Side 3 af 4

: 02 sep 2009, 07:52
af jens
Hvis der skal være så lidt vedligehold som muligt så undgå biler med tandrem. Har selv købt en nissan sunny 1.6 for 20000 for 6.5 år siden. Den har fået skiftet olie og filter + manchetter på tandstang og trækaksler og et sæt dæk ellers har det faktisk kun været vedligehold af bremser + bytte af bagklap jeg fandt til 300. Burde være muligt at finde feks en almera 1.6 nu.
Tjek at bremserør er skiftet på biler i den prisklasse.

: 02 sep 2009, 09:50
af Wildert
jens skrev:Hvis der skal være så lidt vedligehold som muligt så undgå biler med tandrem.


Ahh... det er jeg sgu' ikke helt enig i, at det absolut skal være sååå vigtigt.
Men det er rigtigt at det er værd at kigge sig for - f.eks. er visse 16V/DOHC-konstruktioner liiiidt bøvlede.

Corolla EE101'er er f.eks. et godt eksempel på en bil hvor det med tandrem absolut ikke er et problem.
At skifte den tog mig under en time, selvom jeg aldrig havde prøvet det på sådan en (og jeg er kun hobbymekaniker). Det foregik i perlegruset i mine forældres indkørsel (bilen var min fars).
Tilspænding foregår med noget fjeder-belastet værk i strammeren, så ikke noget med målere osv.

Hammer nemt - og ikke meget der skal skilles ad.

Golf 4 1.6 16V derimod... tager en evighed, og et godt eksempel på en motor der ligger udenfor scopet alene af den grund (og pris :-)).

Har selv købt en nissan sunny 1.6 for 20000 for 6.5 år siden. Den har fået skiftet olie og filter + manchetter på tandstang og trækaksler og et sæt dæk ellers har det faktisk kun været vedligehold af bremser + bytte af bagklap jeg fandt til 300. Burde være muligt at finde feks en almera 1.6 nu.
Tjek at bremserør er skiftet på biler i den prisklasse.


Hehe - vi har en Primera Stc. 2000'er, 1.8 for tiden. Fååårk den er kedelig... men den kører sådan set bare derudaf.
Konens Xsara 1.6 16V er der noget mere spræl i, men har ikke heeelt samme fornemmelse af BIL :-).

: 02 sep 2009, 10:58
af jens
En af mine mekaniker kunder siger til sine kunder når de spørger om de skal købe en fransk bil. Gør endelig det så bliver jeg ikke arbejdsløs.
1.4 citroen/peugeot motoren er den motor jeg har slebet flest topstykker til + skiftet olietyve. Herefter Opel 8v med den lille blok (1.2-1.6 ) fra 87-
zetec ford er også slemme. Nogle gange så slemme at den bare skal have en anden motor.
Motoren der kan finde på at smide tandremmen før tid er feks opel 16v ecotec fiat 16v marea og ford zetec.
Jeg kan faktisk godt lide corollaen de er stærke men rustne i bagskærmene 400000 km fra en benzin motor er ikke sjældent. De har det med at sætte sig i kalibergliderne men det er nemt at fikse. Som mekaniker fraråder jeg helst en bil med rem hvis ikke man selv vil skifte den da det hurtigt er 3000 kr på et værksted og det er mange penge for en 20000 kr bil.

: 02 sep 2009, 13:27
af tyson2
michael f skrev:

og så vidt jeg husker er det ikke en vw gearkasse der sidder på 1.6'erne, men skoda's egen gearkasse, uden jeg er helt sikker


Det er præcis samme gearkasse. Men hvad skulle der være så slemt ved dem? Er det ikke bare den gummiring hvor skiftearmen går ind i kassen der bliver utæt så de kører rundt uden olie? Den tager 2 minutter og skifte.

: 02 sep 2009, 16:56
af Transitfar
jens skrev:zetec ford er også slemme. Nogle gange så slemme at den bare skal have en anden motor.
Motoren der kan finde på at smide tandremmen før tid er feks ..... og ford zetec.

Jeg har også haft en del Zetec-motorer igennem hænderne, og for mig at se var problemerne kun på de motorer, hvor man IKKE havde skiftet remhjulene sammen med tandremmen.
Remhjulenes nylondele kunne simpelthen ikke holde til levetiden på 2 tandremme.

/Lars

: 02 sep 2009, 22:21
af Slavteren
tyson2 skrev:
michael f skrev:

og så vidt jeg husker er det ikke en vw gearkasse der sidder på 1.6'erne, men skoda's egen gearkasse, uden jeg er helt sikker


Det er præcis samme gearkasse. Men hvad skulle der være så slemt ved dem? Er det ikke bare den gummiring hvor skiftearmen går ind i kassen der bliver utæt så de kører rundt uden olie? Den tager 2 minutter og skifte.


nu har jeg kun haft fornøjelsen af at sælge dem, ikke skifte dem :twisted:

men det er hvist lidt forskelligt hvad der ryger mest alt efter hvad for en kasse det er (og der er MANGE forskellige) en af svaghedderne er f.eks at kronhjulet er nittet til diffet, ved at et par blev skiftet pga færdige lejer.. men een ting er sikkert: de gav brød på bordet :gnaek:

: 03 sep 2009, 20:38
af møffe
Transitfar skrev:
jens skrev:zetec ford er også slemme. Nogle gange så slemme at den bare skal have en anden motor.
Motoren der kan finde på at smide tandremmen før tid er feks ..... og ford zetec.

Jeg har også haft en del Zetec-motorer igennem hænderne, og for mig at se var problemerne kun på de motorer, hvor man IKKE havde skiftet remhjulene sammen med tandremmen.
Remhjulenes nylondele kunne simpelthen ikke holde til levetiden på 2 tandremme.

/Lars
vi også forsvare zetec med at den er super billig i dele, nem at anskaffe hvis den giver op. og folk gider ikke at vedligeholde dem. ellers er de rimeligt skudsikre. bare sørgeligt a de biler de ligger i ikke er helt så holdbare.

: 03 sep 2009, 21:09
af Saab-Daniel
Hej alle!
Super med de mange input!
Hvad mener panelet om Ford Ka?
Og 1.3 liters motoren der ligger i dem jeg umiddelbart har fundet til salg?

Hvis der er folk der ligger inde med biler til salg i denne prisgruppe, så giv endelig lyd, så tager vi den derfra...!
Daniel.

: 03 sep 2009, 21:56
af Transitfar
Saab-Daniel skrev:Hej alle!
Super med de mange input!
Hvad mener panelet om Ford Ka?
Og 1.3 liters motoren der ligger i dem jeg umiddelbart har fundet til salg?

Hvis der er folk der ligger inde med biler til salg i denne prisgruppe, så giv endelig lyd, så tager vi den derfra...!
Daniel.

Ford Ka er en dejlig og velkørende bil, bygget på basis af Ford Fiesta.
1,3motoren er den tudsegamle stødstangsmotor, forklædt med indsprøjtning og nyt topstykke.
PAS PÅ: Rust, ledningsnet i førerdør (nogen har kørt som hjemmehjælperbiler ;) ) samt vær opmærksom på om der er skiftet knastaksel!!
Nogle af dem fik skiftet knasten på reklamation, og den nye knastaksel har andre ventiljusteringsmål...

: 03 sep 2009, 22:10
af tyson2
Har lige været til syn med en venindes velholdte Ka fra 98.
Det var kun fordi jeg kender synsmanden han ikke gav den køreforbud. Den var overdrevet rusten. Han hakkede den helt i smadder med sin hammer. Selvom han prøvede og være filnk. Og den 1,3 motor larmer og banker selvom knasten er ny og justeret. Desuden bruger de helt sygt meget olie. Og så er de bare møglangsomme.
Ville hellere køre fransk end Ka. :D
Du kan købe min mors Seat Cordoba. Den koster 10.000. Er ikke specielt køn og har et par småbuler. Den er mørkeblå og har kørt cirka 240.000 km.