Side 1 af 3

Matriale til kaliber-beslag?

: 26 maj 2008, 23:31
af Jack
Hey har længe luret efter noget opgradering til mine bremser på min ae86. Faldt over en cad tegning til nogle bremseåg/kaliber ophæng om man vil. Så kan jeg køre med 4 stemplede kaliber fra en rx7, og skiver fra en mini cooper s(Ø276 mod org Ø234mm)
Har så fundet en fyr her på powerpage der kan lave de beslag for mig ud fra de cad tegninger. Men nu er det store spørgsmål, hvilket matriale burde de laves i? Skal jo kunne holde til lidt af hvert:-) Han tænker selv lidt hen af fly alu, hvad siger i til det?

Ps. sådan en sag her vi er ude i:
Billede

Mvh Jack

: 27 maj 2008, 10:30
af ae86
Hej jeg er med på et sæt hvis du skal have fremstillet...

og hvis det står til mig så skal det laves enten i rigtig stål eller metalmatrix-composite mmc

noget Alu. MMC ~ Aluminum Matrix Composites AMC

: 27 maj 2008, 11:40
af Jack
ae86 skrev:Hej jeg er med på et sæt hvis du skal have fremstillet...

og hvis det står til mig så skal det laves enten i rigtig stål eller metalmatrix-composite mmc

noget Alu. MMC ~ Aluminum Matrix Composites AMC

Oki hvis vi er et par stk kan det jo være prisen bliver lidt bedre:-)

Men er helt lost ang de stål typer der:-)

: 27 maj 2008, 12:14
af ae86

: 27 maj 2008, 12:25
af Jack

: 27 maj 2008, 12:52
af ae86
Tror 6061-T6 bruges i en del fly ... men fly-alu er en ret dårlig beskrivelse der rækker over ret mange legeringer ... er det den alu der er brugt i et fly stel?? så er det en high-grade (måske på nær canadiske Dash8/Q400-flyene :wink: )
er det den alu der er brugt til låsebeslagene på toiletterne på en gammel DC10'er så er det nok ikke nogen speciel legering ...

Desuden så bruges mmc også inden for fly og rum industrien...

men også bilfabrikanter så som toyotas 2ZZ motor begyndte at bruge mmc i deres cylinder foringer .. men jeg kan ikke lige finde det SAE- dokument hvor det stod i ...

: 27 maj 2008, 18:33
af Morten VJ
Hvis der ikke er blevet lavet en belsatnings analyse af adapteren, således man kan se hvilket materiale der er tilrådeligt.
Så vil jeg foretrække stål, i en ordentlig kvalitet.
Og kom ikke at spørg om hvilken kvalitet, men det skal være sejt, og nemt at bearbejde.
Det er surt at stå uden bremser :cry:

Hellere overdrive end at være kedelig :wink:

MVh

Morten

: 29 maj 2008, 17:09
af syncroGT
34 CrNiMo6
Forholdsvis let at beabejde, og meget stærkt materiale.

: 29 maj 2008, 19:13
af HenrikGM
Det er ihvertfald en frisk detalje lige at lave den del i aluminium på en gadebil....! :wow:

Foretrak selv en lavt legeret stål med god sejhed, feks S355, meget almindeligt sikkert valg...

: 29 maj 2008, 22:59
af ae86
HenrikGM skrev:Det er ihvertfald en frisk detalje lige at lave den del i aluminium på en gadebil....! :wow:

Foretrak selv en lavt legeret stål med god sejhed, feks S355, meget almindeligt sikkert valg...


JA, ja det ved vi godt ....... men du er også en gammel kedelig mand der kører Volvo :roll: ... (jeg ville egentligt bruge en smiley der gabte men den mangler) ....

Hvis beslaget bliver bygget som på billedet i 6061-t6 eller noget mmc- alu af tilsvarende styrke så kan jeg ikke se at der skulle være nogle problemer... kan du ??

Men som jeg skriver i mit første indlæg... så vil jeg da også helst have dem i noget alm. stål hvis der ikke kan garenteres at de bliver lavet i noget high-grade alu ... eg 6061-t6 eller noget tilsvarende mmc-alu