Side 1 af 2
Olie tryk data på Opel C20NE???
: 07 maj 2002, 00:06
af Cossie
Hejsa.
Der skulle vel ikke være noget som har Olie tryks data på en Opel C20NE motor ?
Mvh
Michael.
Re: Olie tryk data på Opel C20NE???
: 07 maj 2002, 12:03
af Claus A
Jeg har på C20XE, det er samme motorblok.
Olie 5W-50 Mobil 1. Ved olietemp. 105 grader.
(Thermostaten til oliekøleren åbner v/107)
Tomgang: 1,5 bar
2500o/min: 5,5 bar
Med oliekøling under stemplerne: ca. 4 bar
Håber det kan bruges.
Mvh Claus A
Re: Olie tryk data på Opel C20NE???
: 07 maj 2002, 12:23
af Cossie
Takker.
Jeg fik også nogle andre data fra Opel.
min 0.3 bar i tomgang.
normalt 4 bar i tomgang på kold motor.
3-3.5 bar i tomgang på varm motor.
Så jeg har da ligt at rette mig efter..
Mvh
Michael.
Re: Olie tryk data på Opel C20NE???
: 07 maj 2002, 20:08
af LasseW
Hej Michael
Fik du ordnet din turbo ?
mvh Lasse
Re: Olie tryk data på Opel C20NE???
: 07 maj 2002, 21:16
af Cossie
Hejsa Lasse.
Ikke endnu, jeg skal have målt mit olie tryk her i morgen.
Mvh
Michael.
Re: Olie tryk data på Opel C20NE???
: 08 maj 2002, 20:30
af Cossie
Hmmm...
Jeg får godt nok nogle uderlige målinger ud af det.
Ifølge en mek. lærebog, står det at en bil normalt har
0.5 - 1.0 bar i tomgang på varm motor.
2.0 - 6.0 bar ved kørelse.
Og efter de data, så har min 0.5 bar for lidt men det kan være pga
den olie (15-40) jeg køre med, så nu bliver den skriftet ud med en
5-50 eller 0-40 olie fra mobil.
Mvh
Michael.
Re: Olie tryk data på Opel C20NE???
: 08 maj 2002, 21:21
af Claus A
Hej Michael
Den olie du vil skifte til er en tyndere olie
Du vil så få et lavere olietryk.
Viskositet måles ved at man måler den tid
som en væske tager om at løbe ud af et viskositetsbæger.
Dvs. jo lavere tal, des hurtigere løber det ud.
En forskel på 0,5 bar betyder ingenting.
En ting er trykket en anden er mængden. Bruger man
en tykkere olie får man et højere tryk, men en lavere
mængde. Har man for lidt tryk i tomgang er det ofte
udtryk for slidte lejer osv. Så er du nødtil at bruge
en olie med høj viskositet, ellers er det teoretisk
bedst at bruge en let (tynd) olie i en super kvalitet.
I ældre motortyper kan man ofte mindske olieforbruget
og hæve olietrykket ved at bruge en gammeldags olie
som f.eks. Duckhams laver. Det bør ikke være nødvendigt
i din da den oliepumpe der sidder i din motor har en
høj ydelse. Jeg har et dokument som Opel's ingeniører
har udarbejdet da de lavede en rally version af C20LET
altså turbo motoren, til en Calibra (samme oliepumpe)
Den monterer de med oliekøling under stemplerne med
4 dyser der bruger 1,5 liter pr stk. i minuttet, uden
at ændre på oliepumpen !!!
Mvh
Claus A
Re: Olie tryk data på Opel C20NE???
: 08 maj 2002, 22:04
af Cossie
Hejsa Claus.
Du mener altså at en SAE 20W50 (Duckhams Clasic) ville være et langt bedere valg
frem for en Mobil 5-50/0-40 olie ??
Vi har før været ude for at en tynd olie har hævet olietrykket med over 0.5 bar.
Det er bare sprøgsmålet om det ikke er min oliepumpe, som ikke har det så
godt mere, en slidt oliepumpe kan også være oversagen til det lave olietryk.
Og efter min mening så er olietrykket for lavt, i forhold til det som der står
her i forumet.
Mvh
Michael.
Re: Olie tryk data på Opel C20NE???
: 08 maj 2002, 22:16
af Claus A
Hej !
Duckhams 20W50 er en udmærket olie.
Hvilke værdier får du:
Tomgang - tryk ?
O/min - tryk ?
Mvh
Claus A
Re: Olie tryk data Sierra
: 09 maj 2002, 09:24
af KnastBigger
Hej
Jeg har også målt tryket på Sierraen.
2 bar i tomgang
4 bar højeste tryk fra ca. 2000o/m
En T3 turbolader bruger 1,7 liter olie i minuttet
mvh Lasse