: 20 dec 2008, 11:38
Ja, Fords tilfælde f.eks 2 lange + 2 korte kæder, 8 tandhjul, plus et hydraulisk strammersystem til hver af de lange kæder. LS7'en har 2 tandhjul og en helt kort kæde magen til systemet på bådanker motorene.ae86 skrev:[Givet der er lidt flere dele i et 4V OHC/DOHC setup..
Mht. Fords 4.6 laver de den selv i en 5.4 version i en højere motorblok. Hvilket bl.a er den der med kompressor bruges til at lave de 500hk i en Gt500. Der findes også en 5.0 "racer" motor. Tror ikke der er megen mulighed for yderligere volumen. 4.6 blokken har ca samme størrelse som de gamle 5.0 stødsstangsmaskiner, det er 4v toppene der gør forskellen, fordi de både er betydeligt højere og breddere.
Som skrevet bruger Ford kompressor for at finde 500hk. Så hvis vi skal følge din linie med at det er dumt at GM ikke lavede toppe med "overkapasitet" i stedet for senere at måtte ty til kompressor, burde vi ..
I øvrigt passer brugen af kompressor jo meget godt med den gamle amerikanske tankegang om at der skal være brutal power fra bunden og ikke et rødt felt omme mod uendeligt. Sådanne motorer giver sjov på gaden, uden at man behøver at køre som en komplet idiot.
Kan se at Zenvo'en er en del baseret på Corvette teknik. Sikkert ud fra at det var et fint kompromis mellem gennemtestede stumper der var til at få fat på og samtidigt udviklet til brug i en højtydende sportsvogn.
I øvrigt super at vi nu ved at "stødstang" er et af de magiske ord på Powerforum, hvis man vil ha gang i lidt hygge diskution.