmand.

/Nolan