Side 3 af 3

: 23 dec 2007, 01:49
af Ferrari Killer
Nu er der flere indlæg i denne tråd, hvor man bl.a. er i tvivl omkring dækning for skader på andre, hvis man fx kører en person ned under et ulovligt gaderæs.

Såfremt det måtte have interesse, kan jeg sagtens komme med en længere redegørelse for hvorledes det forholder sig i sådan situation, rent forsikringsmæssigt og rent juridisk.

Men da det et længere skriv jeg så vil bevæge mig ud i, gider jeg kun såfremt det måtte have interesse.

(Skal lige nævnes som en fodnote, at jeg bl.a. sidder med sådan noget bøvl her hver dag)

: 23 dec 2007, 09:35
af audi_claus
I første omgang kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad dækning, der er ved de lovligt arrangerede løb - hvad enten det er politi-godkendelsesløb eller DASU.
a) påkørsel af tilskuer
b) påkørsel af official
c) påkørsel af anden deltager
d) beskadigelse af anden deltagers bil
e) beskadigelse af egen bil (kasko) - her står sikkert noget om køretekniske anlæg er OK men væddeløb ikke.
f) beskadigelse af een selv (fritidsulykke)

Jeg har en ide om, at personskader dækkes uden regrès mens materiel er hvad man bliver enige om / civilt søgsmål ?
På forhånd tak
Claus

: 23 dec 2007, 10:25
af Feldthaus
audi_claus skrev:I første omgang kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad dækning, der er ved de lovligt arrangerede løb - hvad enten det er politi-godkendelsesløb eller DASU.
a) påkørsel af tilskuer
b) påkørsel af official
c) påkørsel af anden deltager
d) beskadigelse af anden deltagers bil
e) beskadigelse af egen bil (kasko) - her står sikkert noget om køretekniske anlæg er OK men væddeløb ikke.
f) beskadigelse af een selv (fritidsulykke)

Jeg har en ide om, at personskader dækkes uden regrès mens materiel er hvad man bliver enige om / civilt søgsmål ?
På forhånd tak
Claus


Til et DASU løb er det helt simpelt.
Alt det du kører ind i er dækket, dog med undtagelse af grej der står på banen og umiddelbart ved siden af banen, dvs. tidtagning og autoværn.
Dertil er der dog endnu en undtagelse, og det er hvis du kører ind i en anden deltager. Ingen biler på banen er dækket, de er der på eget ansvar. Jeg ved ikke hvad der vil ske hvis du kører ind i en anden deltager f.eks. under parkering i pitten, men tror også den er for egen regning. Ved et DASU løb er også alle deltagere og officials dækket af en forsikring, så den side er også dækket hvis de skal komme galt afsted.

Hvad angår løb udenfor DASU, så er man nok nødtil at spørge fra gang til gang, da ikke alle selskaber er helt ens. Men da det som regel er Tryg forsikring, så kan man jo starte med at spørge dem hvad de dækker.

Hvad angår din egen fritidsulykkesforsikring, så skal du ikke gå ud fra at den dækker. Jeg opdagede det sidste gang jeg opdaterede mine forsikringer. Det viser sig, at flere selskaber rykker ens risiko gruppe op med mindst 2 trin hvis man vil være dækket som official. Jeg fandt dog et selskab, som var 100% ligeglade så lang tid jeg ikke deltager og det er IF forsikring. Men da du jo kører, så tror jeg helt bestemt ikke du kan købe en forsikring der dækker uden at blive klædt af til skindet.

: 23 dec 2007, 11:11
af audi_claus
For nogle år siden kunne man i et mindre forsikringsselskab, der annoncerede i MotorSport (DASU bladet) tegne en fritids ulykkesforsikring, der dækkede motorsport så man fik til en u-tunet rullestol, hvis det gik galt; men det stoppede de desværre grundet for lav tilslutning.

: 23 dec 2007, 11:24
af morten jønsson
Mit forsikringselskab har noteret i min fritidsulykkepolice at jeg kører motorsport.
Så jeg er dækket ind der.
Ved ikke hvad prisen er, men det koster sikkert lidt.
Er der ikke også noget med at hvis man er selvstændig forretningsdrivende, så er din licens/dasu forsikring ikke helt god nok - der skal man gøre som jeg - altså lige vende den med sit eget selskab?

: 23 dec 2007, 12:11
af klyfax
HenrikGM skrev:Lad os kigge på den profil:
Standerstiv og lyder som en svensker, i en dansk indregistreret bil.....Det må være en sjællænder :wow:


Og nej, jeg var indblandet i et svensk masse tjeck af biler, incl lokal bilprovning. I sverige kan en volvo 240 ikke besigtiges med volvos eget intercoolerkit eftermonteret.

Man kunne få den ABSURDE tanke at svenskerne bruger samme tricks hvad angår syn, son nogen gør i DK...?!?
Efter den tanke kan man jo så dårligt synge den vante jamresang der mest går på at græsset ovre hos naboen er grønnest, Naboen har den fedeste bil, det fedeste hus, det fedeste job, den fedeste kone, den....wait..... :damn: den lækreste kone, etc etc.


Vil delvist give dig ret. Det er svært at syne noget ikke standard i sverige, hvis man kun laver lidt motor og lidt undervogn.

Men rykker du tårnene på hele bilen eller laver dem kortere eller længere, så kan din bil synes med hvad som helst. MEN så er forsikring også derefter og din bil er så en special ombygget køretøj. Og ik en Ford Escort eller hvad man startede på...

Ud over det, så kan man faktisk syne meget sjovt der over, fordi synsmanden bare siger at kan den bremse og styre, og ik falder fra hinanden så kan du næsten gøre hvad du vil... Bare ik bygge turbo på en standard NA motor.

: 24 dec 2007, 11:34
af Feldthaus
morten jønsson skrev:Mit forsikringselskab har noteret i min fritidsulykkepolice at jeg kører motorsport.
Så jeg er dækket ind der.
Ved ikke hvad prisen er, men det koster sikkert lidt.
Er der ikke også noget med at hvis man er selvstændig forretningsdrivende, så er din licens/dasu forsikring ikke helt god nok - der skal man gøre som jeg - altså lige vende den med sit eget selskab?


Forsikringen i DASU´s kører licenser er ikke ret meget værd. De er der vel egentlig kun for at lovliggøre det, og ikke for at sikre en økonomisk hvis det går rigtigt galt. Det er lidt noget andet med deres forsikring af officials/hjælpere, det er nemlig en arbejdsgiver forsikring, som er noget bedre.
Mit råd til alle, uanset om det er kører eller official, er at vende det med sit eget forsikringsselskab.