Lidt problemer med "lyde" i en B230FT i en Volvo..
: 07 jan 2009, 19:55
Hej Folkens.
Jeg har et problem med en ny-samlet B230FT maskine, der er smidt i en volvo 745. Maskinen har jeg købt af en bekendt, og den kommer fra en 940 Turbo, med 160.000km på tælleren. Motoren har været igennem en totalt adskillelse, lige på nær krumtap, stempeler og oliepumpe. Resten har været afmonteret og skiftet ud efter behov..
Når man starter om morgenen hvor den er iskold, så spinder den som en mis. MEN, når den bliver driftvarm får den en underlig mislyd. Lyden kommer, efter hvad jeg kan lytte mig frem til, nede fra mellemaksel/oliepumpe. Har nogle af jer volvo nørder oplevet at en oliepumpe i en rødblok begynder at larme?
Hvis jeg skal beskrive lyden, lyder det som et par ventiler der der er meget ude af justering, så det tikker rimelig højt. Men mislyden kommer så bare nede fra blokken. Og er ikke helt synkront med omdrejningstallet, som et defekt plejlleje f.eks.
Så snart man rammer 2000rpm forsvinder lyden helt. Og man kan f.eks starte bilen med kold motor og lade den stå i tomgang i 20min så den er varm, og lyden er ikke til stede. Men hæver man lige omdrejningerne 200rpm, og slipper gassen, så kommer lyden frem.
Er der noget jeg har overset da jeg har monteret mellemaksel i blokken? Jeg kan også huske at da jeg monterede akselen, så virkede det som om at drevet til oliepumpen ikke ville blive helt i bund. Det føltes som om der sidder en mikro fjeder neden under, og trykker hjulet opad en lille smule. Og når man så monterer oliefælden, så er der en plast tap som trykker ned på hjulet. Er det rigtigt nok at det skal være sådan?
Dennis
Jeg har et problem med en ny-samlet B230FT maskine, der er smidt i en volvo 745. Maskinen har jeg købt af en bekendt, og den kommer fra en 940 Turbo, med 160.000km på tælleren. Motoren har været igennem en totalt adskillelse, lige på nær krumtap, stempeler og oliepumpe. Resten har været afmonteret og skiftet ud efter behov..
Når man starter om morgenen hvor den er iskold, så spinder den som en mis. MEN, når den bliver driftvarm får den en underlig mislyd. Lyden kommer, efter hvad jeg kan lytte mig frem til, nede fra mellemaksel/oliepumpe. Har nogle af jer volvo nørder oplevet at en oliepumpe i en rødblok begynder at larme?
Hvis jeg skal beskrive lyden, lyder det som et par ventiler der der er meget ude af justering, så det tikker rimelig højt. Men mislyden kommer så bare nede fra blokken. Og er ikke helt synkront med omdrejningstallet, som et defekt plejlleje f.eks.
Så snart man rammer 2000rpm forsvinder lyden helt. Og man kan f.eks starte bilen med kold motor og lade den stå i tomgang i 20min så den er varm, og lyden er ikke til stede. Men hæver man lige omdrejningerne 200rpm, og slipper gassen, så kommer lyden frem.
Er der noget jeg har overset da jeg har monteret mellemaksel i blokken? Jeg kan også huske at da jeg monterede akselen, så virkede det som om at drevet til oliepumpen ikke ville blive helt i bund. Det føltes som om der sidder en mikro fjeder neden under, og trykker hjulet opad en lille smule. Og når man så monterer oliefælden, så er der en plast tap som trykker ned på hjulet. Er det rigtigt nok at det skal være sådan?
Dennis