Firehjulstræk - hvad kan det tåle?
: 27 okt 2007, 14:23
På min Alfa 155 Q4, er der monteret det relativt berømte firehjulstræk fra Lancia Delta Intregralen.
En Integrale har i de vildeste versioner originalt ca. 200 heste, og min har standard 187 heste.
Men der skal jo tunes en del på bilen, og målet er ca. 400 HK og tilsvarende i moment.
Men mit spørgsmål går på, om der er nogen der har erfraing med hvad sådanne firehjulstræk kan klare.
Jeg ved jo at der findes et væld af tunede Integraler rundt ude omkring i verden, og så findes der jo også vildt tunede Cossier, Nissan Sunny´er osv. Godt nok er det ikke de samme træk, men det kunne jo være rart at vide hvor meget man havde af erfaring i procentvis forøgelse af effekten, og tilsvarende hvor meget trækket kan klare.
For god ordens skyld kan jeg da lige beskrive opsætningen af trækket.
Forreste differentiale er et ganske almindeligt uden spær, som der findes på b.la. Fiat Coupe 2,0 16V turbo og Lancia Thema 2,0 16V Turbo.
Center eller midter differentialet er et Fergusom Differentiale af viskositet typen.
Bagerste differentiale er et Thorsen diff uden spær her også.
Jeg har ladet mig fortælle og læst mig til, at trækket er så tæt på identisk med det på Integralen.
Ved dog ikke om der i Integralen er spær i forreste og bagerste diff...?
Nogen der har et bud?
En Integrale har i de vildeste versioner originalt ca. 200 heste, og min har standard 187 heste.
Men der skal jo tunes en del på bilen, og målet er ca. 400 HK og tilsvarende i moment.
Men mit spørgsmål går på, om der er nogen der har erfraing med hvad sådanne firehjulstræk kan klare.
Jeg ved jo at der findes et væld af tunede Integraler rundt ude omkring i verden, og så findes der jo også vildt tunede Cossier, Nissan Sunny´er osv. Godt nok er det ikke de samme træk, men det kunne jo være rart at vide hvor meget man havde af erfaring i procentvis forøgelse af effekten, og tilsvarende hvor meget trækket kan klare.
For god ordens skyld kan jeg da lige beskrive opsætningen af trækket.
Forreste differentiale er et ganske almindeligt uden spær, som der findes på b.la. Fiat Coupe 2,0 16V turbo og Lancia Thema 2,0 16V Turbo.
Center eller midter differentialet er et Fergusom Differentiale af viskositet typen.
Bagerste differentiale er et Thorsen diff uden spær her også.
Jeg har ladet mig fortælle og læst mig til, at trækket er så tæt på identisk med det på Integralen.
Ved dog ikke om der i Integralen er spær i forreste og bagerste diff...?
Nogen der har et bud?