Bil til maks 20.000, hvad skal det være?

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#21 Indlæg af jens »

Hvis der skal være så lidt vedligehold som muligt så undgå biler med tandrem. Har selv købt en nissan sunny 1.6 for 20000 for 6.5 år siden. Den har fået skiftet olie og filter + manchetter på tandstang og trækaksler og et sæt dæk ellers har det faktisk kun været vedligehold af bremser + bytte af bagklap jeg fandt til 300. Burde være muligt at finde feks en almera 1.6 nu.
Tjek at bremserør er skiftet på biler i den prisklasse.
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#22 Indlæg af Wildert »

jens skrev:Hvis der skal være så lidt vedligehold som muligt så undgå biler med tandrem.


Ahh... det er jeg sgu' ikke helt enig i, at det absolut skal være sååå vigtigt.
Men det er rigtigt at det er værd at kigge sig for - f.eks. er visse 16V/DOHC-konstruktioner liiiidt bøvlede.

Corolla EE101'er er f.eks. et godt eksempel på en bil hvor det med tandrem absolut ikke er et problem.
At skifte den tog mig under en time, selvom jeg aldrig havde prøvet det på sådan en (og jeg er kun hobbymekaniker). Det foregik i perlegruset i mine forældres indkørsel (bilen var min fars).
Tilspænding foregår med noget fjeder-belastet værk i strammeren, så ikke noget med målere osv.

Hammer nemt - og ikke meget der skal skilles ad.

Golf 4 1.6 16V derimod... tager en evighed, og et godt eksempel på en motor der ligger udenfor scopet alene af den grund (og pris :-)).

Har selv købt en nissan sunny 1.6 for 20000 for 6.5 år siden. Den har fået skiftet olie og filter + manchetter på tandstang og trækaksler og et sæt dæk ellers har det faktisk kun været vedligehold af bremser + bytte af bagklap jeg fandt til 300. Burde være muligt at finde feks en almera 1.6 nu.
Tjek at bremserør er skiftet på biler i den prisklasse.


Hehe - vi har en Primera Stc. 2000'er, 1.8 for tiden. Fååårk den er kedelig... men den kører sådan set bare derudaf.
Konens Xsara 1.6 16V er der noget mere spræl i, men har ikke heeelt samme fornemmelse af BIL :-).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#23 Indlæg af jens »

En af mine mekaniker kunder siger til sine kunder når de spørger om de skal købe en fransk bil. Gør endelig det så bliver jeg ikke arbejdsløs.
1.4 citroen/peugeot motoren er den motor jeg har slebet flest topstykker til + skiftet olietyve. Herefter Opel 8v med den lille blok (1.2-1.6 ) fra 87-
zetec ford er også slemme. Nogle gange så slemme at den bare skal have en anden motor.
Motoren der kan finde på at smide tandremmen før tid er feks opel 16v ecotec fiat 16v marea og ford zetec.
Jeg kan faktisk godt lide corollaen de er stærke men rustne i bagskærmene 400000 km fra en benzin motor er ikke sjældent. De har det med at sætte sig i kalibergliderne men det er nemt at fikse. Som mekaniker fraråder jeg helst en bil med rem hvis ikke man selv vil skifte den da det hurtigt er 3000 kr på et værksted og det er mange penge for en 20000 kr bil.
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#24 Indlæg af tyson2 »

michael f skrev:

og så vidt jeg husker er det ikke en vw gearkasse der sidder på 1.6'erne, men skoda's egen gearkasse, uden jeg er helt sikker


Det er præcis samme gearkasse. Men hvad skulle der være så slemt ved dem? Er det ikke bare den gummiring hvor skiftearmen går ind i kassen der bliver utæt så de kører rundt uden olie? Den tager 2 minutter og skifte.
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#25 Indlæg af Transitfar »

jens skrev:zetec ford er også slemme. Nogle gange så slemme at den bare skal have en anden motor.
Motoren der kan finde på at smide tandremmen før tid er feks ..... og ford zetec.

Jeg har også haft en del Zetec-motorer igennem hænderne, og for mig at se var problemerne kun på de motorer, hvor man IKKE havde skiftet remhjulene sammen med tandremmen.
Remhjulenes nylondele kunne simpelthen ikke holde til levetiden på 2 tandremme.

/Lars
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#26 Indlæg af Slavteren »

tyson2 skrev:
michael f skrev:

og så vidt jeg husker er det ikke en vw gearkasse der sidder på 1.6'erne, men skoda's egen gearkasse, uden jeg er helt sikker


Det er præcis samme gearkasse. Men hvad skulle der være så slemt ved dem? Er det ikke bare den gummiring hvor skiftearmen går ind i kassen der bliver utæt så de kører rundt uden olie? Den tager 2 minutter og skifte.


nu har jeg kun haft fornøjelsen af at sælge dem, ikke skifte dem :twisted:

men det er hvist lidt forskelligt hvad der ryger mest alt efter hvad for en kasse det er (og der er MANGE forskellige) en af svaghedderne er f.eks at kronhjulet er nittet til diffet, ved at et par blev skiftet pga færdige lejer.. men een ting er sikkert: de gav brød på bordet :gnaek:
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#27 Indlæg af møffe »

Transitfar skrev:
jens skrev:zetec ford er også slemme. Nogle gange så slemme at den bare skal have en anden motor.
Motoren der kan finde på at smide tandremmen før tid er feks ..... og ford zetec.

Jeg har også haft en del Zetec-motorer igennem hænderne, og for mig at se var problemerne kun på de motorer, hvor man IKKE havde skiftet remhjulene sammen med tandremmen.
Remhjulenes nylondele kunne simpelthen ikke holde til levetiden på 2 tandremme.

/Lars
vi også forsvare zetec med at den er super billig i dele, nem at anskaffe hvis den giver op. og folk gider ikke at vedligeholde dem. ellers er de rimeligt skudsikre. bare sørgeligt a de biler de ligger i ikke er helt så holdbare.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#28 Indlæg af Saab-Daniel »

Hej alle!
Super med de mange input!
Hvad mener panelet om Ford Ka?
Og 1.3 liters motoren der ligger i dem jeg umiddelbart har fundet til salg?

Hvis der er folk der ligger inde med biler til salg i denne prisgruppe, så giv endelig lyd, så tager vi den derfra...!
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#29 Indlæg af Transitfar »

Saab-Daniel skrev:Hej alle!
Super med de mange input!
Hvad mener panelet om Ford Ka?
Og 1.3 liters motoren der ligger i dem jeg umiddelbart har fundet til salg?

Hvis der er folk der ligger inde med biler til salg i denne prisgruppe, så giv endelig lyd, så tager vi den derfra...!
Daniel.

Ford Ka er en dejlig og velkørende bil, bygget på basis af Ford Fiesta.
1,3motoren er den tudsegamle stødstangsmotor, forklædt med indsprøjtning og nyt topstykke.
PAS PÅ: Rust, ledningsnet i førerdør (nogen har kørt som hjemmehjælperbiler ;) ) samt vær opmærksom på om der er skiftet knastaksel!!
Nogle af dem fik skiftet knasten på reklamation, og den nye knastaksel har andre ventiljusteringsmål...
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#30 Indlæg af tyson2 »

Har lige været til syn med en venindes velholdte Ka fra 98.
Det var kun fordi jeg kender synsmanden han ikke gav den køreforbud. Den var overdrevet rusten. Han hakkede den helt i smadder med sin hammer. Selvom han prøvede og være filnk. Og den 1,3 motor larmer og banker selvom knasten er ny og justeret. Desuden bruger de helt sygt meget olie. Og så er de bare møglangsomme.
Ville hellere køre fransk end Ka. :D
Du kan købe min mors Seat Cordoba. Den koster 10.000. Er ikke specielt køn og har et par småbuler. Den er mørkeblå og har kørt cirka 240.000 km.
Senest rettet af tyson2 03 sep 2009, 22:14, rettet i alt 1 gang.
Besvar