Side 19 af 32

: 26 nov 2007, 13:04
af efterz
Ravnen skrev:Problemet er ikke at få nogle aksler der kan holde men at få nogle med en godkendelse...


Præcis.

: 26 nov 2007, 13:44
af HenrikGM
morten jønsson skrev:[
Jeg har spurgt lidt rundt omkring, og et af svarene var dette:

Det går att beställa axlar från tex Mark Williams :
Mark Williams Enterprises produces many special splined shafts. Our facility has specialized equipment that allows fast production of special splined shafts. For example a shaft was re-produced from a broken sample. The entire project included reverse engineering, creating a three-dimensional model with shop drawings,CNC programming, process development and part completion in less than two weeks. Our complete in-house CNC turning, spline cutting, heat-treating and CNC grinding allow special part deliveries that are unrivaled in the industry

Er der overhovedet nogen der har FORSØGT at få aftermarket axler til deres biler?


Det er fint at du undersøger det, men trækaksler er det ikke kun Mark Williams der kan lave. Der findes i dynger af maskinfabrikker der kan det samme som Mark Williams, men de har det til fælles, når vi snakker om "prototypeaksler", som du har fundet der: De er ikke godkendte, og derfor ganske enkelt ligeså værdiløse som de aksler feks Jonas har på seaten(værdiløse i godkendelsesøjemed!)

Mange "ikke amerikanere" har trækaksler der kan tåle temmeligt meget fra fabrik. Et skift til aftermarket aksler der hellerikke er godkendte gav kun et betydeligt hul i kontoen, og måske en "bling-bling" effekt fordi MarkWilliams nok sender nogle klistermærker med i kassen.

Jeg vil tro at et sæt trækaksler til Jonas´s seat, custom made by Mark Williams nok koster det samme som resten af transmissionen, men det kan man da undersøge.

Morten; Har du den komplette oversigt over hvad SFI godkendelsen på samtlige krav reelt betyder?

: 26 nov 2007, 14:40
af morten jønsson
HenrikGM skrev:Morten; Har du den komplette oversigt over hvad SFI godkendelsen på samtlige krav reelt betyder?


hvad mener du?

: 26 nov 2007, 15:18
af morten jønsson
Hartvig skrev:Og jeg kan slet ikke forestille mig krav om bur ved tider over 11 sekunder, uanset at vi naturligvis vil opmuntre og fremhæve de kørere som prioriterer ekstraordinær sikkerhed.
/Hartvig


Heller ikke en styrtbøjle ved 11.00 eller hurtigere?

: 26 nov 2007, 15:46
af HenrikGM
morten jønsson skrev:
HenrikGM skrev:Morten; Har du den komplette oversigt over hvad SFI godkendelsen på samtlige krav reelt betyder?


hvad mener du?


Den er her:
http://www.sfifoundation.com/

Når man læser dette, så ser det ud til at visse virksomheder bliver "tilgodeset" lidt ud over det sædvanlige.

NHRA stiller krav om SFI godkendte dele.
Disse dele kan kun købes til enkelte bilmærker, og produceres kun af enkelte virksomheder.
Samme virksomheder har skægt nok en del reklameudgifter til NHRA.
Samtidigt er det ikke klart specificeret hvad der skal til for at en trækaksel kan overholde SFI kravene, men dog kan man finde en fin liste der klart tilkendegiver hvem der kan sælge en SFI godkendt aksel.

Men hvis der er nogen der har en oversigt over hvad de SFI krav reelt dækker over, og hvad der skal til for at få en stump SFI godkendt, så er det interessant.

: 26 nov 2007, 16:40
af morten jønsson
Har lige talt med Travis hos Mark Williams.
Han kan lave aksler til feks. Supra eller BMW til ca 1000.00$.
De er NHRA Approved (ikke SFI) og det er dem de kører 9sek tider med i USA.
Hvis de er gode nok til NHRA er de vel også gode nok til DK...

: 26 nov 2007, 17:01
af Feldthaus
HenrikGM skrev:
Men hvis der er nogen der har en oversigt over hvad de SFI krav reelt dækker over, og hvad der skal til for at få en stump SFI godkendt, så er det interessant.


Sådan fungerer SFI:
SFI foundation stiller med en test metode og værdier for hvad det skal kunne holde til. SFI beskriver hverken udformning eller materiale.
Når en stump så er blevet godkendt bliver den selvfølgelig kaldt til stikprøve kontrol.

: 26 nov 2007, 17:01
af morten jønsson
HenrikGM skrev:[Når man læser dette, så ser det ud til at visse virksomheder bliver "tilgodeset" lidt ud over det sædvanlige.


Helt ærligt - hvis vi skal til at stille spørgsmål om hvor vidt NHRA/SFI er korrupte eller ej - så tror jeg sku da vist bare vi glemmer det hele.
Så bliver vi ALDRIG enige om et regelsæt....... :damn:

: 26 nov 2007, 17:04
af Ravnen
Rolig nu... ville det være muligt at få godkendt noget her i DK...

er der nogle der kan svare på det?

: 26 nov 2007, 17:22
af Hartvig
morten jønsson skrev:
Hartvig skrev:Og jeg kan slet ikke forestille mig krav om bur ved tider over 11 sekunder, uanset at vi naturligvis vil opmuntre og fremhæve de kørere som prioriterer ekstraordinær sikkerhed.
/Hartvig


Heller ikke en styrtbøjle ved 11.00 eller hurtigere?


Jo - alle åbne biler skal køre med styrtbøjle IMO :!:

Men som alt andet i denne tråd skal der defineres nogle regler også på dette område.

Keep the spirit !

/Hartvig