: 19 dec 2008, 22:45
Ok... men nu hvor det tyder på at GM er løbet panden imod muren med deres LS7 hvor der ikke er meget mulighed for at optimere på flowet i toppen e.t.c så er de blevet nød til at smide en kompressor på den, hvilket jeg ser som en noget mere komplex løsning end hvis de havde valgt 4V løsningen fra starten og derefter senere til deres LS9 valgt at lave de fine CNC optimeringer .. udviklings pontentialet i 4V'eren var bare meget større før man havde behøvet kompressor eller turbo...Westmus skrev:Tror sgu du begynde at fange hvordan fabrikkerne arbejder i den virkelige verden. De vælge den løsning der bedst får dem til at nå de mål der er sat, hvilket sagtens kan være 4 ventiler, twin turbo osv. Men de vælger kun en dyrere, mere kompliceret løsning hvis der er et eller andet der kræver det.ae86 skrev: ... når der står sufficient så får jeg følesen af at den 3V top kunne mere end 2V toppen men 2V toppen kunne lige med nød og næppe klare kravene![]()
En grund til at alle de små 4 cylindrede køre med 4 ventiler og GM så her nøjes med 2, kunne jo være at den store diameter på stemplerne i LS7'eren gør at det er praktisk muligt at lave et rigtigt fornuftigt flow med den simple løsning. Flowet i et topstykke er jo også afhængigt af pladsen foran ventilen.
Stødstængerne er jeg sikker på er i hvertfald delvist er valgt, pga meget begrænset højde under Corvette fronten, motoren er jo også født med tørsumpsmørring. Fords moderne 4,6 dohc V8'er et stort skrummel i sammenligning med LS7 motoren.
Angående flowet som skulle blive forandret ved den store boring så har jeg da hørt om at der skulle være lidt forskel på hvordan dynamikken i en "large bore" motor ændre sig og at "fysikken" ændres lidt i forhold til "small bore"... og det kan da godt være at man kan nøjes med 1 ventil og slippe afsted med mere en man ville have kunne gøre ved en lille motor ..... man skulle blandt andet kunne slippe afsted med et højere CR... og man har altid kunne slippe afsted med en dårligere justering af karburatore eller tænding på en gammel V8 end på en lille BLMC A motor .. men det er bare ikke noget man gør i en koncerns topmodel der skal være udstillings vindue for fabrikkens kunnen udaf til ... det er den mentalitet der gør at Corvetten aldrig rigtig bliver noget jeg kommer til at savle over...
... når det er sagt så er her et klip af den nye LS9'er Corvette ZR1 der bliver sluppet løs på Nurnberg ringen og selvom det ikke er Big Mac der køre denne gang så gør ham Jim Mero et hæderligt job med at holde den på vejen .. det går pænt stærkt men jeg tvivler på der er dæk til mere end en omgang.. han slår Big Mac's tid med næsten 17 sek.. hvilket vel ikke er ret meget når man tager i betragtning at den nye ZR1'er har 115HK mere end den gamle + et monster drejningsmoment fra kompressoren (807 Nm) .. han rammer da også 300km/t på langsiden ... Den er ikke lige frem elegant i sin måde hvor den kommer rundt på banen og der er mere end en gang hvor den har mistet fodfæstet .. men der jo tale om en std ZR1'er så det er vel imponerende den overhoved kan komme rundt på banen uden det hele går op i dækrøg.. 620Hk og 807Nm stiller visse krav..
Det lyder vildt at Fords 4.6 Dohc modular skulle være på størrelse med en Chevy BB .. hvad kan en Ford 4.6 bores/strokes op til ??