Side 3 af 3

: 15 feb 2004, 22:34
af Morten VJ
Vil ikke påstå at et lettet svinghjul giver en effekt forøgelse, men derimod en motor der reagerer hurtigere på ændring af speeder pedalens stilling.pga. den mindre vægt der skal accelreres, og dermed bør der være et større moment der kan overføres til gearkassen.
Det samme gælder til dels 18" hjul på en bil der er født med 15" hjul, hvis dette er en billig tung fælg, og rulle omkredsen er den samme.
Dette er mest udtalt på biler med et lille drejningsmoment. Dette underbygger jeg stadig med utallige prøve kørsler af de samme bilmodeller med forskellig hjulmontering.

På min egen har jeg ikke bemærket dette ved skift fra 14" til billige 16" men det tilskriver jeg et stort moment.

MVH

Morten

: 16 feb 2004, 11:28
af Havneren
Hummm... Ja... Vi kommer nok ikke længere med denne diskusion. Jeg vil dog lige sige at C Frimodt har fuldstændig ret i hans lettere komplicerede teorestiske udlægning, men jeg kan dog ikke se rigtig se det relevante i det i forholdet til folk der mener at deres hverdagsbiler bliver mærktbart langtsommere med større fælge. Men lidt teori er jo altid godt :D .

v/h christian