S:Nye 465ml dyser
Redaktør: Moderatorer
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Havneren skrev:Sjovt nok er Shells V-power efter deres egen oplysninger på nøjagtig samme brændværdi - 43,8 mj/kg! Er det ikke V-power de praler med giver større effekt?
Nu består benzins brugbare egenskaber jo af lidt mere end blot brændværdien...
Efter min mening er der ingen tvivl om, at de forskellige "guld"-benziner vitterlig giver valuta for pengene for adskillige forbrugere.
Senest rettet af Transitfar 18 feb 2005, 17:41, rettet i alt 1 gang.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
havnerenn
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Transitfar skrev:[
Efter min mening er der ingen tvivl om, at de forskellige "guld"-benziner vitterlig giver valuta for pengene for adskillige fiorbrugere.
Nu skal man nok ikke undervurdere placeboeffekten.
Argumentet for at Vpower skulle forøge effekten skulle jo være en fjernelse af massive koksbelægninger, især på ventilerne. Den test der var før/efter på en ældre toyota viste belægninger på ventilerne der kunne gøre en briggs&stratton misundelig. Efter få km med Vpower i tanken var ventilerne som polerede.
Den situations anvendelighed kan man selv tage stilling til. Jeg kan kun sige at jeg i min 22år gamle volvo, med et enormt bensinforbrug, endnu ikke kan præstere noget der ligner koksbelægninger på ind- og udstødsventiler, trods 340.000km. At en toyota så ligner en briggsmotor indvendigt med det halve antal km på bagen anser jeg for en lidt fiktiv situation. Belægningen kommer ihvertfald ikke fra bensinen! Om ventilstammetætningerne kan have forårsaget belægningen ved jeg ikke, men hvis de er utætte, så bliver de nok ikke tætte igen af vpower?
Oktantallet er det samme, brændværdien er den samme.
Hvor kommer al den ekstra effekt fra folk sådan snakker om??
Mon ikke det er lidt som når folk sætter et KNfilter på bilen, har brugt hele weekenden på det, og synes at motoren "nu er meget mere livlig", trods moment og effektkurverne ligger klods op af hinanden?
Kunne RIGTIGT gerne tænke mig at se Vpower testet uafhængigt, på en lidt mere videnskabelig metode end filme en toyotas ventiler før og efter en tankfuld bensin
Eftersom denne dokumentation ikke eksisterer anser jeg Vpower være et produkt på linie med elkompressor, mirakelolier der tillader man kan køre paris-dakar uden olie på motoren,flydende værktøjskasser der kan renovere stort set alting(hvad lever mekanikeren af idag??), små plasticdimser klipset på bensinslangen, hvorefter bilen nu kører 25% længere på literen, osv osv osv.
MEn hvis der kan findes reel dokumentation, (Det vpower reklamerer med er klart målbart, men de måler det ikke?) så er jeg da klar til at justere min opfattelse.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Mads RR
- Medlem
- Indlæg: 173
- Tilmeldt: 17 dec 2003, 14:55
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Du glemmer en ting Henrik. EGR! I nyere motorer kan og er der store problemer med koksbelægninger i indsugningskanaler og ventiler. At vidunderbenzin ikke giver flere hk kan vi hurtigt blive enige om. Men det har helt sikkert en rensende effekt. På nøjagtig samme måde som f.eks beladd tilsætningsprodukterner har. Og tro mig nogle nyere motorer har helt sikkert brug for denne form for rensning. Det er ikke tilfældigt at Mitsubishi's sidste nye motorer i colt'erne er gået helt væk fra egr igen. En mitsubishi GDI motor kører så meget udstødningsluft tilbage i indsugningen, at jeg har set indsugningskanaler med belægninger på 1-2 cm.
Mads RR
Mads RR
To race is to live.... Everything before and after is just waiting. "Steve McQueen"
- hYe
- Mester Medlem
- Indlæg: 732
- Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
- Geografisk sted: Malmö
Jeg talte med en shell-representant under en reception, hvor jeg foreslag ham at de tog 98oktan af markedet og indførte tysk v-power benzin...
Det er jo 100oktan og så kan der jo godt være tale om at en optimeret motor kan give lidt flere hk....
Men jeg er ikke så klog på benzin, så ret mig gerne...
Nå... Enyways... han ville forelægge det for sin chef...
Det er jo 100oktan og så kan der jo godt være tale om at en optimeret motor kan give lidt flere hk....
Men jeg er ikke så klog på benzin, så ret mig gerne...
Nå... Enyways... han ville forelægge det for sin chef...
Smøring er ALT!
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Tjaaa.....
Sludrer jævnligt med kunderne ved vores lille tankstation.
Og der ER altså folk, som hårdnakket sværger til "guldbenzinen" (Nitro3000), uanset hvor meget jeg går dem på klingen!!
Enten kører de længere på literen, eller også er motoren meget mere kørbar.
Selv kører jeg jo diesel, og kan ikke deltage i testen
...
Men der er også kunder, som har prøvet "ekstra-benzinen", og er gået tilbage til normalbenz, da de ikke kunne registrere nogen forskel.
Det "pudsige" er, at jeg ikke har set nogen sammenhæng mellem kundegrupperne og biler/motorer/kørselsmønstre......
Men jeg har talt med så mange "frelste"
, at jeg er overbevist om at "guldbenzinen" under visse (ukendte) omstændigheder har sin eksistensberettigelse.
Batterier er i vore dage lukkede (vedligeholdelsesfrie), så man kan ikke hælde mirakelvand i.
Udover at skifte startbatterier skal der stadig lappes dæk, og skiftes udstødning/lamdasonde når bilen skal synes...
Forresten kan jeg skifte sikringsboks i en Escort med bind for øjnene
.
Sludrer jævnligt med kunderne ved vores lille tankstation.
Og der ER altså folk, som hårdnakket sværger til "guldbenzinen" (Nitro3000), uanset hvor meget jeg går dem på klingen!!
Enten kører de længere på literen, eller også er motoren meget mere kørbar.
Selv kører jeg jo diesel, og kan ikke deltage i testen
Men der er også kunder, som har prøvet "ekstra-benzinen", og er gået tilbage til normalbenz, da de ikke kunne registrere nogen forskel.
Det "pudsige" er, at jeg ikke har set nogen sammenhæng mellem kundegrupperne og biler/motorer/kørselsmønstre......
Men jeg har talt med så mange "frelste"
HenrikGM skrev:hvad lever mekanikeren af idag?
Batterier er i vore dage lukkede (vedligeholdelsesfrie), så man kan ikke hælde mirakelvand i.
Udover at skifte startbatterier skal der stadig lappes dæk, og skiftes udstødning/lamdasonde når bilen skal synes...
Forresten kan jeg skifte sikringsboks i en Escort med bind for øjnene
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Mads RR skrev:Du glemmer en ting Henrik. EGR! I nyere motorer kan og er der store problemer med koksbelægninger i indsugningskanaler og ventiler. At vidunderbenzin ikke giver flere hk kan vi hurtigt blive enige om. Men det har helt sikkert en rensende effekt. På nøjagtig samme måde som f.eks beladd tilsætningsprodukterner har. Og tro mig nogle nyere motorer har helt sikkert brug for denne form for rensning. Det er ikke tilfældigt at Mitsubishi's sidste nye motorer i colt'erne er gået helt væk fra egr igen. En mitsubishi GDI motor kører så meget udstødningsluft tilbage i indsugningen, at jeg har set indsugningskanaler med belægninger på 1-2 cm.
Mads RR
Tja, min gamle 240Turbo er jo også udstyret med EGR(det virker!) og den soder på mystisk vis ikke til.
Min gamle motor(der nu er blevet forsøgsmotor) havde det også, og der har jeg lige pillet det FRA og nul koks er at finde.
Min kærestes 245 har OGSÅ EGR, og nul koks....
Men måske man kan "genbruge" så vild og voldsomt meget gas at det KAN kokse en motor totalt til. Så er det bare underligt at problemet ikke er dukket op før vpower ,etc kom frem?
Synes stadigt det er mærkeligt...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!