Side 3 af 4

: 17 feb 2005, 10:15
af Havneren
Sjovt nok er Shells V-power efter deres egen oplysninger på nøjagtig samme brændværdi - 43,8 mj/kg! Er det ikke V-power de praler med giver større effekt?

: 17 feb 2005, 21:52
af Buus
Havneren skrev:Sjovt nok er Shells V-power efter deres egen oplysninger på nøjagtig samme brændværdi - 43,8 mj/kg! Er det ikke V-power de praler med giver større effekt?


Mener du dermed at V-power er 98 oktan?

: 17 feb 2005, 22:16
af Transitfar
Havneren skrev:Sjovt nok er Shells V-power efter deres egen oplysninger på nøjagtig samme brændværdi - 43,8 mj/kg! Er det ikke V-power de praler med giver større effekt?

Nu består benzins brugbare egenskaber jo af lidt mere end blot brændværdien...

Efter min mening er der ingen tvivl om, at de forskellige "guld"-benziner vitterlig giver valuta for pengene for adskillige forbrugere.

: 18 feb 2005, 07:19
af havnerenn
Valuta for pengene kan jo være mange ting, men effekt tror jeg ikke på at de giver. Noget der så underbygger denne påstand er jo så også den opgivne brændværdi.

Nej... Ikke oktan 98. Hvor har du dog læst at det er det jeg siger?

v/h christian

: 18 feb 2005, 08:05
af HenrikGM
Transitfar skrev:[

Efter min mening er der ingen tvivl om, at de forskellige "guld"-benziner vitterlig giver valuta for pengene for adskillige fiorbrugere.


Nu skal man nok ikke undervurdere placeboeffekten.

Argumentet for at Vpower skulle forøge effekten skulle jo være en fjernelse af massive koksbelægninger, især på ventilerne. Den test der var før/efter på en ældre toyota viste belægninger på ventilerne der kunne gøre en briggs&stratton misundelig. Efter få km med Vpower i tanken var ventilerne som polerede.

Den situations anvendelighed kan man selv tage stilling til. Jeg kan kun sige at jeg i min 22år gamle volvo, med et enormt bensinforbrug, endnu ikke kan præstere noget der ligner koksbelægninger på ind- og udstødsventiler, trods 340.000km. At en toyota så ligner en briggsmotor indvendigt med det halve antal km på bagen anser jeg for en lidt fiktiv situation. Belægningen kommer ihvertfald ikke fra bensinen! Om ventilstammetætningerne kan have forårsaget belægningen ved jeg ikke, men hvis de er utætte, så bliver de nok ikke tætte igen af vpower?

Oktantallet er det samme, brændværdien er den samme.
Hvor kommer al den ekstra effekt fra folk sådan snakker om??

Mon ikke det er lidt som når folk sætter et KNfilter på bilen, har brugt hele weekenden på det, og synes at motoren "nu er meget mere livlig", trods moment og effektkurverne ligger klods op af hinanden?

Kunne RIGTIGT gerne tænke mig at se Vpower testet uafhængigt, på en lidt mere videnskabelig metode end filme en toyotas ventiler før og efter en tankfuld bensin :?

Eftersom denne dokumentation ikke eksisterer anser jeg Vpower være et produkt på linie med elkompressor, mirakelolier der tillader man kan køre paris-dakar uden olie på motoren,flydende værktøjskasser der kan renovere stort set alting(hvad lever mekanikeren af idag??), små plasticdimser klipset på bensinslangen, hvorefter bilen nu kører 25% længere på literen, osv osv osv.

MEn hvis der kan findes reel dokumentation, (Det vpower reklamerer med er klart målbart, men de måler det ikke?) så er jeg da klar til at justere min opfattelse.

: 18 feb 2005, 12:17
af havnerenn
Holder 99% med henrik (-1% el-kompressor)

: 18 feb 2005, 16:13
af Mads RR
Du glemmer en ting Henrik. EGR! I nyere motorer kan og er der store problemer med koksbelægninger i indsugningskanaler og ventiler. At vidunderbenzin ikke giver flere hk kan vi hurtigt blive enige om. Men det har helt sikkert en rensende effekt. På nøjagtig samme måde som f.eks beladd tilsætningsprodukterner har. Og tro mig nogle nyere motorer har helt sikkert brug for denne form for rensning. Det er ikke tilfældigt at Mitsubishi's sidste nye motorer i colt'erne er gået helt væk fra egr igen. En mitsubishi GDI motor kører så meget udstødningsluft tilbage i indsugningen, at jeg har set indsugningskanaler med belægninger på 1-2 cm.

Mads RR

: 18 feb 2005, 17:50
af hYe
Jeg talte med en shell-representant under en reception, hvor jeg foreslag ham at de tog 98oktan af markedet og indførte tysk v-power benzin...
Det er jo 100oktan og så kan der jo godt være tale om at en optimeret motor kan give lidt flere hk....
Men jeg er ikke så klog på benzin, så ret mig gerne...
Nå... Enyways... han ville forelægge det for sin chef...

: 18 feb 2005, 18:16
af Transitfar
Tjaaa.....
Sludrer jævnligt med kunderne ved vores lille tankstation.
Og der ER altså folk, som hårdnakket sværger til "guldbenzinen" (Nitro3000), uanset hvor meget jeg går dem på klingen!!

Enten kører de længere på literen, eller også er motoren meget mere kørbar.

Selv kører jeg jo diesel, og kan ikke deltage i testen :lol: ...

Men der er også kunder, som har prøvet "ekstra-benzinen", og er gået tilbage til normalbenz, da de ikke kunne registrere nogen forskel.

Det "pudsige" er, at jeg ikke har set nogen sammenhæng mellem kundegrupperne og biler/motorer/kørselsmønstre......

Men jeg har talt med så mange "frelste" 8) , at jeg er overbevist om at "guldbenzinen" under visse (ukendte) omstændigheder har sin eksistensberettigelse.

HenrikGM skrev:hvad lever mekanikeren af idag?


Batterier er i vore dage lukkede (vedligeholdelsesfrie), så man kan ikke hælde mirakelvand i.
Udover at skifte startbatterier skal der stadig lappes dæk, og skiftes udstødning/lamdasonde når bilen skal synes...

Forresten kan jeg skifte sikringsboks i en Escort med bind for øjnene :lol:.

: 19 feb 2005, 02:03
af HenrikGM
Mads RR skrev:Du glemmer en ting Henrik. EGR! I nyere motorer kan og er der store problemer med koksbelægninger i indsugningskanaler og ventiler. At vidunderbenzin ikke giver flere hk kan vi hurtigt blive enige om. Men det har helt sikkert en rensende effekt. På nøjagtig samme måde som f.eks beladd tilsætningsprodukterner har. Og tro mig nogle nyere motorer har helt sikkert brug for denne form for rensning. Det er ikke tilfældigt at Mitsubishi's sidste nye motorer i colt'erne er gået helt væk fra egr igen. En mitsubishi GDI motor kører så meget udstødningsluft tilbage i indsugningen, at jeg har set indsugningskanaler med belægninger på 1-2 cm.

Mads RR


Tja, min gamle 240Turbo er jo også udstyret med EGR(det virker!) og den soder på mystisk vis ikke til.
Min gamle motor(der nu er blevet forsøgsmotor) havde det også, og der har jeg lige pillet det FRA og nul koks er at finde.

Min kærestes 245 har OGSÅ EGR, og nul koks....

Men måske man kan "genbruge" så vild og voldsomt meget gas at det KAN kokse en motor totalt til. Så er det bare underligt at problemet ikke er dukket op før vpower ,etc kom frem?

Synes stadigt det er mærkeligt...