Side 3 af 6

Re: GT28R Istykker

: 10 okt 2007, 21:13
af K-FINN
Saab-Daniel skrev:
Finn T Pedersen skrev:Den lader fint igen efter den har fået nye kuglelejer.


Hvor er det muligt at købe lejer til sådan en lader (eller andre ladere)...
Daniel.


www.turbomotor.dk har dem

: 10 okt 2007, 21:55
af HenrikGM
Finn T Pedersen skrev:[Ja det er en "kineser" GT28R, er meget tilfreds med den, den laver 187 hk ved 0,65 bar på min standard 5efe(90hk), kun sænket kompression..



90 x 1,65 = 148,5.

Der er lige kommet hoppende små 40hk mere under hjelmen ved at sænke kompressionen...
:wow:

: 10 okt 2007, 22:03
af K-FINN
HenrikGM skrev:
Finn T Pedersen skrev:[Ja det er en "kineser" GT28R, er meget tilfreds med den, den laver 187 hk ved 0,65 bar på min standard 5efe(90hk), kun sænket kompression..



90 x 1,65 = 148,5.

Der er lige kommet hoppende små 40hk mere under hjelmen ved at sænke kompressionen...
:wow:


Ja den tommelfinger regel plejer passe meget godt, hvis man vælger en passende turbo, dog ikke i dette tilfælde, hvad der gør forskellen her, har jeg ikke rigtig nogen forklaring på.Det er som skrevet en standard motor, kun sænket kompression.
Måske udformning af indsugningsmanifol, tror der er godt flow i den, til en vis grænse.

: 11 okt 2007, 17:52
af klyfax
De 40 HK har du taget fra din gamle bil. Den har nemlig kun 105 hk nu ved 0.6 bar. Skulle have 140-150 hk hvis man regner lidt frem og tilbage ud fra måling med 1.2 bar... Narrøv :grr: :ha:

: 11 okt 2007, 19:44
af K-FINN
HenrikGM skrev:
Finn T Pedersen skrev:[Ja det er en "kineser" GT28R, er meget tilfreds med den, den laver 187 hk ved 0,65 bar på min standard 5efe(90hk), kun sænket kompression..



90 x 1,65 = 148,5.

Der er lige kommet hoppende små 40hk mere under hjelmen ved at sænke kompressionen...
:wow:


Ved ikke om du mener at den tommelfinger regel ikke dur, eller jeg lyver om tryk og, om hvad der er lavet ved motor ?

: 11 okt 2007, 20:58
af HenrikGM
Finn T Pedersen skrev:
HenrikGM skrev:
Finn T Pedersen skrev:[Ja det er en "kineser" GT28R, er meget tilfreds med den, den laver 187 hk ved 0,65 bar på min standard 5efe(90hk), kun sænket kompression..



90 x 1,65 = 148,5.

Der er lige kommet hoppende små 40hk mere under hjelmen ved at sænke kompressionen...
:wow:


Ved ikke om du mener at den tommelfinger regel ikke dur, eller jeg lyver om tryk og, om hvad der er lavet ved motor ?


Det jeg mener er at det er ekstremt sjældent at den tommelfingerregel overskrides med mange %.
Jeg ville tjekke om manometeret viser rigtigt.... :wink:

Du skriver at motoren laver 90hk v. 1bar(atmosfæretryk, selvf.)
Du stopper nu 65% mere luft i motoren, og pludseligt laver den mere end +100% (af NA ydelse) mere effekt.

Enten viser manometeret forkert, rullefeltet forkert, ellers passer de 90NA HK ikke. Jeg siger ikke du lyver, men der er noget der skal få alarmklokkerne til at ringe når en motor mere end fordobler sin effekt ved 65% mere tryk end NA. Især når eneste mod er sænket komp.

: 11 okt 2007, 21:10
af RollaGTi
Jeg siger ikke du lyver, men der er noget der skal få alarmklokkerne til at ringe når en motor mere end fordobler sin effekt ved 65% mere tryk end NA. Især når eneste mod er sænket komp.


haha, ved nu ikke om alarmklokkerne skal ringe. Jeg ville ikke klage :)

Men ja, valget af turbostørrelse har vel også noget og sige ?!

: 11 okt 2007, 21:19
af HenrikGM
RollaGTi skrev:
Jeg siger ikke du lyver, men der er noget der skal få alarmklokkerne til at ringe når en motor mere end fordobler sin effekt ved 65% mere tryk end NA. Især når eneste mod er sænket komp.


haha, ved nu ikke om alarmklokkerne skal ringe. Jeg ville ikke klage :)

Men ja, valget af turbostørrelse har vel også noget og sige ?!


Man skal ihvertfald undre sig!

: 11 okt 2007, 21:23
af K-FINN
HenrikGM skrev:
Finn T Pedersen skrev:
HenrikGM skrev:
Finn T Pedersen skrev:[Ja det er en "kineser" GT28R, er meget tilfreds med den, den laver 187 hk ved 0,65 bar på min standard 5efe(90hk), kun sænket kompression..



90 x 1,65 = 148,5.

Der er lige kommet hoppende små 40hk mere under hjelmen ved at sænke kompressionen...
:wow:


Ved ikke om du mener at den tommelfinger regel ikke dur, eller jeg lyver om tryk og, om hvad der er lavet ved motor ?


Det jeg mener er at det er ekstremt sjældent at den tommelfingerregel overskrides med mange %.
Jeg ville tjekke om manometeret viser rigtigt.... :wink:

Du skriver at motoren laver 90hk v. 1bar(atmosfæretryk, selvf.)
Du stopper nu 65% mere luft i motoren, og pludseligt laver den mere end +100% (af NA ydelse) mere effekt.

Enten viser manometeret forkert, rullefeltet forkert, ellers passer de 90NA HK ikke. Jeg siger ikke du lyver, men der er noget der skal få alarmklokkerne til at ringe når en motor mere end fordobler sin effekt ved 65% mere tryk end NA. Især når eneste mod er sænket komp.


De 90 NA hk, tror jeg ikke toyota lyver om..
De 0,65 bar viser både manometer og megasquirt.
Ved ikke om rullefelt viser forkert.

: 11 okt 2007, 21:56
af klyfax
Finn T Pedersen skrev:De 90 NA hk, tror jeg ikke toyota lyver om..
De 0,65 bar viser både manometer og megasquirt.
Ved ikke om rullefelt viser forkert.


Tror nu ik feltet viste forkert, for med mine 105 hk kan jeg køre 200 i tophastighed på GPSen. En bekendt har 2 HK og 3 nm mindre end mig og han kan også rende 200 på GPSen. Begge er starlettere, og kun min er målt hos Otto. Og det er IKKE særlig tit Otto laver fejl på rullerne, efter min overbevisning... I øvrigt er den bekendts starlet med samme STANDARD motor som Finns. Yder 13 hk mere end opgivet, på standard setup.

Nu er der ændret på udstødnings manifold, kat er fjernet, 2" eller 2.5" udstødning og med en stor turbo der ik laver det store modtryk, PLUS at den køre med MS, så den for hvad den skal have og ikke mere, og ik lige som en toyota motorstyring der giver 5% benzin udover hvad en motor MAX kan trække...
Det er markante forbedringere allerede. Og når en standard motor yder 13 hk mere end opgivet, så er Finns motor faktisk kun 12 HK fra 189 hk. (103+12= 115 x 1.65 = 189) Hvilken i min verden faktisk godt kan opnåes ved de ændringere i udstødnings systemet som der er lavet, plus en motorstyring der giver en mere rigtig blanding...

Det er min bedste overbevisning. Og indtil der kommer et andet men godt bud på banen så bliver jeg her...