Lidt hjælp til ledningsdiagram

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Wankel
Mester Medlem
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Kontakt:

Lidt hjælp til ledningsdiagram

#1 Indlæg af Wankel »

Hej gutter
Jeg har brug for hjælp.
Nu har jeg brugt 3 timer på at tegne og tænke strøm.
Er der en med lidt mere teknisk indsigt end jeg, som lige gider at kommentere mit rod. Er det helt hen i vejret. :?:
Diagrammet er tænkt til racerbil, så bare glem al komforten.

Billede
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Som princip skitse ser det ikke helt tåbeligt ud.
Men blinklys kredsen kræver lidt mere arbejde, blinkrelæ, og en baglygte mere.
Køle blæseren mangler et relæ, og en thermokontakt.
Visker systemet bør man nok kigge lidt på og kopiere original systemet!
Hvor er sprinkler motoren?
Hvad med kabineblæseren?

Dernæst så ville jeg dele sikrings boksen op i 3 dele.
En med konstant+
En med tændings+ der kun giver de komponenter strøm der er viktige under start.
Og en med tændings+ når motoren kører.
For jeg regner ikke med at batterie kapaciteten bliver særligt stor.

Hvis batteriet sidder i bagagerummet så mangler der en sikring til generatorrens Lade kabel.

Og du mangler at beregne lednings tykkelsen på de enkelte ledninger.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#3 Indlæg af Ravnen »

Wankel, jeg er ked af det men den der skal du sku længere ud på landet med... som Morten er inde på, så ville dit diagram maksimalt til nød kunne bruges som princip skitse, ikke andet, du mangler stort set alle detaljer...
Jeg vil anbefale dig at, med et orginalt ledningsdiagram som hjælp, at strippe et std. ledningsnet ned til kun de funktioner du har brug for, en løsning jeg foriøvrigt selv bruger meget (er sjovt nok lige nu igang sammen med Lasse at gøre det på Kølerandens E12 projekt), fidusen er at du, og efterfølgende ejere, bagefter altid ville kunne bruge et org. diagram til fejlfinding og ydermere så slipper du for at prøve at gennemskue hvordan især blinklys og visker kredsløbene virker (det er ikke for børn skulle jeg hilse at sige)...
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

De 3 timer du brugte på det diagram er skønne spildte kræfter....

Umiddelbart skal du nok ikke forsøge dig ud i at leve som autoelektrikker :wink:

Nup et ledningsdiagram over en simpel gammel bil, feks en volvo Amazon eller lign, og start derfra. Evt. en Volvo240, hvor der allerede er angivet ledningskvadrat på tegningen, og hvor grundnettet er uden andet end basic features.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#5 Indlæg af Runesm »

Morten VJ skrev:Hvis batteriet sidder i bagagerummet så mangler der en sikring til generatorrens Lade kabel.


Hvad nu hvis han alligevel har været nød til at føre en voldfed usikret ledning op til startermotoren fra bagagerummet? Den kan du jo ikke have sikret, og da den alligevel er på starteren, hvorfor ikke lige føre de sidste 20-40 cm op på generatoren
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Runesm skrev:
Morten VJ skrev:Hvis batteriet sidder i bagagerummet så mangler der en sikring til generatorrens Lade kabel.


Hvad nu hvis han alligevel har været nød til at føre en voldfed usikret ledning op til startermotoren fra bagagerummet? Den kan du jo ikke have sikret, og da den alligevel er på starteren, hvorfor ikke lige føre de sidste 20-40 cm op på generatoren


Dels har han en hovedafbryder, der kan afbryde strømmen til hele systemet. Bare ikke til generator, som tegnet

Og man kan få sikringer der kan klare belastningen fra en starter, og stadig sprænge hvis kablet stelles.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Wankel
Mester Medlem
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Kontakt:

#7 Indlæg af Wankel »

Takker gutter.
Ja jeg er ikke den store el-ørn :oops:
Jeg har taget konsekvensen af mine manglende elektriske evner og strippet det originale ledningsned for løse ender og overskydende stik, som nævnt før er det også lettere i længden.

Og så kan man jo stadig tage det originale diagram og slette de ledninger man har kasseret. :wink:

Det er nok nemmere sådan.
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#8 Indlæg af klyfax »

Runesm skrev:
Morten VJ skrev:Hvis batteriet sidder i bagagerummet så mangler der en sikring til generatorrens Lade kabel.


Hvad nu hvis han alligevel har været nød til at føre en voldfed usikret ledning op til startermotoren fra bagagerummet? Den kan du jo ikke have sikret, og da den alligevel er på starteren, hvorfor ikke lige føre de sidste 20-40 cm op på generatoren


Har sikringere på arbejdet til 350-400 A til 12-48 volt. Og der kan sikkes bestilles meget større sikringere. Usikret ledningere gør man kun engang...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#9 Indlæg af Runesm »

klyfax skrev:
Runesm skrev:
Morten VJ skrev:Hvis batteriet sidder i bagagerummet så mangler der en sikring til generatorrens Lade kabel.


Hvad nu hvis han alligevel har været nød til at føre en voldfed usikret ledning op til startermotoren fra bagagerummet? Den kan du jo ikke have sikret, og da den alligevel er på starteren, hvorfor ikke lige føre de sidste 20-40 cm op på generatoren


Har sikringere på arbejdet til 350-400 A til 12-48 volt. Og der kan sikkes bestilles meget større sikringere. Usikret ledningere gør man kun engang...


Måske jeg lige skal huske det, jeg har kørt usikret i saaben på plussen efter jeg har flyttet batteriet bagi :? Har dog også været MEGET påpasselig med føringen af ledningen.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
Wankel
Mester Medlem
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Kontakt:

#10 Indlæg af Wankel »

Whats the big deal.
Generator -> batteri er jo heller ikke sikret ab fabrik.
Så hvis man er påpasselig med kabelføring er det vel næppe et problem.
Besvar