Definer ordet Gadebil...

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#101 Indlæg af møffe »

john 406 turbo skrev:Semi finale var Christian Frost supra, Kenneth Jørgensen Skyline og
Lasse i Uno turbo samt en anden jeg ikke kan huske pt.

I dette tilfælde vandt Lasse samlet med en bil, som kostede samlet langt under, hvad en Supra eller Skyline kostede bare i tunings stumper.
Så det kan lade sig gøre, men kunne Brians Supra overholde punkt 1. i mit udkast ??

John.

sidste bil var vist en sort escort cosworth.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
john 406 turbo
Medlem
Indlæg: 110
Tilmeldt: 30 mar 2005, 17:41

#102 Indlæg af john 406 turbo »

lqs skrev:tror der er et par stykker her, der ikke rigtig ved hvad ting koster!
synes det er ægerligt, at mange tråde om de her emner, kommer til at dreje sig om DHB/BENJAMIN, er det virkeligt det vigtigste i div menneskers liv? den hvide E21 kørte showklasse til dhb... ja men den har vel også kørt andre steder hvor nummerplade var et krav? om det er en gadebil? det er i hvert fald ikke mere en rammebil, end så mange andre biler med bur! MVH søren


Søren det er rigtig, men hvor er grænsen på en gadebil. Som vi har snakket mange gange om Michaels Escort med 4 punkts link ophæng også skal gå under en rørramme bil så er den vel også ulovligt i den sammenhæng.

Ellers må der lave en street klasse og en pro klasse reglement for at gøre alle tilfreds.

DHB skal ikke bruges som reference i streetrace for så er der lovløshedden der hersker.
Men selv DHB vil ikke definerer ordet gadebil v dragbil.

John.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#103 Indlæg af HenrikGM »

Der sker reelt det at de få arrangørere i DK der er interesseret i at løfte sporten til et højere niveau tager action selv. Reelt et nyt reglement8 der ikke lider under diverse begrænsninger arvet fra diverse organisationer.

Lur mig om der ikke kommer en fin klasseopdeling så alle kan være med.
Og det indebærer bla et opgør med gadebil/nummerplader/dragbil/sikkerhed og baner.

Da DASU ikke viser interesse for at tilfredsstille 99% af udøverne af 402m løb, så laver vi det bare selv.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
kolermanden
Senior Medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 17 jul 2007, 13:57
Geografisk sted: Jylland (Fiskebyen)
Kontakt:

#104 Indlæg af kolermanden »

HenrikGM skrev:Der sker reelt det at de få arrangørere i DK der er interesseret i at løfte sporten til et højere niveau tager action selv. Reelt et nyt reglement8 der ikke lider under diverse begrænsninger arvet fra diverse organisationer.

Lur mig om der ikke kommer en fin klasseopdeling så alle kan være med.
Og det indebærer bla et opgør med gadebil/nummerplader/dragbil/sikkerhed og baner.

Da DASU ikke viser interesse for at tilfredsstille 99% af udøverne af 402m løb, så laver vi det bare selv.



hvor har du ret :wink:

men det her må være en gadebil ... :grin:

http://www.youtube.com/watch?v=jpegBYr5 ... re=related
>Goril< en, Gorilla i menneskeskikkelse, som ikke har fornemmelse for finesse.
BrianC
Indlæg: 12
Tilmeldt: 04 aug 2005, 01:41

#105 Indlæg af BrianC »

Forstår ikke hvordan det kan være så svært at se hvilke biler der går under betegnelsen "gadebil" til diverse arrangementer?
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#106 Indlæg af Wildert »

BrianC skrev:Forstår ikke hvordan det kan være så svært at se hvilke biler der går under betegnelsen "gadebil" til diverse arrangementer?


Fordi de fleste definitioner som er kommet her er rene gummiparagraffer... de er u-håndhævelige og derfor ubrugelige... langt de fleste bud i tråden er baseret på god vilje og moral hos deltagerne - det er pænt naivt at tro på at det kan fungere i en konkurrencesport hvor der endda kan hænde at være præmier på spild.
Derudover er mange af dem piv-åbne for fortolkninger... det duer ganske enkelt ikke.

I klubrally startede man for nogle år tilbage med standardbilsklasser, og det var på niveauet af "god vilje" blandt deltagerne. Klasserne har været en kæmpe succes særligt på Sjælland, men det er også kommet med den pris at man nu er nødt til at definere MEGET hårdere hvad der er en standardbil, og hvad der skal ind i "ombyggede/rallybiler".

Klubrally har ingen pengepræmier - kun pokaler af typen som lillemor normalt IKKE er frisk på at ville have stående i stuen - alligevel er der eksempler på at det daværende "reglement" blev strukket til det yderst, og i hvert fald langt over hvad de fleste ANTOG var intentionen.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
BrianC
Indlæg: 12
Tilmeldt: 04 aug 2005, 01:41

#107 Indlæg af BrianC »

Wildert skrev:
BrianC skrev:Forstår ikke hvordan det kan være så svært at se hvilke biler der går under betegnelsen "gadebil" til diverse arrangementer?


Fordi de fleste definitioner som er kommet her er rene gummiparagraffer... de er u-håndhævelige og derfor ubrugelige... langt de fleste bud i tråden er baseret på god vilje og moral hos deltagerne - det er pænt naivt at tro på at det kan fungere i en konkurrencesport hvor der endda kan hænde at være præmier på spild.
Derudover er mange af dem piv-åbne for fortolkninger... det duer ganske enkelt ikke.

I klubrally startede man for nogle år tilbage med standardbilsklasser, og det var på niveauet af "god vilje" blandt deltagerne. Klasserne har været en kæmpe succes særligt på Sjælland, men det er også kommet med den pris at man nu er nødt til at definere MEGET hårdere hvad der er en standardbil, og hvad der skal ind i "ombyggede/rallybiler".

Klubrally har ingen pengepræmier - kun pokaler af typen som lillemor normalt IKKE er frisk på at ville have stående i stuen - alligevel er der eksempler på at det daværende "reglement" blev strukket til det yderst, og i hvert fald langt over hvad de fleste ANTOG var intentionen.


Det var nu også ment ironisk fra min side :)
Når der kommer en bil, hvor der benzintanken sidder i motorrummet og kun er på 4liter+at den kører på 114oktan benzin, samtidig med at viskersystemet er væk og luftfiltret stikker ud af motorhjelmen, så kan det ikke være svært at se det ikke har noget med en gadebil at gøre (kun er eksempel på en jeg ved ikke er en gadebil). Og ja, selvfølgelig vil vi da se de fuldstændig hjernedøde projekter, folk kommer med. Men at sætte dem i samme klasse som almindelige biler, der måske nok ikke er lovlige men dog kører på gaden og kan bruges til daglig, er efter min mening forkert.
Om de skal have lov til at kæmpe om prisen for den hurtigste bil generelt til arrangementerne, ved jeg ikke om det er rimeligt.. :roll:
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#108 Indlæg af Ravnen »

john 406 turbo skrev:
Ravnen skrev:
john 406 turbo skrev:

Hvad med biler der er synet med konstruktive ændringer?
Hvad med Hot Rods, Beach Buggys osv?


Konstruktiv ændringer på hot rods eller buggy, er der ikke lavet ændringer på vanger eller bærende dele, så vidt jeg ved, men jeg kan da godt se, at man kan lave ændringer på karosseri mm.
Det jeg vil frem til i det reglement/udkast jeg kom med ang. punkt 1 er, at man undgår biler som er bygget til dragracing med ændret hjulkasser, vanger som er fjernet eller rørrammer biler mm., som eks. pt. kan køre til DHB lovligt.
Dvs bilens karosseri skal kunne lovligt synet igen i DK. som mange gør her i landet når bilen skal til syn, man gør den (næsten) lovligt igen med den opbygning bilen er født med.

Vi kan alle være enig om nogle af de biler som deltog til DHB 07 ikke har noget med en gadebil af gøre.
Flere af bilerne er bygget til " semi dragrace" eks. den hvide BMW E21 med fronten bygget op med rørramme. Den vil jeg mene ikke kan deltage under streetrace reglement.

Morten : Jeg ved du brænder meget for US biler og dem skal der også være plads til, men det er en gråzone med så gamle biler, som du selv er indpå ang konstruktive ændringer.

John.


E21'eren kørte i showklasse...

Og hvad er problemet med at bilerene er bygget om. Brian i hans, efter din definition, "ikke bygget om Supra" kører jo alligevel fra hele bondetoget, hvordan vil du begrænse ham? og hvordan skal han få kamp til stregen hvis folk ikke kan få lov til at nå "tronen" på en billigere måde end at købe en bil i den prisklasse? ved at tillade folk at bygge om vil man få et mere varieret felt hvor der også for små midler kan køres hurtigt og om alle omstændigheder taler vi jo om mindst to klasser, en stor og en lille, jeg går ud fra at dit forslag gælder den lille?


Hvordan man skal stoppe Brian i hans Supra ved jeg ikke, men skal han stoppes, hvis bilen overholder de gældende regler ??

Kan da kun give dig et eksempel på, hvordan det kan gå til i et streetrace løb.

DHKB 2006 ( Danmarks hurtigste klub bil), som jeg arrangede for PKJ, var et godt eksempel på, hvordan et streetrace løb kan få overraskende vindere uden max pengepung.

Semi finale var Christian Frost supra, Kenneth Jørgensen Skyline og
Lasse i Uno turbo samt en anden jeg ikke kan huske pt.

I dette tilfælde vandt Lasse samlet med en bil, som kostede samlet langt under, hvad en Supra eller Skyline kostede bare i tunings stumper.
Så det kan lade sig gøre, men kunne Brians Supra overholde punkt 1. i mit udkast ??

John.


Biran's bil ville efter min overbevisning snildt kunne overholde dit punkt 1 og Michaels Escort kan godkendes på gaden med det 4-link du omtaler...

Mht. Lasse's bedrifter sidste år (Læs: "for mange år siden") er det kun fordi at der "dengang" ikke var så meget "interesse" for forhjulstræk - lige om lidt bliver det kørt 10-11 sek i den klasse også og så bliver Lasse kørt agterud hvis han ikke selv opper sig, desuden så ved jeg at Lasse har brugt rigtigt mange penge på sin Uno, så mange at han sikkert ville kunne købe en Supra...
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
Elnef
Nyt Medlem
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25 sep 2007, 20:27

#109 Indlæg af Elnef »

morten jønsson skrev:
john 406 turbo skrev:Tror lige jeg vil blande mig lidt i denne her tråd.

Jeg har snakket med flere af jer herinde ang dette spørgsmål/tråd.
Jeg er rodet ind i DHB mm. og som nogle/flere af jer ved, har jeg også lavet meget streetrace i PKJ regi.

Jeg er enig med alle jer, at man skal have fundet ud af hvad en gadebil er og ikke er.

Jeg har prøvet i flere år at påvirke DHB / Benjamin om at lave DHB-race om til mere den måde "vi andre køre på" altså med fri træning og så finaler om søndagen.
Deres holdning er, at det køre godt som det køre nu, så de ser ingen grund til at lave det om. :?
Udviklingen er gået stærkt de sidste 3-5 år, og det er på alle højeste tid man skal trække en streg i sandet, hvad der er en gadebil/dragbil.

En gadebil er i min verden en bil, som man kan sammenligne med, en bil der køre på vejen rent udseende.

1. Bilen skal have original karosseri. Ingen modificeringer af vanger, inderskærme, ruder mm.
2. Man må ikke skifte motoren ud med en anden motor fra et andet bilmærke, men gerne fra en større model i samme mærke. Dog skal overnævnte regel 1. overholdes.
3. Tryk ladning mm. er tilladt samt gas. sikkerhedsforskrifterne skal over holdes, men det skal skrives mere om.
4. brændstof skal være diesel eller benzin max 98-104 oktan fra almindelige tankstationer.
Ingen nitro og alt hvad det andet brændstoffer hedder.
5. Lys, blinklys, vinduesvisker mm. skal virke.
6. Ingen weelbars.
7. Dæk skal være med mønster og godkendt.
8. Bremser skal virke som minimum som standard for den bilmodel.
9. Gearkassen skal have baggear som virker.
10. Bagtøjet skal bruge samme beslag som originalmonteret.
osv.
Det er sådan de overordnet punkter kunne se ud. Der skal dog laves nogle flere uddybninger i visse punkter og måske også laves flere punkter.
Om det skal være forsikring og plader på er underordnet.

John.


Hvad med biler der er synet med konstruktive ændringer?
Hvad med Hot Rods, Beach Buggys osv?


Ja hva med dem ??

En buggy som min er bygget på en opkortet vw bund og karossen er smidt over højre skulder og skiftet ud med en i fiber så den kan på ingen måde overholde regel 1
Den er bygget efter vw fabrikkens foreskrifter og godkendelser og da bunden altså noget af den bruges må den beholde det oprindelige indregistrerings år min er fra 60 selvom den angiveligt er bygget en gang i 70erne og kan synes og godkendes feks uden forrude så bla regel om vindues visker heller ikke passer til sådan en bil
ja ved godt at med sådan en bil er man lidt i en grå zone men den kan synes og godkendes så den hører vel til blandt gadebilerne ligesom hot rods osv også gør
morten jønsson
Medlem
Indlæg: 192
Tilmeldt: 25 sep 2007, 20:39
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#110 Indlæg af morten jønsson »

Elnef skrev:En buggy som min er bygget på en opkortet vw bund og karossen er smidt over højre skulder og skiftet ud med en i fiber så den kan på ingen måde overholde regel 1
Den er bygget efter vw fabrikkens foreskrifter og godkendelser og da bunden altså noget af den bruges må den beholde det oprindelige indregistrerings år min er fra 60 selvom den angiveligt er bygget en gang i 70erne og kan synes og godkendes feks uden forrude så bla regel om vindues visker heller ikke passer til sådan en bil
ja ved godt at med sådan en bil er man lidt i en grå zone men den kan synes og godkendes så den hører vel til blandt gadebilerne ligesom hot rods osv også gør


200% enig.
:rock:
when the light goes green - the bullshit stops..
Besvar