Definer ordet Gadebil...

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#71 Indlæg af Ravnen »

Carsten skrev:
Ravnen skrev:
Carsten skrev:Fra min side af er en gadebil en bil der både kan bruges på banen og i dagligdagen, altså en bil der køres i normalt. Det er en bil der ikke er overhældt af sponsorpenge i form af klistermærker osv.
Det er en bil der ikke har fået fjernet ting som benzintank, varmeanlæg og andre vægtbesparende finesser. Dog mener jeg ikke det er et problem at strippe kabinen da dette jo også gør sig gældende i en f.eks gulpladebil hvor der alligevel kun er 2 sæder.
En gadebil er en bil der kan benytte de danske tankstationer for at tanke benzin, og ikke må hamstre flybenzin fra lufthavnene.

Og sidst men ikke mindst en bil hvor den kan klare et syn som den står, når den kører på banen.


Klistermærker og sponsorer!? Igen Jantelov...hvem eller hvor mange har ikke fået en stump billigere mod at påmontere et klistermærke og er det ikke en gadebil hvis man kar klistermærker på sin bil?

Hvis farmand har sponseret junior med en ny(synet) Ferrari, er det så ikke en gadebil?

INGEN eller kun ganske få biler ville kunne klare et ÆGTE syn i denne forbindelse, det er naivt at tro andet.

Jeg kører på oktan 95 med min bil er det så en gadebil?

Kan en bil synes uden varmeanlæg? og hvis den kan, er det så en gadebil?



Den måde du vælger at fortolke min mening er HELT forkert - enten er det fordi du forsvarer dig selv og din bil, eller også fordi du vælger den letteste fortolkning, nemlig at se SORT / HVIDT og gå igang med en større gang flueknepperi.

Netop som andre er inde på, så kunne flere deltagende biler efterhånden bedre passe ind som Funnycars - for både sponsorpenge / ydelse / professionalismen omkring bilen ligner 100% det som foregår med den "rigtige" dragrace sport.

jeg er sgu ligeglad med om folk har en trailer, men grunden til de kommer på en trailer hænger jo på ingen måde sammen med at bilen er definationen af en gadebil. En gadebil KØRER man i på gaden - den står ikke i en garage 3/4 af året med plader på fordi man ikke tør køre i den da den kun kan tåle at køre 402 meter ad gangen inden den skal serviceres.
Og de biler der kommer på trailer er jo netop de biler der efterhånden er så overdrevet voldsomme at de bedre kan betegnes som Funnycars eller pro stock eller hva de professionelle drag klasser nu betegnes under.

Jeg kan udemærket godt forstå at folk er ømme over deres bil, det er jeg også selv - især hvis man har smidt en masse penge i projekterne.
Men derfra og til at slæbe min bil på en trailer fordi min motor måske kun kan holde til 2 ræs, DER går grænsen sgu... for så har jeg jo ingenting at bruge min bil til, den skal jo ku køre i hverdagen.


Du beder om folks mening omkring definationen af en gadebil - og fordi man har et andet synspunkt end dig selv får man kastet janteloven i hovedet. :roll:


DHB konceptet er desværre gået hen og blevet et lidt misforstået event når man snakker danmarks hurtigste gadebil. For de ligger en hel del mere vægt på drag racing konceptet end de ligger vægt på hjemmetunernes amatør projekter.


Hvad angår lovlige ændringer, så er jeg også ret sikker på det er de færreste der kan 100% med hånden på hjertet erklære deres bil for lovlig efter den ene eller anden forstand. For i princippet må man jo ikke ændre på interne dele i motoren, og gør man det skal bremserne og karossen godkendes til det osv osv... men i og med der kun skal knastaksel skift til for at gøre en bil ulovlig i synsmæssig forstand, så er det i mine øjne stadig en gadebil kontra en 1200HK's satan der skal bruge bremseskærm for at få lov at køre på en bane.


Samtidig tænker jeg på den gadebil i England - en ombygget Opel admiral med 2200HK... den er lovlig på papirerne, men hvordan fanden han har båret sig ad med det er mig en gåde. ALLE ombygningerne står skrevet ind i papirerne, og bilen ligner noget der lige har vundet funny car klassen.

Så lovlig i synsmæssig forstand behøver altså ikke at være ensbetydende med at bilen kan betegnes som en gadebil. Ikke i mine øjne.


Hvis du ellers gad at forholde dig til hvor denne tråd har bevæget sig hen så ville du se at jeg opnåede hvad jeg ville, nemlig at (nogle) herinde kan blive enige om at begrebet Gadebil ikke kan bruges til en skid, qua det faktum, at for 100 mennesker er der 100 forskellige definitioner - gerne en definition der lige passer til ens eget niveau, det giver en masse støj på linien og fører ikke til en skid.

Ydermere er det din egen sort/hvide holdning, der laver begrænsninger for andre, ikke andre der laver begrænsninger dig - du siger: min bil er en gadebil din er ikke, ergo jeg må køre og du må ikke!?... DERFOR går jeg dig på klingen. Vi skal allesammen være her (læs: have lov til at køre ræs) og klasse indeling er løsningen, der hvor det er muligt.

Så igen min holdning fra starten har hele tiden været at begrebet "Gadebil" skal dø og at folk skal åbne øjenene for at nogle mennesker udvikler sig; man starter med en standard bil får blod på tanden og går igang med at blive dygtigere bruger flere penge osv., før eller senere ender man med at skulle høre på "Janter" der har ondt i røven over at de ikke selv har de samme ambitioner, penge, dygtighed m.v., DET STINKER... jeg er træt at høre på det og jeg ved at der er mange andre der har det på samme måde.

Så jeg spørger dig: er du til forbud/begrænsning eller er du til udvikling/muligheder?
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
Carsten
Medlem
Indlæg: 245
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#72 Indlæg af Carsten »

Ravnen> Først vil jeg sige at jeg er træt af at ordet jantelov bliver taget i brug så snart der er nogle der har en anden mening om tingene.
Selvfølgelig kan man da altid ønske man havde alle de mange penge til de store projekter, men man KAN altså godt have en bestemt holdning, uden at den nødvendigvis bunder i misundelse eller for at eliminere den højst placerede i ens klassement.

Jeg mener helt klart at klasse inddelingen er blevet for diffus. Før i tiden var der ikke SÅ stor forskel på de deltagende som der er nu.
Selvfølgelig står jeg for udvikling og muligheder - men det indebærer også at klassementet kan bære den udvikling. Og det kan den ikke sådan som det udvikler sig efterhånden. Ikke efter min mening.

Jeg så gerne at der blev lavet en klasse mere, til "extreme klassen".

Så med udvikling og muligheder kommer igen også begrænsninger - men edt er sådan jeg ser tingene bør være i fremtiden. For ellers ender det med at der er en gruppe der helt bliver overset fordi alle de hardcore tunere fylder hele billedet i den aktuelle klasse.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#73 Indlæg af lqs »

nå.... nu har vi så mere eller mindre afskaffet begrebet GADEBIL.
hvad er der så tilbage?
ja der er jo rigtige dragracere, der er lavet til at overholde de regler der findes inden for denne sportsgren.
endelig er der så en del mere eller mindre seriøse skabninger, der ikke kan godkendes til drag og intet har at gøre på en offentlig vej! var det det tråden skulle bruges til at nå frem til??
MVH. søren
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#74 Indlæg af Havneren »

Min. 3000km dokumenteret kørsel på offentlig vej om året?
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#75 Indlæg af Havneren »

Kørsel til banen på egen kraft. Trailer transport kun accep. til hjemtransport (Sikke noget bøvl).
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#76 Indlæg af audi_claus »

Havneren skrev:Kørsel til banen på egen kraft. Trailer transport kun accep. til hjemtransport (Sikke noget bøvl).

Altså træk på racer-dyret. Vel max træk vægt 1200 kg (hvad med Buggie)
På med trailer - 2000 total
Og den langt tungere og større servicevogn (1800 - 2500 kg) op --------
hvis man kommer alene
He He :hrmpf:

Eller bytte om i gå-afstand fra indkørslen til banen - :damn:
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#77 Indlæg af Ravnen »

Carsten skrev:Ravnen> Først vil jeg sige at jeg er træt af at ordet jantelov bliver taget i brug så snart der er nogle der har en anden mening om tingene.
Selvfølgelig kan man da altid ønske man havde alle de mange penge til de store projekter, men man KAN altså godt have en bestemt holdning, uden at den nødvendigvis bunder i misundelse eller for at eliminere den højst placerede i ens klassement.

Jeg mener helt klart at klasse inddelingen er blevet for diffus. Før i tiden var der ikke SÅ stor forskel på de deltagende som der er nu.
Selvfølgelig står jeg for udvikling og muligheder - men det indebærer også at klassementet kan bære den udvikling. Og det kan den ikke sådan som det udvikler sig efterhånden. Ikke efter min mening.

Jeg så gerne at der blev lavet en klasse mere, til "extreme klassen".

Så med udvikling og muligheder kommer igen også begrænsninger - men edt er sådan jeg ser tingene bør være i fremtiden. For ellers ender det med at der er en gruppe der helt bliver overset fordi alle de hardcore tunere fylder hele billedet i den aktuelle klasse.


Carsten, den med Janteloven er altid god, hvis folk har en smule omløb i hovedet så vil de efter at have fået smidt det begreb efter sig, kikke ned af sig selv og tænke om der var berettiget, det er noget vi alle har i os og til tider taler man over sig....

Udover det så er vi enige med den "Ekstrem klasse" noget der har været talt en del om på andre tråde og et gammelt ønske fra min side...
Senest rettet af Ravnen 31 dec 2007, 10:57, rettet i alt 1 gang.
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#78 Indlæg af Ravnen »

lqs skrev:nå.... nu har vi så mere eller mindre afskaffet begrebet GADEBIL.
hvad er der så tilbage?
ja der er jo rigtige dragracere, der er lavet til at overholde de regler der findes inden for denne sportsgren.
endelig er der så en del mere eller mindre seriøse skabninger, der ikke kan godkendes til drag og intet har at gøre på en offentlig vej! var det det tråden skulle bruges til at nå frem til??
MVH. søren


Tråden var som jeg også tror du ved, oprettet for at gøre op med begrebet Gadebil, intet andet....
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
Brugeravatar
ladathomas
Senior Medlem
Indlæg: 289
Tilmeldt: 07 nov 2004, 10:32
Geografisk sted: køge
Kontakt:

#79 Indlæg af ladathomas »

en gadebil er en bil der køre på elmanlig benzin fra tanken 98
kører til davligt rundt om sommen også til kømanden

længer er den ikke, alt andet har intet med gadebil og gøre
den er bygget til et formål og ikke til at køre på gaden :stop:
1000 hk er hejmme
( 6 biler :=) )
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#80 Indlæg af Havneren »

Egentligt også min holdning - Så er det op til den enkelte hvad vedkommende har boller til at køre med i dagligdagen.
Besvar