JakobM skrev:Wildert skrev: http://www.information.dk/171663
Information er vel næppe en objektiv kilde i den henseende. IMO konsekvent farvet internt og farvet eksternt i valg af citerede forskere.
Pointen var aldrig at vise en objektiv kilde. Det har jeg ikke gjort noget særligt stort nummer ud af at understrege, så det er fair nok at du pointerer det.
Men det giver mig lejlighed til at udpensle pointen: Statistik bruges af alle, til at understøtte deres argumenter. Uanset hvor nøgtern statistik er i sin oprindelse, så er problemet at der er så mange statistikker at vælge imellem, at det er komplet umuligt at tegne et objektivt billede som er til at overskue.
Så når Ravn øffer om statistik og end ikke gider at forsøge at bakke det op med lidt fakta, så går mit blik en anelse på uendeligt - for det er den samme sang som man hører fra yderste højrefløj i så mange andre sammenhæng.
Akkurat som at man hører venstrefløjen øffe om nogle andre ting som de "dokumenterer" med statistik - eller for den sags skyld midterpartierne.
Udvælgelse og præsentationen af statistikken er dikteret af målet og de holdninger der skal repræsenteres. Ikke af objektivitet...
Og Ravn - du nævnte på et tidspunkt noget om at du antog at jeg havde en humanistisk tilgang til emnet.
Egentligt ikke - men det er ikke det værste motiv du ku' skyde mig i skoene (måske du synes det).
Personligt mener jeg at jeg mere end noget andet er pragmatiker - mit mål er at finde en eller anden løsning hvor alle forstår hinanden, og accepterer forskellighederne.
Det kan lyde pladderhumanistisk - men jeg mener at forskellen er at jeg reelt set er ligeglad med modpartens holdning, bare vi kan være enige om at være uenige, og så ellers omgås hinanden civiliseret.
Spørg dig selv hvad dit ønskemål er? Er det at man med djævlens vold og magt skal have de her tosser til at makke ret? Reagerer du sådan her fordi dine principper bliver krænket og det skal der rettes op på?
Eller er målet ultimativt at få noget fred og ro?
I min verden er problemet med principper at når de er der i overflod og er meget urokkelige, så går de sjældent ret godt overens med at finde en langtidsholdbar løsning.
Så selvom principper er en rar krykke at læne sig op af, så bringer de sjældent en meget nærmere en løsning - og så må man jo gøre op med sig selv om man ønsker at forfølge et Utopia hvor principperne OG freden opretholdes, eller om man bøjer lidt på principperne og når freden.
I dette emne mener jeg ikke at vejen frem er at skære alle muslimer over en kam, hvis du mener at "de ordentlige muslimer" skal tage afstand fra deres knap så kloge trosfæller.
Jeg føler mig meget overbevist om at det ikke er vejen frem - ligesom stokkemetoden generelt sjældent er det.
Hvis dit mål er at få samlet lidt mere modstand mod tosserne, så tror jeg ikke at det lokker dem der ikke yder modstanden, med at sige at de også har lav IQ, en lortereligion, er tyvagtige osv.
Men det er måske bare mig?