: 11 mar 2006, 14:42
Sådan noget kan der jo regnet på... Det er som du selv er inde på et spørgsmål om tryk og flow.
Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
http://www.powerforum.dk/
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:[Gu' ved hvor meget effekt der bliver overført på sådan en aksel. Det afhænger selvfølgelig af turbo og ladetryk mv. Men der må da immervæk blive overført nogen kræfter alligevel. Min "lille" værkstedskompressor med 5,5 hk kan ihvertfald ikke levere den luftmængde
Morten VJ skrev:[Jeg tror lige at du burde tage tænkehatten på igen.
Ja det er korrekt at kuglelejerne nedsætter friktionen ifht. et glideleje.
Men at der ikke skal bruges nogen effekt til at komprimere luften.
Så har vi jo fundet evighedsmaskinen.
Den tror jeg ikke på.
Da jeg har set flere turboer med en knækket aksel.
Og der skal dog bruges nogen kraft til at knække en stålaksel.
Drevet til en kompressor stjæler en del effekt, og den gør det hele tiden.
Moderne kompressor typer er ved at nærme sig turboen i effektivitet, men de slås stadig med drevet.
Modtrykket i udstødningen på en turbo bestemmes af turbine valget, og det hus den sidder i.
Og vi kan sagtens have et ladetryk på 2 bar og et modtryk på 4bar.
Det giver bare mindre effekt end hvis vi har et modtryk på 2 bar.
MVH
Morten
HenrikGM skrev:Well, ret simpelt regnestykke.
En turbo der roterer 125000rpm og trækker i akslen med blot 1Nm overfører 13KW på akslen, eller næsten 18hk.
Havneren skrev:Jaaa... Men nu ved vi jo heller ikke om der reelt er 1Nm på den aksel... Om turboen tager 125.000 omdr ved vi heller ikke. Så er det selvfølgelig også det sprøgsmål i det der EKSEMPEL om hvor hårdt den turbo så trykker.
Teg det nu ikke for andet end et eksempel på en udregning...
V/h Chr
Havneren skrev:Sådan kan man også let forstå det så jeg tror nu nok du er lovligt undskyldt... Men man burde også kunne lave regnestykket på en anden måde ved hjælp af VE, ladetryk, rpm og motorvolumen.
V/h Chr
HenrikGM skrev:C; du kan godt regne effektoverførslen ud. Det kræver bare en hulens masse uopnåelige data, som specifik forbrug, krumptapsydelse, tab til kølevandssystem, EGT før og efter turbinen, osv osv.
Dertil turbinens reelle virkningsgrad, og tilsvarende data for kompressoren, så er du ved at være kørende. Ikke noget man bare lige gør uden videre.
HenrikGM skrev:Havneren skrev:Sådan kan man også let forstå det så jeg tror nu nok du er lovligt undskyldt... Men man burde også kunne lave regnestykket på en anden måde ved hjælp af VE, ladetryk, rpm og motorvolumen.
V/h Chr
Ja, men bør kunne meget....Det var også rart om man kunne flyve. Turen til arbejde ville være meget hurtigere i så fald
C; du kan godt regne effektoverførslen ud. Det kræver bare en hulens masse uopnåelige data, som specifik forbrug, krumptapsydelse, tab til kølevandssystem, EGT før og efter turbinen, osv osv.
Dertil turbinens reelle virkningsgrad, og tilsvarende data for kompressoren, så er du ved at være kørende. Ikke noget man bare lige gør uden videre.