: 21 dec 2003, 19:34
En nem løsning ombyg biler fra før 1984, og hold dig under 3,5% i co. 
Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
http://www.powerforum.dk/
Havneren skrev:Mht. forsikringen er jeg noget i veldrede. De har ikke nogen general offentlig holdning til tuning af hvad jeg har kunne finde ud af i hvert fald. Jeg har faktisk ikke kunne finde et eneste sted hvor der står at du er forpligtiget til at oplyse om en evt. tuning... Der står dog noget omkrin at risikoændring skal oplyset, men hvad er en risikoændring. Ordet "risikoændring"s betydning vil de ikke definerer for mig! Efter alt logik skal man vel oplyse det. Men hvis bilen er tunet, synet, godkendt og har ikke været udsadt for et identitsskift (betalt afgift af større motor f.eks.), så er bilen jo stadig med de "originalt papirer". Og man SKAL overholde færdselsreglerne. Så kan man godt argumenterer for IKKE at skulle oplyse det.
v/h christian
vil give HAVNEREN helt ret
Anonymous skrev:Da jeg ringede tilmit selskab sagde de klart at så skulle de vudere om det i deres verden var en "anden" bil. Men du har ret hvis din bil er synet og godkendt med det du har lavet er det helt iorden og burde være lovligt. MEN det betyder også at du ikke tager f.eks din cossi skruer den ned i tryk køre til syn hvor efter du skruer op for den igen, der med har du lige tunet den og den er ikke lovlig længere. De fleste af dem der har en cossi vil jeg påstå ikke kan få deres bil synet uden at skrue den ned, det kan være at jeg tager fejl. Husk også at hvis du tuner over 20% kan du i de fleste tilfælde regne med en tur til Told og Skat for ny afgift, der en del skræk historier om dette
Transitfar skrev:vil give HAVNEREN helt ret
Hvad nu??? En eller anden har da vist hacket Søren´s PC.....
Havneren skrev:Mht. afgiften er det en udbredt misforståelse at hvis man tuner over 20% skal man betale afgift af det. Folk (især Henrik GM) har meget sværet ved at forstå at det altså ikke hænger sådan sammen. Afgifts mæssigt må man tune standartmotoren lige så todset man vil, NÅR man blot holder sig til de originale anlat ccm og det originalt topstykke. Jeg har f.eks. fået mit erklæret som "ingen afgiftmæssig koncekvens. "I de fleste tilfælde", den holder nok ikke. Problemet ligger i at SBI kan kræve større bremser f.eks. hvis du skal over 20%. Disse bremser vil man med STOR sandsynelighed skulle betale afgift af!
Den med cossi´en... Ja selvfølgelig. Problemet ligger jo bare i at synsassistenterne ikke aner hvor hurtig sådan en er. De kan ikke på vildkår vurderer om den har 220hk eller (220*1,2+lidt) 270hk... Desuden han de intet bevise. Så derfor ville den med stor sandsynelighed blive synet, men det bliver det ikke mere lovligt af. Havde den efter den var skruet op kun 264hk ville det jo være lovligt.
v/h christian
v/h christian
Havneren skrev:
Mht. afgiften er det en udbredt misforståelse at hvis man tuner over 20% skal man betale afgift af det. Folk (især Henrik GM) har meget sværet ved at forstå at det altså ikke hænger sådan sammen. Afgifts mæssigt må man tune standartmotoren lige så todset man vil, NÅR man blot holder sig til de originale anlat ccm og det originalt topstykke. Jeg har f.eks. fået mit erklæret som "ingen afgiftmæssig koncekvens. "
v/h christian