Rørbukker - hvilken type.

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Feldthaus
Medlem
Indlæg: 151
Tilmeldt: 10 nov 2007, 10:20
Geografisk sted: Ølholm

#31 Indlæg af Feldthaus »

kadettcqp skrev:Tak for mange gode svar. Regnede heller ikke med at den rørbukker jeg henviste til ville være specielt god, men man kunne jo have lov at blive overrasket.

Lige mens i snakker bure er der så nogle kloge hoveder der ved hvor stor forskel der er på kravene til et bur til eks. rally vs. et til eksempelvis historisk ræs(baneræs)? Vil man kunne bygge efter højeste fællesnævner og bruge det til begge?

Jeg faldt lige over en interessant side hvor man kan købe tegninger til en hjemmebygget rørbukker. Ud fra hvad de viser på billeder og efter hvad jeg har læst af folks anmeldelser og brug ser den ret interessant ud:

http://www.gottrikes.com/Tube_Bender.htm


Et bur må gerne være overdimensioneret.
En lille ting som du skal være opmærksom på er at rally bure er godkendt til 2 mand (fører og anden pilot) hvorimod bure til bane biler som regel kun er godkendt til en mand.
Jeg synes dog du skal overveje det meget nøje, da du skal være sikker på at det du laver/får lavet dur.
Du skal også overveje om hvad der vil ske hvis du får brug for buret. Jeg tænker her på om der er nogen i nærheden der har grej til at klippe toppen af bilen og buret så man kan få dig ud igen. Her kan man jo ikke vente i tid og evighed, og man kan jo ikke bare tage en stor vinkelsliber, sådan noget skal jo gøres uden gnister.

Når dette nu er sagt, så hatten af for jer der monterer bur uden det egenligt er krævet. Det er rart at se at man ikke altid skal slå folk i hovedet med en masse dommedagsprofeti og reglementer før folk hører efter og vil passe på sig selv. :rock:
Bufas
Senior Medlem
Indlæg: 332
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

#32 Indlæg af Bufas »

Feldthaus skrev:Du skal også overveje om hvad der vil ske hvis du får brug for buret. Jeg tænker her på om der er nogen i nærheden der har grej til at klippe toppen af bilen og buret så man kan få dig ud igen. Her kan man jo ikke vente i tid og evighed, og man kan jo ikke bare tage en stor vinkelsliber, sådan noget skal jo gøres uden gnister.


Egentligt en ret væsentlig ting syntes jeg. Dem der afholder lovligt ræs har de en saks der kan klare den størrelse rør?
Brugeravatar
Hartvig
Mester Medlem
Indlæg: 678
Tilmeldt: 23 feb 2006, 20:32
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

#33 Indlæg af Hartvig »

Bufas skrev:
Feldthaus skrev:Du skal også overveje om hvad der vil ske hvis du får brug for buret. Jeg tænker her på om der er nogen i nærheden der har grej til at klippe toppen af bilen og buret så man kan få dig ud igen. Her kan man jo ikke vente i tid og evighed, og man kan jo ikke bare tage en stor vinkelsliber, sådan noget skal jo gøres uden gnister.


Egentligt en ret væsentlig ting syntes jeg. Dem der afholder lovligt ræs har de en saks der kan klare den størrelse rør?


Qua at vi ikke har krav om bur i bilerne har vi heller ikke haft gnistfrit redningsudstyr som en hydraulisk saks mv. til rådighed normal. Men på flere af de flyvepladser hvor vi har kørt findes grejet faktisk som en del af beredskabet.

Ved dragrace er det naturligvis en helt anden boldgade antager jeg.

/Hartvig
ADtrailer Lej en LED storskærm !
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

bur og sæder mm fra guds eget land!

#34 Indlæg af lqs »

et par år gammelt...læg mærke til der er anvendt flysæder, samt fælg til stel til sædet!! det mest simple bur er lavet af bla kardanaksler!!! først kom der regler om at dørene skulle låses, senere bindes,så boltes, til sidst skulle de svejses fast. billede af fører fra da bilerne kørte ræs. læg mærke til hvor hans hoved er i forhold til bur mm. MVH søren PS. kan se nogen af billederne ligner hinanden utroligt meget!
Vedhæftede filer
PICT6101.small.JPG
PICT6101.small.JPG (42.51 KiB) Vist 1526 gange
PICT6098.small.JPG
PICT6098.small.JPG (31.6 KiB) Vist 1516 gange
PICT6094.small.JPG
PICT6094.small.JPG (32.58 KiB) Vist 1502 gange
PICT6095.small.JPG
PICT6095.small.JPG (25.45 KiB) Vist 1501 gange
PICT6095.small.JPG
PICT6095.small.JPG (25.45 KiB) Vist 1515 gange
PICT6084.small.JPG
PICT6084.small.JPG (31.37 KiB) Vist 1527 gange
PICT6084.small.JPG
PICT6084.small.JPG (31.37 KiB) Vist 1528 gange
Senest rettet af lqs 23 dec 2007, 13:44, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#35 Indlæg af Ravnen »

Det må være lige noget for audi_claus, fra hans unge dage...

Hva siger du til det, mester...
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#36 Indlæg af lqs »

bemærk MÆNGDEN af hår.... altså i øret!
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#37 Indlæg af audi_claus »

He He ---
Jeg ville lige sige, at mit bur er lavet som en kombination af en drag hovedbøjle og et bane bur. Det er lidt besværligt, da kravene er forskellige. Jeg har ikke ambitioner om bedre end 10 sek. så med det drag jeg kører/håber stadig skulle jeg have en hovedbøjle i 45mm.
Af hensyn til min egen sikkerhed - efter at have set Jer andre med et rat i hånden - fik jeg samtidig sat fuldt banebur i den, så den kan bruges til special saloon. Tegningerne er på DASU's sider. Men her er det nok med en 40 mm godstykkelse. Buret er lavet ved TSS. Der er huller i stålet og mærkater, så tykkelse og type kan checkes. Men som sagt - i første omgang for min egen skyld. Vi blev også enige om, at Cr-Mo skulle have samme dimensioner - altså ikke fiksere - så merprisen var ikke de 8 kg værd, man kunne spare.
Jeg har ikke diagonalstiver over hovedet - og ja til rally med 2 personer, skal der være beskyttelse over begge.
Og hvis man bruger bedre end 3-punktsele, skal man have bur eller bøjle, da man jo ikke lige kan flytte overkrop og hoved, hvis taget skulle komme ned.
Vedhæftede filer
c40Urq tagbøjle.jpg
c40Urq tagbøjle.jpg (168.53 KiB) Vist 1508 gange
c41Urq_bur.jpg
c41Urq_bur.jpg (163.39 KiB) Vist 1508 gange
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#38 Indlæg af audi_claus »

lqs skrev:bemærk MÆNGDEN af hår.... altså i øret!


I modsætning til "de fleste" kører jeg jo med styrthjelm :wink:
så det kan man ikke vide - :tooth:
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#39 Indlæg af Slavteren »

er der en teknisk begrundelse for hvorfor man ikke kan svejse med co2 i cro-mo rør?
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#40 Indlæg af lqs »

du får nok svært ved at få tråd i den rigtige legering. altså co2 tråd.
MVH søren
Besvar