Liv i org omdrejningstæller?

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

Re: but why`?

#21 Indlæg af ae86 »

Jack-Ae86 skrev:Sidder bare og klør mig i håret og tænker på hvorfor en dejlig sag som megasquirt ikke har et ekstra ben i boksen som var "skabt" til omdrejningstællere hehe


Det har den også men så står der bare VEMS på boksen :wink:
Jack
Mester Medlem
Indlæg: 542
Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

#22 Indlæg af Jack »

KKH skrev:
Havneren skrev:Kan du huske, hvor mange watt den zener var på?


Nej.. hvis jeg husker rigtig var det en ~28V zener, som ku klare omkring 6A (ret stor). Har flere til at ligge så jeg kan finde et nr på dem hvis det er..?


Fyr op min søn!
/Jack
Nissan 200sx S14a
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#23 Indlæg af Havneren »

Hummm... Ja... KRAFTIGERE zener - Tænkte jeg det jo ikke nok!!!
KKH
Junior Medlem
Indlæg: 75
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordjylland

Re: but why`?

#24 Indlæg af KKH »

ae86 skrev:
Jack-Ae86 skrev:Sidder bare og klør mig i håret og tænker på hvorfor en dejlig sag som megasquirt ikke har et ekstra ben i boksen som var "skabt" til omdrejningstællere hehe


Det har den også men så står der bare VEMS på boksen :wink:

Ja.. dioderne er ikke nødvendige når jeg får revet den OMEX box ud og VEMS i :wink: men jeg mener at omdrejningstælleren skal ha den ret høj "spike"..?


Dioderne jeg bruger er to 1N4007 og en MR2535L. Jeg kan nu ikke se at zener-dioden sku kunne gøre den store forskeld der, men måske at de to 1N4007 frem for 1N4004..
Jack
Mester Medlem
Indlæg: 542
Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: but why`?

#25 Indlæg af Jack »

KKH skrev:
ae86 skrev:
Jack-Ae86 skrev:Sidder bare og klør mig i håret og tænker på hvorfor en dejlig sag som megasquirt ikke har et ekstra ben i boksen som var "skabt" til omdrejningstællere hehe



Dioderne jeg bruger er to 1N4007 og en MR2535L. Jeg kan nu ikke se at zener-dioden sku kunne gøre den store forskeld der, men måske at de to 1N4007 frem for 1N4004..


Ringede lige til den lokale elektronik pusher og spurgte efter de dioder. 1n4007 havde han i bunkevis af... men MR2535L kendte han slet ikke, så nogle bud på hvad volt og watt den bør være på?
/Jack
Nissan 200sx S14a
KKH
Junior Medlem
Indlæg: 75
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordjylland

Re: but why`?

#26 Indlæg af KKH »

Jack-Ae86 skrev:Ringede lige til den lokale elektronik pusher og spurgte efter de dioder. 1n4007 havde han i bunkevis af... men MR2535L kendte han slet ikke, så nogle bud på hvad volt og watt den bør være på?

Den hedder en "overvoltage transient suppressor", så den er lavet til at kunne æde spiks fra spoler.. Kommer du forbi Aalborg kan du få en.
Jack
Mester Medlem
Indlæg: 542
Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: but why`?

#27 Indlæg af Jack »

KKH skrev:
Jack-Ae86 skrev:Ringede lige til den lokale elektronik pusher og spurgte efter de dioder. 1n4007 havde han i bunkevis af... men MR2535L kendte han slet ikke, så nogle bud på hvad volt og watt den bør være på?

Den hedder en "overvoltage transient suppressor", så den er lavet til at kunne æde spiks fra spoler.. Kommer du forbi Aalborg kan du få en.


Nej desværre er fra odense af nemlig:-) Men fandt dem på rs-components.dk, mangler bare og overtale mit arbejde til og bestille dem. Man skal åbenbart være moms-reg....
/Jack
Nissan 200sx S14a
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#28 Indlæg af Havneren »

Jo... Jammen på min bil er der jo standart kun én tændspole på og dennes kl 1 er jo koblet direkte op til omdr. tælleren. Jeg TROEDE så at jeg kunne nøjes med kun at bruge de to dioder og så lade spiksene komme op til omdr. tælleren, men det virker sku ikke - Så er omdr. tælleren total tot!

Med en zenerdiode på virker det så til gengæld, men igen - Lige så snart den runder 5500rpm - Så dør den.

Det er en 16v zener jeg bruger og jeg har dem i to forskellige watt. Med den svage zener på virker det slet ikke og med den lidt kraftigere virker det så som oven over beskrevet. Jeg overvejer at knalde to af de lidt kraftigere på parrallelt for at se om det gør en forskel (Dem har jeg jo alligevel liggende).
JesperDJ
Nyt Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21 jun 2007, 11:57

#29 Indlæg af JesperDJ »

hmm mit virker 100% med 2 dioder 4004 og en 15v zener og en 1k pullup modstand

og det er på en 4AGZE Dli wasted spark
Mvh
Jesper Sørensen
Corolla AE92 4AGZE DLi
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#30 Indlæg af Morten VJ »

Hvis man har en udgang tilovers, en 1kohm modstand, en transistor og en spole fra et relæ.
Så har Ms løsningen på tack out.
Det virker på en gl Volvo omdrejningstæller, der fik sit signal fra tænspolen. og det er helt op til omdrejningsbegrændseren ved 7000 omd/min.
Ikke noget dyrt eller besværligt.
Diode løsningen er i mine øjne ikke særligt smart.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar