Powerpage træf....
Redaktør: Moderatorer
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
du skulle gerne kunne se begge tal! men tallet for ydelsen på motoren er lidt af et gæt. da der ingen mulighed er for at måle det sande tab under rulningen. en god tommel finger regel er 20% for 2wd og man. gear og 25% tab ved autogear eller 4wd! MVH. søren PS. HAVNERENS måde at udtrykke vægt/kraft forholdet på virker på mig som den mest seriøse!
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Som regel er det ydelse på motoren hvis du kun har en værdi opgivet, men man ved jo aldrig.
ATT LQS: Jeg ville nu ikke betegne ydelsen på motoren som "lidt et gæt" da det jo altså ikke er mere gæt end alt andet og det jo stadig er de faktiske forhold netop på feldtet det måler. Det er jo altså også den eneste måde at du kan måle det på med mindre du piller motoren ud af bilen, generator, servo og vandpumpe af og sidder hele lortet op en test bænk!
Det er også kun ganske få procent afvigelse fra det helt sanne værdi som vi af lige vel ikke kender og kan agre os over. Altså tabet i gearkassen.
Men vend det rundt så - Er det hele ikke lidt et gæt så?
Hvor præcist er feldtet så i første omgang af lige vel? Hvor varm var gearkasse olien? Hvor brede dæk med hvor meget luft i? Hvor meget vægt på hjulene? Hvilken luft temperatur? Luft fugtighed? osv osv osv... Der er så mange faktorer. Du får aldrig en 100% præcis værdi af lige vel, men det kan sku da også være fløjtende lige gyldig - det bliver bilen jo ikke hurtigere af af lige vel. Og det giver et finger peg og noget at prale af!
Du har altid meget travlt med sanne værdier, men hvad er sanne værdier lige nøj agtig så. Hvad skal du bruge dem til. Og er de værdier du skal sammen ligne dem med sanne tror du? Du kan ikke bruge 100% sanne værdier til en skid med mindre at de værdier du skal bruge dem sammen med er mindst lige så præcise. Lidt det samme som "intet er stærkere end det svageste led".
Tag f.eks dit MAP signal på dit TEC 2 - Sikke noget lort (har aldrig set noget ligende). Men i sidste ende... Er det så ikke lige gyldigt når bare den viser det samme hver gang?
Vi har diskuteret det her mange gange før Søren så vidt jeg husker.
v/h christian
ATT LQS: Jeg ville nu ikke betegne ydelsen på motoren som "lidt et gæt" da det jo altså ikke er mere gæt end alt andet og det jo stadig er de faktiske forhold netop på feldtet det måler. Det er jo altså også den eneste måde at du kan måle det på med mindre du piller motoren ud af bilen, generator, servo og vandpumpe af og sidder hele lortet op en test bænk!
Det er også kun ganske få procent afvigelse fra det helt sanne værdi som vi af lige vel ikke kender og kan agre os over. Altså tabet i gearkassen.
Men vend det rundt så - Er det hele ikke lidt et gæt så?
Hvor præcist er feldtet så i første omgang af lige vel? Hvor varm var gearkasse olien? Hvor brede dæk med hvor meget luft i? Hvor meget vægt på hjulene? Hvilken luft temperatur? Luft fugtighed? osv osv osv... Der er så mange faktorer. Du får aldrig en 100% præcis værdi af lige vel, men det kan sku da også være fløjtende lige gyldig - det bliver bilen jo ikke hurtigere af af lige vel. Og det giver et finger peg og noget at prale af!
Du har altid meget travlt med sanne værdier, men hvad er sanne værdier lige nøj agtig så. Hvad skal du bruge dem til. Og er de værdier du skal sammen ligne dem med sanne tror du? Du kan ikke bruge 100% sanne værdier til en skid med mindre at de værdier du skal bruge dem sammen med er mindst lige så præcise. Lidt det samme som "intet er stærkere end det svageste led".
Tag f.eks dit MAP signal på dit TEC 2 - Sikke noget lort (har aldrig set noget ligende). Men i sidste ende... Er det så ikke lige gyldigt når bare den viser det samme hver gang?
Vi har diskuteret det her mange gange før Søren så vidt jeg husker.
v/h christian
-
0-100
- Medlem
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 20 dec 2003, 16:26
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Hej
lqs, Havneren
Har været inde på "Dynomet" hjemmeside for at se om de rulleudskrifter
er på hjul eller motor.
Syntes der står på motor.(er ikke sikker)
Har sendt dem en e-mail, så jeg får nok snart svar!!.
Prøv ellers at se sjov rulletest på modelbil!.
http://www.dynomet.dk/dkting/p13dk.htm
Hilsen D
lqs, Havneren
Har været inde på "Dynomet" hjemmeside for at se om de rulleudskrifter
er på hjul eller motor.
Syntes der står på motor.(er ikke sikker)
Har sendt dem en e-mail, så jeg får nok snart svar!!.
Prøv ellers at se sjov rulletest på modelbil!.
http://www.dynomet.dk/dkting/p13dk.htm
Hilsen D
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
vil give HAVNEREN ret i at det er fuldstændig lige meget om det er en sand værdi (ydelse på motoren) man får ud af et rullefelt. NÅR BLOT MAN ER KLAR OVER AT TINGENE ER SÅDAN! ANG. værdier for lufttryk og luftfugtighed, så er det da ting der bliver taget med i beregningen på alle nyere rullefelter??!! ANG. MAP. signal på bla. tec 2 så skyldes fejlvisningen at man benytter GM. følere som også bruges på masser af andre motorstyringer STD. såvel som programerbare! endelig er det ikke kun tabet i gearkassen du ikke er istand til at måle på rullefelt! der hvor det ofte går rigtig galt for folk er når de sammenligner målinger fra forskellige felter ukritisk. det svarer i mine øjne til at man begynder at justere motor ind efter er CO måler man er helt sikker på er nøjagtig, uden at vide det med bestemthed! MVH. søren
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
lqs skrev: ANG. MAP. signal på bla. tec 2 så skyldes fejlvisningen at man benytter GM. følere som også bruges på masser af andre motorstyringer STD. såvel som programerbare!
Antyder du dermed at "masser af andre motorstyringer" også har denne fejlvisning?
Vil nu ret hårdnakket mene det skyldes en fejl i hardware, eller et opsætningsproblem! Selv et low-budget DIY EFI kan da kompensere for mapsensorkurver, så MON ikke tec anlæg også kan dette(det vil jeg da seriøst håbe!)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
lqs skrev:vil give HAVNEREN ret i at det er fuldstændig lige meget om det er en sand værdi (ydelse på motoren) man får ud af et rullefelt. NÅR BLOT MAN ER KLAR OVER AT TINGENE ER SÅDAN! ANG. værdier for lufttryk og luftfugtighed, så er det da ting der bliver taget med i beregningen på alle nyere rullefelter??!! ANG. MAP. signal på bla. tec 2 så skyldes fejlvisningen at man benytter GM. følere som også bruges på masser af andre motorstyringer STD. såvel som programerbare! endelig er det ikke kun tabet i gearkassen du ikke er istand til at måle på rullefelt! der hvor det ofte går rigtig galt for folk er når de sammenligner målinger fra forskellige felter ukritisk. det svarer i mine øjne til at man begynder at justere motor ind efter er CO måler man er helt sikker på er nøjagtig, uden at vide det med bestemthed! MVH. søren
Ja eller en tilfældig bredbåndssonde man intet aner om...