Side 4 af 5
Re: S: Kompressor
: 30 aug 2005, 14:39
af Gæst
Plade skrev:Det er toyota kompressor virker 100%, den mindste passer på moter op til ca. 1.2L, og den anden op til ca. 2,4L
den lille skal koste 1700,- og den store 2700,-
mvh
Morten
den lille du kalder SC12 stammer fra en 1600 cc twincam toyota (4AGZE Z for kompressor) motor og levere ikke luft nok til 200hk (heller ikke hvis du propper større remhjul på) SC12 betyder at den levere 1200ccm luft pr omdrejning da en 1600 motor groft tilnærmet bruger 800ccm pr omdrejning er der 400ccm ekstra umildbart 1/3 ekstra eller 1*1.33 atm ~1.33 bar eller 0.33 bar ladetryk ved havoverfladen
SC14 er 1440ccm (ja +40 ccm ?) hvilket svarre til 17% mere en den lille og stammer fra en soara (som er en række 6'er på kun 2L (1ggze))
her skal der groft tilnærmet bruges 1000ccm luft pr omdrejning men her har vi yderlig 440ccm
de to kompressore er Roots type kompressore (displacement) og har en meget ringe virknings grad sammenlignet med en turbolader, hvilket gør at den komprimeret luft er ret varm
hvis man har en 4agze kan man ikke bare opgradere sin kompressor med den der er 17% større, da de ikke har samme beslag (det kan sikkert lade sig gøre hvis man gider lave et nyt beslag til den)
det at skifte til en større kompressor istedet for at geeare kompressoren til at spinne hurtigere er en god ide da virkningsgraden bliver være jo hurtiger du spinner kompressoren (udover man ricikere at ødelægge den da man nemt kommer over 10.000 rpm på kompressoren hvilket den ikke er videre glad for) derudover er der de parasitiske kræfter som også er større
Roots typen er den med de to "8'taller" der køre inden i hinanden se Lasses side under kompressor
: 15 sep 2005, 09:24
af Plade
Okay masse nice info der.
Men men men nu er det jo sådan at virkeligheden nogen gange er lidt anderledes end teori, jeg kender flere som har bygget både den ene og anden type på en vw 1.8L monopoint og fået den til at give fra 150-170 hk, det er da ganske pænt for en 90 hk motor, og det skal siges at de ikke har ladet over 0.6 bar, så virkningsgraden af luften(trykket) er da hvis også ganske udmærket!!!!
Og det med at luften skulle blive voldsom varm, er der jo råd for, nemlig en Køler.
Jeg mener nu at det der giver den her kompressor en stærk side, er at den har sit eget oile, og ikke motorens 80-100 grader varm oile.
Når det så er sagt skal den også have ros for at være slid stærk, har endnu ikke set nogen som er smaderet.
: 15 sep 2005, 16:30
af Guest
170/1,6bar = 105hk > 90hk ...... Kan du se der er noget der ikke helt stemmer? Hvad var der mere lavet ved de motorer?
: 15 sep 2005, 16:32
af Plade
HMMM
Er sku heller ikke helt med på den der måde du regner de hk ud på?????
Men virkelighede er at hvis man tagen en vw 1.8 monopoint, og monter en kompressor, chip, udstødning, intercooler og bruger std. hjul på krumtapen, så vil bilen komme til at lade max 0.6 bar og den vil give imellem 150-170 hk.......grunden til at HK kan svinge, er forskel på flow i rør, intercooler størelse og udstødning....
så dit regnestykke hvor den kun skulle give 105 HK fatter jeg ikke helt.
og hvis du nu siger at det er udstødning og intercooler der gør at den får de sidste 45-65 hk (150-170 hk - 105 hk) så må jeg skuffe dig....
For det er også prøvet at bare at mont. en kompressor på en bil med std. udstødning og ingen køler og den giver 140 hk

: 15 sep 2005, 18:23
af ford p7 biturbo
Guest skrev:170/1,6bar = 105hk > 90hk ...... Kan du se der er noget der ikke helt stemmer? Hvad var der mere lavet ved de motorer?
Så er jeg sgu koplet af på et højere plan

: 15 sep 2005, 19:11
af wukshady
Ford P7 Biturbo skrev:Så er jeg sgu koplet af på et højere plan

Ja jeg forstår heller ikke helt det regnestykke...

: 16 sep 2005, 09:19
af MØFFE(uden login)
nope jeg er også stået af i det sving..
det eneste jeg får ud af det er at man ved et tryk på 1,6 bar får 170hk fra en 105hk std motor. og ikke 90 hk. 1,6 bar er -den ene bars underryk der er i manifolden så sltså 0,6bar overtryk.. men altså 15hk fejlberegning.. det er vel næsten usikkerheden i rullefeldtet.
men stadig en Roots kompressor er måske ikke så effektiv.. men den virker og er den eneste jeg kender til der laver så meget tryk fra bunden. og spicielt til prisen.
: 16 sep 2005, 17:54
af Plade
ja det lyder rigtig, vi plejer at sige 0.1 bar er lig med 10HK
og de HK man får der udover er bare flot, for det er sjælent at man kan få mere end 10 hk ud af 0.1 bar....
: 17 sep 2005, 09:37
af Henrik RST
Hey. Jeg har forstået det sådan at man som tommelfinger regel kan hive 10% for hver 0,1 bar.
Mvh Henrik
hey
: 20 okt 2005, 21:09
af Dennis Hansen
Har du stade den lille kompressor tilsalg..?
