Eftertænder.

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#21 Indlæg af ae86 »

JakobM skrev:Du har snakket om top i kompressionstakten??? Soleklart at brændstofmængden ikke ændrer sig under kompressionen - hvor skulle den dog løbe hen???
Sådanne set det jeg BS'er over
JakobM skrev:Du må undskylde mig, og jeg skriver/siger dette med et glimt i øjet, men jeg kan ikke helt blive klog på dig.....også når du nu spørger til indsugningstakten i forbindelse med pre-ignition
Nu er det så dig selv der drager indsugningstakten ind i det
JakobM skrev:Når jeg f.eks. beskriver hvor risikoen for pre-ignition er størst ved lav kompression og størst brændstofmængde (BDC - læs indsugningstakten færdig)

Nu er vi lige blevet enig om at indsugningstakten er færdig .. og at "ground zero" for pre-ignition, som du udtrykker det, finder sted et sted mellem BDC og TDC i selve kompressionstakten ... ikke ?? .. hvorfor snakker du så stadigt om at brændstofmængden er størst ??? er vi ikke lige blevet enig om at den er at anse som værende konstant... altså den samme i bund, ved BDC og næsten i top, lidt før TDC, altså inden selve forbrændingen... de fleste biler tænder lidt før top :wink:
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#22 Indlæg af JPP »

Du er gået i selvsving...pre-ignition forekommer også før BDC derfor er indsugningstakten relevant. Og derfor forvirrer du alt og alle når du vrøvler om at brændstofmængden nødvendigvis er den samme ved top og bund NÅR VI SNAKKER PRE-IGNITON. Læs artiklerne. Ja, tændingen er før TDC igen derfor din antalgelse af "top" vs. brændstofmængde ikke er relevant...læs mit svar.
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#23 Indlæg af ae86 »

JakobM skrev:Du er gået i selvsving...pre-ignition forekommer også før BDC derfor er indsugningstakten relevant. .

Hvilket du så selv modsiger her i din artikel ..
Det er dermed i området helt tilbage fra slutningen af indsugningstakten 180 grader BTDC (Before Top Dead Center) til midt/top i kompressionstakten 90 - 0 grader BTDC, at pre-igntion indtræffer


JakobM skrev:Og derfor forvirrer du alt og alle når du vrøvler om at brændstofmængden nødvendigvis er den samme ved top og bund NÅR VI SNAKKER PRE-IGNITON.
Jeg er stadigt af den opfattelse at langt den største del af pre-ignition sker et sted imellem BDC og TDC under kompressionstakten...altså efter indsugningstakten er overstået ... om den kan ske lidt før BDC ved jeg ikke men i så tilfælde vil det, hvis det sker under indsugningstakten, vel ske som "backfire" udigennem indsugningen ..

Og da jeg stadigt ikke er helt overbevidst om at pre-ignition sker før indsugningstakten er overstået .. så vil jeg stadigt fastholde at det er noget sluder at blande brændstofmængden ind i denne sammenhæng ... at nogle motore køre med ret skræppe knaster og derved via luftens-inerti kan opnå en yderlig fyldning efter stemplet har passeret BDC er herfor heller ikke relevant

Ja, tændingen er før TDC igen derfor din antalgelse af "top" vs. brændstofmængde ikke er relevant...læs mit svar
Har læst dine svar.. hvad mener du med resten af denne sætning ??? mine antagelser af "top" vs. brændstofmængde .. a hva for noget ?
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#24 Indlæg af JPP »

Jøserland......det bliver sidste tur i karrusellen herfra:
Pre-ignition er typisk en langsom forbrænding (modsat detonation), netop fordi den oftest starter hvor det er nemmest, ved lav kompression, før eller lig BDC...og udvikler/peaker under kompressionstakten. Bemærk tidsfaktoren. Nøjagtig som en tiltænkt/korrekt tænding udvikler/starter BTDC og senere peaker ved LPPBT ATDC (dog forbrænding over væsentlig kortere tid). Vi ser åbenlyst forskelligt på "tændingen" ved pre-igntion og fred være med det... resten er svaret i tidligere indlæg.
Besvar