Udglødning af manifold
Redaktør: Moderatorer
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Udglødning af manifold
Transitfar skrev:GTI-kongen skrev:Er det nødvendig at udgløde manifolden inden man bruger den og tager turbo'en skade af evt. glødeskalder der kommer med igennem.
Mvh ThomasHenrik GM skrev:Nej, lidt seriøst, hvorfor er det du vil udgløde den? Skru den på og kør en tur
Henrik dog, svar da på mandens spørgsmål.....
Hvis jeg selv engang får taget mig sammen til at prøve selv at lave en manifold, vil jeg da også gerne undgå alle "hovsa"-erne, en turbo er jo trods alt ikke helt billig.
Nu har manden lavet sig en fin manifold. Det har sikkert kun taget et par timer. Hvad skal han så gøre nu??? Og er turboen monteret på manifolden under "udglødningskøreturen???
Jeg så bare situationen med halmfyret og manifolden for mit indre øje, og ville dele synet
Jeg formoder der er tale om en "sort" manifold, og så har rør og bøjninger sandsynligvist glødeskaller i een eller anden udstrækning. Udglødning i fri luft gør dette VÆRRE!
Glødeskaller dannes når man varmer jern(evt også rustfrit) op over materialets skalningstemperatur, OG der er ilt tilstede. Turboen bryder sig ikke om store stykker glødeskaller, men jeg tvivler nu på der er sådanne stykker i røret, men svejseknaster og andre småpartikler er mindst ligeså farlige, så find een der kan sandblæse den med lidt forsigtighed, eller brug den tid det tager at gøre manifolden rimeligt ren indvendigt, evt med en flapbørste på en stump gummislange.
Man kan dog med fordel "udgløde"(nærmere "afspænde") materialet, ved en opvarmning. Den kan ligeså godt foregå på motoren som alle andre steder, men forudsat der ikke er nogle fremmedlegemer i manifolden!
Svejseknaster, og "hængenosser" på bagsiden af svejsningerne er nok den største turbokiller. Tvivler stærkt på at nogen har fået opbygget så store glødeskaller at de kan splitte en turbo ad uden videre. Dermed ikke sagt at den har godt af dem!
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Hald79
- Senior Medlem
- Indlæg: 278
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: midtjylland
- Kontakt:
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Konklusion:
1) Sørg for, at din manifold indvendig er ren som en nybarberet barnerøv.
2) Kør lidt forsigtigt til at begynde med. Hvis/når manifolden revner, så reparerer du den, og starter så ved 1) igen....
3) Afmonter ofte manifolden (især i begyndelsen) for at kontrollere, om anlægsfladen stadig er plan, når den ikke er påspændt topstykket. (Surt med tapbolte, som er TRUKKET ud af topstykket...)
Eller:
1) Udglød ved en passende temperatur.
2)Kontroller, at anlægsfladerne er plane.
3) Sørg for, at din manifold indvendig er ren som en nybarberet barnerøv.
4) Monter, og kør...
1) Sørg for, at din manifold indvendig er ren som en nybarberet barnerøv.
2) Kør lidt forsigtigt til at begynde med. Hvis/når manifolden revner, så reparerer du den, og starter så ved 1) igen....
3) Afmonter ofte manifolden (især i begyndelsen) for at kontrollere, om anlægsfladen stadig er plan, når den ikke er påspændt topstykket. (Surt med tapbolte, som er TRUKKET ud af topstykket...)
Eller:
1) Udglød ved en passende temperatur.
2)Kontroller, at anlægsfladerne er plane.
3) Sørg for, at din manifold indvendig er ren som en nybarberet barnerøv.
4) Monter, og kør...
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Manifolden revner som udgangspunkt kun når den ikke er svejst ordentligt. Ikke svejst ordentligt= alt for meget varme=>varmerevner, eller ikke svejst varmt nok/med det rigtige håndelag=>bindingsfejl.
Man skal svejse med så lidt strøm at man lige akkurat kan "sy" materialet sammen uden at få bindingsfejl. Fuld hammer på svejseren er lig med varmerevner i svejsningen. Se på en certifikatsvejser hvis du ikke tror på det
Fremgangsmåden må være:
1: lav flangen så den er 10-4, også mht planhed. Blankttrukket fladjern er glimrende.
2: hæft manifolden op.
3: Svejs den på et reservetopstykke.Brug gerne baggas.
4: Brug aldrigt mindre end 10mm støttebolte i toppen.
5: Køb for guds skyld nogle _ORDENTLIGE_ støttebolte, INCL. møtrikker. OEM Audi fra en bestemt model jeg ikke lige kan huske i skrivende stund er kvali.
6:puds alt skidtet ud af manifolden.
7: monter manifolden, og spænd med korrekt moment ifht de støttebolte der er brugt.
8:Kør skidtet stille og roligt varmt. Modstå fristelsen til at teste max effekt lige nu!
9: Efterspænd med støtteboltens anbefalede moment når kold.
10: Nyd at skidtet aldrigt mere skal af igen.
Flangen trækker IKKE støtteboltene ud af topstykket pga varmespændinger!! Men en ukorrekt montering kan gøre det!
Manifolden revner ikke umotiveret, forudsat stålkvaliteten er iorden.
Sort er mere kritisk end rustfrit, men meget nemmere at fuske sig fra. Sort er ofte tilstrækkeligt til perlegrustunere.(ordet brugt med stor respekt!)
Man skal svejse med så lidt strøm at man lige akkurat kan "sy" materialet sammen uden at få bindingsfejl. Fuld hammer på svejseren er lig med varmerevner i svejsningen. Se på en certifikatsvejser hvis du ikke tror på det
Fremgangsmåden må være:
1: lav flangen så den er 10-4, også mht planhed. Blankttrukket fladjern er glimrende.
2: hæft manifolden op.
3: Svejs den på et reservetopstykke.Brug gerne baggas.
4: Brug aldrigt mindre end 10mm støttebolte i toppen.
5: Køb for guds skyld nogle _ORDENTLIGE_ støttebolte, INCL. møtrikker. OEM Audi fra en bestemt model jeg ikke lige kan huske i skrivende stund er kvali.
6:puds alt skidtet ud af manifolden.
7: monter manifolden, og spænd med korrekt moment ifht de støttebolte der er brugt.
8:Kør skidtet stille og roligt varmt. Modstå fristelsen til at teste max effekt lige nu!
9: Efterspænd med støtteboltens anbefalede moment når kold.
10: Nyd at skidtet aldrigt mere skal af igen.
Flangen trækker IKKE støtteboltene ud af topstykket pga varmespændinger!! Men en ukorrekt montering kan gøre det!
Manifolden revner ikke umotiveret, forudsat stålkvaliteten er iorden.
Sort er mere kritisk end rustfrit, men meget nemmere at fuske sig fra. Sort er ofte tilstrækkeligt til perlegrustunere.(ordet brugt med stor respekt!)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Gæst
-
Gæst
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Anonymous skrev:Hej hvorfor ikke smide den i 3% saltsyre ligesom de gør ved galvaniserings firmaerne så er alle glødeskallerne væk der efter skal den bare i noget base for at neutralisere syren![]()
mWh Jens
Godt tip!
Smid skidtet i en god gang saltsyre, og skyld efter med store mængder vand.(den med neutralisering med base er ikke noget man bare lige rammer;-)
Efter syrebehandlingen kan du jo give manifolden noget ovnsværte, det binder godt på den ru overflade, og kan eftergøres på 5 minutter til et træf. Så ser den altid "ny" ud.
Ellers ruster manifolden slemt lige med det samme.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Shelby 500
- Senior Medlem
- Indlæg: 323
- Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
- Geografisk sted: kbh
Sand / glas blæs eller anden overfladebehandling - udglødning har ikke noget med svejserester/glødeskaller at gøre - man udgløder i forbindelse med ændring af metallets struktur - og i dit tilfælde udglødes for at fjerne de spændinger en svejsning giver. Et manifold er temmelig udsat for dynamiske krafter, og i længden kan træk,tryk,vrid,skub,hive osv. medføre at det revner ved en svejsning - derfor udglødes det.....
