Side 4 af 5

: 27 mar 2009, 21:53
af Yugo Turbo
frank er jo først næsten lige blevet færdig med at læse den installatør uddannelse jeg selv har gang i. han gik to semestre over mig sammen med en jeg stod i lære med, så verden er ikke så stor...

: 27 mar 2009, 22:15
af møffe
så må han sq snart springe ud, vi har ikke set noget til ham på cos forum i et stykke tid.

: 28 mar 2009, 08:36
af rofl
needspeed skrev:Hvilken gearkasse er det?


Hej NeedSpeed :D

DU får lige en undskyldning herfra - det var ikke min mening at af-fritte dig på den måde, og vi har jo skrevet på cosworth-forum sammen i flere år uden problemer så håber jeg er tilgivet og det er ok med dig :D . Grunden til jeg ikke i første omgang ikke ville skrive hvilken kasse det handlede om, var for prøve at holde mig til spørgsmålet og ikke hvilken kasse det er og hvor den kommer fra og hvad den skal bruges til osv osv, men kun for at holde mig til spørgsmålet, men HOLD DA da op - det havde vist den modsatte effekt og det beklager jeg selvfølgelig - det var ikke meningen med mit indlæg.

Også kan jeg se at der er kommet rigtig mange forslag fra jer, til hvem jeg kan prøve at spørge - TAK for det - jeg prøver at kontakte dem og se om de er friske, uden at det koster mig en halv jetjager - skal også prøve at holde jer lidt ajour i denne tråd, så godt jeg nu kan.

Med hensyn til hvad det er for en kasse, er det en 7 trins FFD MS90/95 4WD sequential gearkasse, som blev lavet i forbindelse med Fords gruppe A og WRC rallybiler i starten af 90érne. Kassen bliver ikke lavet mere - bortset fra måske i kopi. Den skal sidde i min HVIDE ford Cosworth Escort (ja den er med vinge og den er original) fra september 1992 - og som har standard 227 hk - og hvor jeg er ved at være klar med motoren efter den har smidt toppakningen og derfor lige skulle have en "lille" overhalling.

Jeg har - som altid :D - fået hjælp fra CossieManden (tak igen :P ) til et firma i England der har opkøbt rest partierne fra FFD, (og har spurgt manden i England om tegninger men uden held) men ville være super glad hvis jeg kan finde en her i Danmark der lige ville hjælpe mig lidt videre, da jeg har det bedst med selv at lave mine egne ting og altid har lavet det selv, men har måtte erkende at det her nok ikke er bare "Hvor svært kan det være" med mindre man selvfølgelig aldrig har lavet andet end 4wd gearkasser (det ham jeg vil have fat i :P ) eller bare har super stor interesse for netop gearkasser som er lidt ualmindelige.

Har forsøgt mig hos en del "gamle og nuværende rallyfolk" fra 90érne og nu både i Danmark og Sverige, men de fortæller at de alle sammen bare dengang eller nu sendte/sender "skidtet" til England hvis det skulle reppes og betalte bare kassen for det - men sådan er det jo når man kører race, men til vores hobby-brug er det jo noget andet ik - vi vil jo også gerne have penge til at de andre sjove ting på bilen :D

Smil :popcorn:

rofl

: 28 mar 2009, 11:24
af Yugo Turbo
det er i grunden sjovt med sådan nogle rally folk, det med gearkasser har altid været et kildent emne. det bærer kraftigt præg af at det ikke er noget folk selv har rodet med og hvorfor ikke i grunden?

kan godt se problemet med din kasse og 4wd gør det jo nok ikke lettere. men jeg ville nu stadig mene at det burde kunne lade sig gøre. de kasser jeg har rodet med der gav mange af tingene sig selv og så skulle der lidt gætværk til, men det er nu altid lykkes.

har jeg forstået ret hvis du har modtaget kassen adskilt? eller har du selv skilt den ad? vil stadig holde fast i at jeg vil tro at man selv kan samle den. kan jo evt gøre et forsøg. justeringerne kan jeg dog ikke lave, men det burde være det mindste når først man ved hvordan den samles.

: 28 mar 2009, 12:46
af needspeed
rofl skrev:
needspeed skrev:Hvilken gearkasse er det?


Hej NeedSpeed :D

DU får lige en undskyldning herfra - det var ikke min mening at af-fritte dig på den måde, og vi har jo skrevet på cosworth-forum sammen i flere år uden problemer så håber jeg er tilgivet og det er ok med dig :D . Grunden til jeg ikke i første omgang ikke ville skrive hvilken kasse det handlede om, var for prøve at holde mig til spørgsmålet og ikke hvilken kasse det er og hvor den kommer fra og hvad den skal bruges til osv osv, men kun for at holde mig til spørgsmålet, men HOLD DA da op - det havde vist den modsatte effekt og det beklager jeg selvfølgelig - det var ikke meningen med mit indlæg.


rofl


Du er tilgivet, du er jo ford mand. :rock:
Grunden jeg spørger, er jo at der er mange dygtige gearkasse folk. Men de fleste er mere hårde inden for et hvis område. Der er jo stor forskel på en fwd kasse og så en rwd. gearkasse med 4x4. ( special værktøj osv.)

Men nu ved jeg hvilken boks der er tale om, og den er for speciel til at jeg kan hjælpe. Held og lykke med det :wink:

: 28 mar 2009, 14:48
af rofl
Super NeedSpeed.

Ja - jeg har kun set den adskilt og mangler stadig lidt/måske meget til den og derfor har jeg brugt en del tid på at finde papir/tegninger over den men uden held. Har ligeledes søgt og søgt på nettet, men rammer kun muren hver gang bortset fra omtalte i england som jeg nok til sidst bliver nød til at kontakte igen. Det er derfor denne anmodning til jer gutter :D

Men lad os nu se om de personer jeg har fået nummer på ikke er friske :D

: 28 mar 2009, 18:09
af mh
rofl skrev:Super NeedSpeed.

Ja - jeg har kun set den adskilt og mangler stadig lidt/måske meget til den og derfor har jeg brugt en del tid på at finde papir/tegninger over den men uden held. Har ligeledes søgt og søgt på nettet, men rammer kun muren hver gang bortset fra omtalte i england som jeg nok til sidst bliver nød til at kontakte igen. Det er derfor denne anmodning til jer gutter :D

Men lad os nu se om de personer jeg har fået nummer på ikke er friske :D


har du spurgt gearboxman.co.uk?...

: 28 mar 2009, 18:48
af rofl
Jep tak - afventer svar fra dem - det kunne jo godt være de har tegningerne over den :reading:

Og søger stadig ... :coffee:

: 28 mar 2009, 19:56
af Westmus
Yugo Turbo skrev:det er i grunden sjovt med sådan nogle rally folk, det med gearkasser har altid været et kildent emne. det bærer kraftigt præg af at det ikke er noget folk selv har rodet med og hvorfor ikke i grunden?

Muligtvis fordi der tit er tale om noget der måske knapt kan kaldes serie producerede gearkasser. De er "opfundet" hos specialister, som så også er de eneste der har viden og tilgang til reservedele. Hele gearkassen kan være produceret i et meget lille antal kun til brug i nogle få racerbiler. Eller det er en ombygget standardkasse som måske indeholder specialstumper fremstillet i meget små serier. Ja som måske endda nærmest tale om håndlavede stumper. Det er vel af samme årsag sådanne special gearkasser tit er helt råddent dyre. Det er da ihvertfald mit gæt. :)

Og netop for de de er hunde dyre og stumperrne ligeså, begynder folk ikke selv at bakse med dem. Hvilket så igen betyder at ingen udover specialisterne ved noget eller har dokumentation. Spørgsmålet er så lige om nogle af guro'erne er så flinke (eller måske dumme?) at de deler ud af den specialviden de lever af at ligge inde med? :?

: 28 mar 2009, 20:15
af Westmus
Er det her iøvrigt ikke "reservedele" til sådan et uhyre?

http://www.leboncoin.fr/vi/43009663.htm?ca=15_s