Side 4 af 5

: 09 jan 2007, 18:50
af HenrikGM
Se lidt nærmere på emnet "hydrostatisk fremdrift", så vil i se en masse lys i tunnelen...;-)

: 09 jan 2007, 18:52
af Havneren
hYe skrev:Man skal nok kigge i retning af hvordan en helikopter gearkasse er konstrueret. Hovedrotoren på helikoptere drejer ikke meget mere 200omd/min..
Så man skal "BARE" lave den rigtige gearing, så kan det vel lade sig gøre.. :rock:


Jooo... Men det er mit indtryk at en helikortes rotor ikke ændre ret meget på omdrejningerne (Jeg ved godt man har "gashåndtaget"). Sådan en turbine motor har jo stort set ingen effekt før den virkelig kommer godt op i omdr. Hvor mange omdr. mon arbejdsområdet på sådan en svend spender over?

V/h Chr

: 09 jan 2007, 20:32
af Lars E
Hmm... den enkle kraft overføring må være:
Turbinemotor -> gearing -> olie pumpe -> kuglehane -> oliemotor -> trækaksler -> hjul.

Ved godt det ikke kan laves så enkel, men principet er vel i det område.
Kuglehanen skulle kobles til kblingspedalen eller gearstangen.

: 10 jan 2007, 05:09
af lqs
Havneren skrev:
hYe skrev:Man skal nok kigge i retning af hvordan en helikopter gearkasse er konstrueret. Hovedrotoren på helikoptere drejer ikke meget mere 200omd/min..
Så man skal "BARE" lave den rigtige gearing, så kan det vel lade sig gøre.. :rock:


Jooo... Men det er mit indtryk at en helikortes rotor ikke ændre ret meget på omdrejningerne (Jeg ved godt man har "gashåndtaget"). Sådan en turbine motor har jo stort set ingen effekt før den virkelig kommer godt op i omdr. Hvor mange omdr. mon arbejdsområdet på sådan en svend spender over?
måske den ændre stigning i stedet for omdrejninger? MVH. søren
V/h Chr

: 10 jan 2007, 05:10
af lqs
hvordan fanden skete det rod?

: 10 jan 2007, 11:01
af Havneren
Du fuckede sku da bare op i det søren hehe!!!

Ja det gør de... MEN de har STADIG også "gashåndtaget". Gashåndtaget sidder på "kollektive" - Altså "Håndbremsen til at styre "pitch" eller "stigningen" om du vil.

Faktisk mener jeg de bruger gashåndtaget for at holde nogen nunde det samme antal omdr. hele tiden når de ændre på belastningen med "kollektive". Men jeg er ikke helt sikker -

V/h Chr

: 10 jan 2007, 17:28
af hYe
Så simpelt som jeg beskrev det før, er det self ikke..
En turbinemotor tager ikke omdrejninger nær så hurtig som en stempelmotor. Men ideen går på at man bruger en mellem gearkasse til at få omdrejnings området ned nær det område hvor en stempelmotors ligger. På med en automatkasse der kan klare momentet og så derud af(igen beskrevet som om det er nemt :lol: ).
Det var så vidt jeg husker kun til dragracing ik'?
Problemet bliver vel stryringen mellem at hakke den i gear når du sætter igang samtidig med at man ikke "staller" motoren eller rister converteren
PS: En C-130 Hercules laver et sted mellem 4500-5500hk(en motor).. Så spørgsmålet er om det kan svare sig målt mod en 6000hk V8 i en topfueler..

: 17 jan 2007, 00:07
af Havneren
Prøv se her - Der er jo faktisk lidt af det vi snakkede om...

http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?p=103958#103958

V/h Chr

: 17 jan 2007, 21:42
af hYe
Ja.. Det er rigtigt...
Men husk lige på, en ting er at flytte ca. 400kg mand, maskine og brændstof.
Når det så ender på 12-1300kg, så skal du også have en noget stærkere transmission...

: 19 jan 2007, 11:51
af ae86
Havneren skrev:Hvis i kigger lidt på siden (Ja den er jo ikke just på Dansk) - Så er næste projekt at den bl.a. skal kunne lave "take off".

Det er satme cool!!! Han styrer den nok ved at flytte på vægten (Hans egen krop som vægten) - Men jeg syntes ikke rigtigt man kan se det. På et tidspunkt ser vi ham også vinke mens han flyver der og der holder han linien selv om han tager armen frem.


Hvis man lige kikker efter en gang til kan man faktisk godt læse teksten den har en slående lighed med engelsk og det tror jeg de fleste herinde kan læse :wink:

http://www.jet-man.com/actuel_eng.html

de nævner at tophastigheden er over 200 km/t