Fælge - Hvad betyder vægten?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#11 Indlæg af lqs »

det der snyder folk i den her sammenhæng, er nok at de sætter hjul med langt størrer rullediameter på. så store så de faktisk kører et gear højere! en anden ting er at store (høje og BREDE) hjul giver langt størrer LUFTMODSTAND!! så er der selvfølgelig den helt bondske. at spedometret ikke viser så meget pga. den højere gearing!!!! MVH. søren
Gæst

Jeg tror altså

#12 Indlæg af Gæst »

Jeg tror altså at nøgleordene er "smalle" og "brede".

Jeg nægter at tro på at 15" og 18" i samme bredde vil have
nogen betydning overhovedet.

Men hvis man samtidigt (hvad man med stor sandsynelighed gør)
går en 20-30 mm op i bredden, så tror jeg på at det kan mærkes !
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#13 Indlæg af Havneren »

lqs skrev:det der snyder folk i den her sammenhæng, er nok at de sætter hjul med langt størrer rullediameter på. så store så de faktisk kører et gear højere! en anden ting er at store (høje og BREDE) hjul giver langt størrer LUFTMODSTAND!! så er der selvfølgelig den helt bondske. at spedometret ikke viser så meget pga. den højere gearing!!!! MVH. søren


Jep... Det er jo lige præcis sådan det er!!!
(Nej, Trnasitfar far... Søren er ikke syg fordi han give mig ret. Jeg har jo bare efterhånden fået ham på ret køl :P )
(Tillykke med din PC nu virker igen, Søren)
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

Re: Jeg tror altså

#14 Indlæg af Havneren »

Anonymous skrev:Jeg nægter at tro på at 15" og 18" i samme bredde vil have
nogen betydning overhovedet.


Det afhænger jo af dæk monteringen!!!!!! 15" og 18" er der jo ret stor forskel på og der vil altså være en forskel i rullediameteren og den vil ABSOLUT have betydning... Det vil hæve din total gearing mærkbart, hvilket vil nedsætte din acceleration og din fejlvisning på dit speedometer vil blive reduceret (viser altid for meget)!

v/h christian
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#15 Indlæg af hYe »

GÆST : "Jeg nægter at tro på at 15" og 18" i samme bredde vil have nogen betydning overhovedet."


Det var det jeg vil frem til i det tidligere indlæg...
Forudsat at rulleomkredsen er den samme.. :D
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
acidstorm
Medlem
Indlæg: 103
Tilmeldt: 07 jul 2003, 16:53
Geografisk sted: K.B.H
Kontakt:

#16 Indlæg af acidstorm »

I cykelverden siger man 2g sparet i et hjul er bedre 200 g i rammen 8)
C Frimodt

#17 Indlæg af C Frimodt »

Nu er vægt jo generelt fjenden når man vil have sin slæde til at accelerere hurtigere. Enhver kan jo mærke om der sidder 70 kg dødvægt i højre side af bilen, og når man snakker ræs som f.eks. manøvreprøve, går man efter at få hvert et kg ud af øsen, og med fælgene giver det dobbelt bonus. For dels sparer man energi til den translatoriske acceleration (dvs acc i vandret plan), men hvis vi antager at al massen på hjulet var samlet helt ude langs kanten, ville man få 100% gevinst oven i pga sparet energi til den rotationelle bevægelse (drejningen af hjulet om sin egen akse). Hvis hver af ens fælge således bliver f.eks. 3 kg lettere, svarer det til at man sparer 12+12 kg, og 24 kg skulle nok kunne mærkes i de flerste biler. Og derudover er der selvf betydningen af den større gearing, som er noget skidt.


Det har derimod ikke nogen betydning for effekten, der skal bruges til at accelerere fælgen op, om den er f.eks. 13" elle 18" hvis bare vægten er den samme, for selvom 18" fælgen beskriver en større cirkel, har den jo tilsvarende mindre vinkelhastighed for en given tangential-hastighed.

Mvh Casper Frimodt :)
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#18 Indlæg af Havneren »

Husk at vi altså her snakker almindelig gade biler... Hvor folk mener det er pga. vægtforskellen af fælgene at bilerne pludselig bliver "døde" med større fælge på.

Ingen tvivl om at man i "ekstrem" sport som ralley og motor sport vel er... Hvor man borer huller i alle hængsler og bruger div resurser på at få fjernet ALT hulrumsbeskyttelsen, undervognsbehandling osv osv osv... Hvor man stræffes med 20kg vægt i bilen... Der kan vægten være de afgørende 0,1 sek for 1.pladsen. Og DER er den ABSOLUT afgørende.

Det med cyklen skal man jo tænke i lidt andre forhold da vægt/kraft forholdet jo er BETRAGTELIGT moderart i sammenligning med biler!!!

Er udemærket klar over at vægten af fælget ER en faktor. Det er ikke det jeg siger... Men det er LANGT fra den faktor som er skyld i det folk oplever når de får større tommer hjul på!

HOVED argumentet for lettere fælge ER at få den uaffjedrede masse så langt ned som muligt. Det forbedrer køre egenskaberne betragteligt da affjedringen der ved har NOGET nemmere ved at få dem til at holde vejgrebet samt gyroeffekten formindskes!

v/h christian
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#19 Indlæg af Transitfar »

Det har derimod ikke nogen betydning for effekten, der skal bruges til at accelerere fælgen op, om den er f.eks. 13" elle 18" hvis bare vægten er den samme, for selvom 18" fælgen beskriver en større cirkel, har den jo tilsvarende mindre vinkelhastighed for en given tangential-hastighed.

Der må jo nødvendigvis være en TEORETISK forskel i inertimomentet...
Men du har nok ret i, at vi selv set i forhold til Havneren´s indlæg er ude i marginaler.
Fx løber jeg sommetider på rulleskøjter, in-linere 4-hjuls, det er hyggeligt i min alder...
Men dem på in-linere med 5 hjul kører da fra mig uden problemer, selv om de har en større hjul-inerti at kæmpe imod....
Forøvrigt , hvis rulleomkredsen er den samme for 15"-fælgene som for 18"-fælgene, så er vinkelhastigheden jo den samme.. :wink:
Jeg går ud fra, at vi har dæk på fælgene, såldes at vi kort og godt taler om det samme mht. vinkel/tangentialhastighed.
Eller taler vi forbi hinanden???
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
C Frimodt

#20 Indlæg af C Frimodt »

Ja Inertimomenet ændres, men vinkelhastigheden ændres omvendt proportionalt dermed.
For hvis vægtfordelingen er den samme (at vi f.eks. antager at al massen er placeret ude i kanten som på en cylinder), vil energien der skal til at skabe en tangentialhastighed på f.eks. 30 m/sek være den samme uanset hjulstørrelsen. Formlen for rotationel energi er jo: E = ½*I*w*w
(W=omega), og da da Inertimomentet for en en cylinder er M*R*R, bliver formlen altså: E =½*M*R*R*w*w, og da vi samtidigt har at tangentialhastigheden er lig radius gange vinkelhastigheden, dvs V=w*R, er fælgens radius altså ligegyldig, for hvis radius halveres, fordobles den nødvendige vinkelhastighed, og energien til at accelerere fælgen op til en tangentialhastighed på 30 m/sek forbliver den samme :o)

Mvh Casper, som dog også mener at 30 kg sagtens kan mærkes i en gadebil, selvom det jo nok er den større total-gearing, der gør slæden sløv :wink:
Besvar