BOV spørgsmål

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

BOV spørgsmål

#1 Indlæg af dykkerdahl »

Jeg køre med 1 bar på 1.8 motor, standart turbo, og middel stor intercooler og rør, og en stor rød BOV hvor der står RH motor sport.

Jeg har fundet ud af at hvis jeg piller slangen af til BOV'en så kan jeg næsten beholde trykket på motoren ved hurtigt gearskift med dog ikke uden lyd fra luften der fare tilbage gennem turboen......
Der står skrevet meget rundt omkring både for og imod.
Det er en klar performance med den min. tøven.

Spørgsmål: Tager turboen meget skade af dette?
Nissan 200sx
Jandk
Medlem
Indlæg: 103
Tilmeldt: 04 jul 2008, 12:44

#2 Indlæg af Jandk »

I en længere periode kørte jeg uden med 1 bar på en godt brugt bil/turbo og i en kortere periode på en anden bil med 1.9-2.1 bar uden at jeg bemærkede noget andet end dejlig chatter :tooth:
Begge biler fungere osse som hverdagsbiler.. ikke udelukkende ræs.
Med venlig hilsen
Jan
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: BOV spørgsmål

#3 Indlæg af HenrikGM »

dykkerdahl skrev:Jeg køre med 1 bar på 1.8 motor, standart turbo, og middel stor intercooler og rør, og en stor rød BOV hvor der står RH motor sport.

Jeg har fundet ud af at hvis jeg piller slangen af til BOV'en så kan jeg næsten beholde trykket på motoren ved hurtigt gearskift med dog ikke uden lyd fra luften der fare tilbage gennem turboen......
Der står skrevet meget rundt omkring både for og imod.
Det er en klar performance med den min. tøven.

Spørgsmål: Tager turboen meget skade af dette?


Ikke godt for turbo. Din BOV er for stor til dit setup, så den slipper for meget ud.......Med rigtigt valgt BOV flow, så blæser luften ikke retur igennem turbo, og den taber ikke trykket mellem gearskift. Det snupper kun det der er i overskud. Restriktor i BOV er hurtigt fix. Kig på fjerdertryk/areal tager længere tid, men burde med for helt optimal fut i fejemøjet.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#4 Indlæg af dykkerdahl »

Okey! jeg har set lyset, jeg vil prøve at drosle min BOV lidt ned.....
Nissan 200sx
Jandk
Medlem
Indlæg: 103
Tilmeldt: 04 jul 2008, 12:44

#5 Indlæg af Jandk »

tror vist jeg læste alt andet end det der faktisk stod i spørgsmålet hehe.. pardon, og svarede derefter :damn:
Med venlig hilsen
Jan
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

Re: BOV spørgsmål

#6 Indlæg af klyfax »

HenrikGM skrev:Ikke godt for turbo. Din BOV er for stor til dit setup, så den slipper for meget ud.......Med rigtigt valgt BOV flow, så blæser luften ikke retur igennem turbo, og den taber ikke trykket mellem gearskift. Det snupper kun det der er i overskud. Restriktor i BOV er hurtigt fix. Kig på fjerdertryk/areal tager længere tid, men burde med for helt optimal fut i fejemøjet.


Har set mange og hørt om mange der har kørt uden BOV ved tryk på 1 bar eller der under og lavet omkring 200 hk, små motor.

Ingen af dem har smadret en turbo i nu.

Så i min verden, så er det både hip som hap. Ingen kan frembringe beviser på at turboen bliver smadret, men masser kan hive HKS bladre frem og sige at BOV er godt...

Kørte med BOV på turbo starlet pga. lyden og for at finde en der kunne få systemet til at være lydløst ved alm del last...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Jandk
Medlem
Indlæg: 103
Tilmeldt: 04 jul 2008, 12:44

Re: BOV spørgsmål

#7 Indlæg af Jandk »

klyfax skrev:
HenrikGM skrev:Ikke godt for turbo. Din BOV er for stor til dit setup, så den slipper for meget ud.......Med rigtigt valgt BOV flow, så blæser luften ikke retur igennem turbo, og den taber ikke trykket mellem gearskift. Det snupper kun det der er i overskud. Restriktor i BOV er hurtigt fix. Kig på fjerdertryk/areal tager længere tid, men burde med for helt optimal fut i fejemøjet.


Har set mange og hørt om mange der har kørt uden BOV ved tryk på 1 bar eller der under og lavet omkring 200 hk, små motor.

Ingen af dem har smadret en turbo i nu.

Så i min verden, så er det både hip som hap. Ingen kan frembringe beviser på at turboen bliver smadret, men masser kan hive HKS bladre frem og sige at BOV er godt...

Kørte med BOV på turbo starlet pga. lyden og for at finde en der kunne få systemet til at være lydløst ved alm del last...[/quote]

ja tak
Med venlig hilsen
Jan
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

Re: BOV spørgsmål

#8 Indlæg af Runesm »

klyfax skrev:lydløst ved alm del last...


Hvaba?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

Re: BOV spørgsmål

#9 Indlæg af klyfax »

Runesm skrev:
klyfax skrev:lydløst ved alm del last...


Hvaba?


Ik sige noget, holde kæft fra BOVen. Altså ik noget pift når man bare cruiser i byen på landevej eller motorvej.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Besvar