Hvilken olie? Castrol RS eller TWS motorsport?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Ferrari Killer
Senior Medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23

#21 Indlæg af Ferrari Killer »

Jeg kan altså ikke lade være med at tænke "overkill" når vi taler om Castrol RS 10-60W, medmindre man kører rigtig meget ræs- såsom rally, banesport etc.

Og her tænker jeg faktisk ikke på 402/201 m!

Egenskaberne dor den olie, er jo netop at den kan tåle ufattelig høj motortemperatur, og stadigvæk bevare sin smøreevne.

Men hvor er det lige en "almindelig" bil kommer op i det temperaturer?

Jeg har ikke været deroppe af endnu - selv ved mange tæsk...

Hvis man hælder sådan en olie på sin hverdagsbil, uanset om den er tunet eller ej, så har den jo ikke de bedste koldstarts egneskaber.

Dette er blot til eftertanke.

Nu har jeg kun kørt med tre slags olier - Shell fuldsyntetisk 10/40W - Mobil 1 5/50W - og Castrols 10/60W.

Og den bedste oile (til prisen) må for mit vedkommende siges at være Mobil 1. Set ud fra et helårligt forløb.

Alternativt kan man jo skifte til Castrols om sommeren - men jeg synes nu stadigvæk det er en smule overkill.

Blot min mening. :D
V.H.
Ronnie Bonde


Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!


Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#22 Indlæg af duckstar »

Ferrari Killer skrev:Hvis man hælder sådan en olie på sin hverdagsbil, uanset om den er tunet eller ej, så har den jo ikke de bedste koldstarts egneskaber.


Yo.

Jeg har tendens til at være enig. Min motor har efter påfyldning af Castrols RS 10/60 olie en fin nok koldstart, men den når selv efter 28 kilometers kørsel til arbejde ikke en god nok evne til at få ventilløfterne til at undlade med at tikke. Når den starter kan alle 16 løftere høres meget tydeligt, og når jeg når mit ankomststed har den stadig en tendens til at rasle lidt.

Jeg går helt bestemt tilbage til en mere "normalt" olie selvfølgelige i anerkendt mærke.

Motoren er en 1,2 16v med kompression på 9:1, ladet med 0,75 bars tryk.
Vh. Anders
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#23 Indlæg af Mads B (dk) »

Jeg bruger normalt Valvoline 5/50 fuld syntetisk...... har kunne købes i harall nyborg til under 299kr stort set hele 2005...... men nu er den på "tilbud" til 300kr....

Hvad giver i for mobil 1 5/50 ?
Billede
Brugeravatar
Shelby 500
Senior Medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Geografisk sted: kbh

#24 Indlæg af Shelby 500 »

Mads B 405 2.0 skrev:Hvad giver i for mobil 1 5/50 ?



Haraldnyborg 249.- for 4 L - virker fint, og vores kemi/olie ingeniører siger god for det.. :)

det er vel en smags sag, hvad er bedst..?" - nogle olier har dog et par ikke påviste motorhavari på rygtet, men holder det....hm
Vi har meget strenge krav til olier, på cooking, meget høj varme (700C+), bæreevne og der er da flere forskellige typer der kan bruges, og der er forskel, men om det skader ...nah
RS-
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#25 Indlæg af Mads B (dk) »

Shelby 500 skrev:
Mads B 405 2.0 skrev:Hvad giver i for mobil 1 5/50 ?



Haraldnyborg 249.- for 4 L - virker fint, og vores kemi/olie ingeniører siger god for det.. :)

det er vel en smags sag, hvad er bedst..?" - nogle olier har dog et par ikke påviste motorhavari på rygtet, men holder det....hm
Vi har meget strenge krav til olier, på cooking, meget høj varme (700C+), bæreevne og der er da flere forskellige typer der kan bruges, og der er forskel, men om det skader ...nah



Er det ikke Valvoline 5/50 du tænker på ? det kan godt passe at det var 249kr den kostede sidste år.
Billede
Brugeravatar
Shelby 500
Senior Medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Geografisk sted: kbh

#26 Indlæg af Shelby 500 »

RS-
Besvar