Liv i org omdrejningstæller?

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#41 Indlæg af Havneren »

Morten VJ skrev:Og om omdrejnings tælleren virker.

Men det er jo et spørgsmål om smag.
Hvad koster en ny motor egentlig.
ift. et relæ mere, og lidt ledning.
Overforsikring eller ej.
Ps dioderne til lyset på en huyndai sidder i sikringsboksen i motor rummet.
og de dør med en uhyggelig høj frekvens.

Og er du helt sikker på at det ikke vil ødelægge noget.
Hvis vi får en gnist i slutningen af indsugnings takten.
Og stemplet forsøger at komprimere en allerede ekspanderende gas.
Det lyder som huller i stemplerne rent umiddelbart i mine øre.
Men det er nok bare mig der er overforsiktig, og jeg laver under ingen omstændigheder forsøget bare for at få ret.

MVH

Morten


Mon ikke det vil komme til udtryk som en backfire så - Indsugningsventilen er jo stadig åben... Tjaaaa... Under alle omstændigheder er der jo flere der kører med det sådan og endnu har jeg da i hvert fald aldrig hørt om problemer i den retning. Også lige gyldigt... Jeg er nu ikke så bange for det -

Jespers pointe med dioder på MS printet holder meget godt vand - Der har jeg nu endnu heller aldrig haft problemer. MEN hvis det viser sig at jeg ikke kan få mit til at virke over 5500rpm - Jammen så må jeg jo også lave det sådan.

I øvrigt... Jo... Den ene boks har godt nok Henriks daughter board i, MEN jeg har en boks mere og den har jeg også bygget lidt om i nemlig.
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#42 Indlæg af Havneren »

JesperDJ skrev:Og så vil jeg lige sige at ign- pulsen går gennem dioder og så over i omdrejningstælleren.. hvis dioderne dør.. så er det værste der kan ske at du ikke kan se rpm..

Jeg tror at Jesus kommer igen får tilfældet med at begge dioder går på samme tid på den måde at de leder i begge retninger og så brænder din igniter af (som er det værste der kan ske, scenariet med at motoren dør vil ikke forekomme)


Aaaaa... Hvis dioden "dør" vil den mere eller mindre bare opfører sig som en ledning, hvor der kan rende strøm i begge retninger.

Nu er det efter min mening ret usansynligt at en diode skulle "dø", men SKULLE det ske ville signalet fra den ANDEN spole så kunne komme ned i den FORKERTE spole og lave tænding på denne. Begge dioder behøver altså så ikke at gå død for at der kan blive rav i den.

Scenariet med at motoren dør mener jeg også er MEGET usansynligt - I hvert fald vil man opdage at noget er galt inden da...

MEN hvis Mortens senarie skal holde vand skal det gå på at man starter en forbrænding med en ukorent gnist. Denne forbrænding skal så brænde mens stemplet er på vej op mod top og med lukkede ventiler - Dette VIL ødelægge stempler i løbet af kort tid. MEN det tidspunkt en sådan potientiel ukorent gnist skulle falde vil være på et tidspunkt hvor der typisk er en indsugningsventil åben og den vil være åben i noget der ligner 30 - 90 grader endnu (Ikke meget åben og ikke gående mod lukket og ellers afhængig af knast og tændingsvinkel).
Jack
Mester Medlem
Indlæg: 542
Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

#43 Indlæg af Jack »

Ikke nogen der ved hvor jeg finder en MR2535L? Rs-components.dk skal man mindst købe for 250kr af dem ca.....
/Jack
Nissan 200sx S14a
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#44 Indlæg af Havneren »

Har du prøvet el-supply.dk ?

Er det dig der har prøvet at ringe til mig i øvrigt? Fra hemmeligt nummer?

Jesper fortalte at han havde givet dig mit nummer.
Jack
Mester Medlem
Indlæg: 542
Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

#45 Indlæg af Jack »

Oki prøver og lure der så... Nej, har ikke forsøgt og ringe endnu. For fik vist den til og spille rimelig fornuftigt!?!? men yeps, han gav mig dit nr:-)
/Jack
Nissan 200sx S14a
JesperDJ
Nyt Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21 jun 2007, 11:57

#46 Indlæg af JesperDJ »

..det er slet ikke nødvendigt med den MR2535L..

Brug de to 1N4004 el. lign. og en 15v zener og en 1k pulldown, det virker 100%
Mvh
Jesper Sørensen
Corolla AE92 4AGZE DLi
Jack
Mester Medlem
Indlæg: 542
Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

...

#47 Indlæg af Jack »

Har prøvet med de 3 dioder som KKH bla skrev, men intet resultat :-(
/Jack
Nissan 200sx S14a
KKH
Junior Medlem
Indlæg: 75
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordjylland

#48 Indlæg af KKH »

JesperDJ skrev:..det er slet ikke nødvendigt med den MR2535L..

Brug de to 1N4004 el. lign. og en 15v zener og en 1k pulldown, det virker 100%

Jeg har faktisk heller ikke brugt en MR2535L kom jeg til og se :oops: men almindelig zener på ~15-18v.
De dioder jeg har sendt til Jack er de samme som jeg selv bruger..
Jack
Mester Medlem
Indlæg: 542
Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

#49 Indlæg af Jack »

KKH skrev:
JesperDJ skrev:..det er slet ikke nødvendigt med den MR2535L..

Brug de to 1N4004 el. lign. og en 15v zener og en 1k pulldown, det virker 100%

Jeg har faktisk heller ikke brugt en MR2535L kom jeg til og se :oops: men almindelig zener på ~15-18v.
De dioder jeg har sendt til Jack er de samme som jeg selv bruger..


Ja også derfor jeg slet ikke fatter det.... Har lodet de 2 1N4004 fra spark a og fra spark b til den zener og så på ledningen til omd-tæller..... Skulle vel være rigtig nok. Hvilke tændspoler køre du med KKH? Tænkte om det kunne være noget ang stryringen af dem!?! Mine er fra en 7afe hvor der så er igniter i dem...
/Jack
Nissan 200sx S14a
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#50 Indlæg af Morten VJ »

Jack-Ae86 skrev:
KKH skrev:
JesperDJ skrev:..det er slet ikke nødvendigt med den MR2535L..

Brug de to 1N4004 el. lign. og en 15v zener og en 1k pulldown, det virker 100%

Jeg har faktisk heller ikke brugt en MR2535L kom jeg til og se :oops: men almindelig zener på ~15-18v.
De dioder jeg har sendt til Jack er de samme som jeg selv bruger..


Ja også derfor jeg slet ikke fatter det.... Har lodet de 2 1N4004 fra spark a og fra spark b til den zener og så på ledningen til omd-tæller..... Skulle vel være rigtig nok. Hvilke tændspoler køre du med KKH? Tænkte om det kunne være noget ang stryringen af dem!?! Mine er fra en 7afe hvor der så er igniter i dem...

Så tror pokker at det ikke virker, hvis org tælleren bliver født af kl 1 på originalspolen.
Den mangler simpelthen nogle volt, grundet spolens selvinduktion for at virke.
Det er det man bruger arbejdsrelæets spole til, i min oprindelige link.
Og igen jeg fatter stadig ikke hvorfor man vil benytte dioder for at få liv i en omdrejningstæller, på Et kritisk sted i motorstyringen.

En død diode er lig med en motor der ikke kører.
En udgang der er brændt af er lig en omdrejningstæller der ikke virker, men motoren kan stadig køre.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar