Side 3 af 3
: 22 maj 2012, 22:59
af Westmus
De 20% drivlinie tab (og 15 ved manuelt) er næppe grebet fuldstændigt ud af den blå luft når vi snakker amerikanske V8 udstyrede baghjulstrækkere, for det er en alment brugt tommelfinger regel i Obama-land. Har tidligere set en liste med tabet i forskellige Us-aut gearkasser og der er en del forskel. Men generelt jo større og stærkere de er bygget jo tungere bliver de at trække. Af samme grund er det i dragracing jævnligt brugt at forstærke de "små" gearkasser kraftigt i stedet for bare at montere en større model. Mener også det bl.a er af samme grund den ældgamle 2 trins Powerglide er meget brugt til race.
At der er et mærkbart større tab i en gammeldavs aut gearkasse synliggøres vel fint af at der er behov for en oliekøler selv om der tit er omkring 5 gange så meget olie i som i den manuelle gearkasse.
: 23 maj 2012, 02:45
af lqs
der er nogen der taler/skriver forbi hinanden her!
OTTO... du måler vel ikke på motoren vel? måler du ikke på et enertirullefelt? direkte på rullerne... for derefter at måle modstanden i nedrul.... hvorefter rullefeltes program beregner motorydelsen?
en converter og et automatgear der ikke vil bestemmes over, gør ikke tingene lettere. slet ikke mht at tegne en kurve over momentet.
hvis det er en 2jz ge motor du har målt lyder ydelsen ret høj. men mange af de biler er ikke helt standard.
hvis det er en gammel (mk3) turbo supra er der jo en turbo indblandet.... denne tråd burde efter min mening køre videre i tråden om det perfekte rullefelt.
MVH søren
ps. hvis gearingen passer... så er noget så simpelt som en tophastighedstest spændende
: 23 maj 2012, 20:40
af K-FINN
Nedrul på en automatgearkasse kan vel ikke sammenlignes med det der går tabt ved rulning ?
: 28 maj 2012, 00:46
af natmekanikeren
Istedt for en hel masse teori og og skriveri om hvad vi tror der sker, aut. kontra manuel gear, håber jeg at der er en der skal have konveteret, og som er villig til at køre til nordfyn, hvor vi kan rulle udnen at lave andre ændringer, og vi vil få et sammenligningsgrundlag
Otto
: 03 jun 2012, 09:35
af Westmus
Mens vi venter på sådan en back to back effekttabs test af aut/manuelt gear kan denne artikel måske bruges som en smule pause underholdning:
www.carcraft.com/techarticles/ccrp_0311 ... ewall.html
: 03 jun 2012, 10:51
af lqs
fint blad. seriøs test af motor/hjulydelse??
de bruger en motorbremse og sammenligner med et enertifelt.
de skriver ikke en linie om dæk (tab).
de opgiver moment i bremsebænken. men forsøger ikke at opgive det på enertifeltet.
hvorfor er der ikke lagt kurver ind (over hinanden) i stedet for en lille række tal.
hvilket gear køres der i på enertifeltet.
sae... din... eøf norm.....
det er blot nogen af de spørgsmål der IKKE belyses.
=den artikel kunne OTTO have lavet noget bedre! det er så blot min mening.
MVH søren
: 03 jun 2012, 13:26
af Westmus
lqs skrev:hvorfor er der ikke lagt kurver ind (over hinanden) i stedet for en lille række tal.
Sikkert fordi dette udpluk er hentet fra en ældre artikel i det trykte blad. Det de smider på deres hjemmeside skal mere ses som lokkemad til at få folk til at købe deres blade. Ca ligesom alle andre trykte medier gør det med deres gratis stof...
Men jeg er da ked at jeg ikke lige linkede til en dybt videnskabelig artikel på ultrahøjt nørd plan, men bare en kort læse-let artikel som kunne give et helt grundliggende indblink i bl.a transmissionstab aut kontra manuelt gear.
Et rullefelt er et fantastisk stykke værktøj til justringer, problemløsninger, test af forskellige løsninger osv, men at tro at man kan måle helt præcis motoreffekt på et rullefelt er det ikke ca samme som at forsøge at måle 100'dele millimeter med en skydelære? Ja det kan nok nogenlunde lade sig gøre men er det forkerte værktøj til opgaven.
: 03 jun 2012, 20:22
af lqs
vil gå så vidt at påstå at det pågældende link, ikke giver indblik i ret meget. men det er så blot min mening.
det kunne være sjovt at sammenligne to fabriksbiler (standardbiler) med automat og manuelt gear. forudsat at man vidste de kørte med samme motor (program....). men mange biler kører netop ikke på samme program, afhængigt at gearkassen.
MVH søren