Side 1 af 4
4wd hjælp med fejl FUNDET
: 24 maj 2009, 14:39
af zoolander
Nu er jeg den heldige ejer af en daihatsu karate 4wd, som jeg har kørt lidt track day race i, der valgte den at gå i stykker.
umidelbart da den gik i stykker ød det sopm om at der var et defekt nav, men hverken trækaksel eller nav fejler noget
Det der sker er at den ikke drejer det højre forhjul rundt når jeg hæver den op så ingen hjul rører jorden, den lyder ikke godt fra transfer gearkassen, som om der er noget i klemme,
men den køre fint dog larmer det, ingen tvivl om at det er ikke godt for bilen men hvad kan der være sket
: 24 maj 2009, 15:15
af klyfax
Har du prøvet at bremse venstre forhjul? Begge hjul på samme aksel køre kun rundt hvis der er spær på akselen...
: 24 maj 2009, 15:18
af zoolander
nej det har jeg ikke, men der er ikke spær på, det er jeg næsten sikker på,
jeg prøver det lige
a
: 24 maj 2009, 19:40
af tonnilerche
du kan jo trille den ud med et hjulpar i sandet og lade den trække lidt.
og omvendt.
den vil trække hjulet i sandet rundt, da der hverken er spær mellem højre/venstre og front/bag.
og det hjul den ikke trækker rundt, der har du fejlen.
Re: a
: 24 maj 2009, 19:56
af klyfax
tonnilerche skrev:du kan jo trille den ud med et hjulpar i sandet og lade den trække lidt.
og omvendt.
den vil trække hjulet i sandet rundt, da der hverken er spær mellem højre/venstre og front/bag.
og det hjul den ikke trækker rundt, der har du fejlen.
Tænk lige den over igen...
Hvis den ikke har spær nogen steder, og fkes. en trækaksel går, så er trækakselen lettes at trække rundt, ergo vil den aldrig vride hjulet rundt i sandet

Re: a
: 24 maj 2009, 21:49
af tonnilerche
klyfax skrev:tonnilerche skrev:du kan jo trille den ud med et hjulpar i sandet og lade den trække lidt.
og omvendt.
den vil trække hjulet i sandet rundt, da der hverken er spær mellem højre/venstre og front/bag.
og det hjul den ikke trækker rundt, der har du fejlen.
Tænk lige den over igen...
Hvis den ikke har spær nogen steder, og fkes. en trækaksel går, så er trækakselen lettes at trække rundt, ergo vil den aldrig vride hjulet rundt i sandet

jamen det er jo det jeg mener?
hvis alting virker som det skal, så vil den vride hjulet i sandet.
det hjul den ikke vrider rundt fejler noget.
fx en knækket aksel, eller dødt differentiale.
Nu har jeg aldrig leget med 4wd'erne, så aner ikke når han siger at den stadig kan køre :/
: 24 maj 2009, 22:07
af zoolander
det er nemlig det som der er det mærkelige, den larmer helt vildt, men kører ok, har dog max kørt 1000 meter i den, frygter lidt der ingen olie er på diff´en
: 24 maj 2009, 22:35
af tonnilerche
zoolander skrev:det er nemlig det som der er det mærkelige, den larmer helt vildt, men kører ok, har dog max kørt 1000 meter i den, frygter lidt der ingen olie er på diff´en
hmm... nu begynder en klokke at ringe.
Min smed olien igennem en utæt pakdåse ved den ene trækaksel, og det resulterede i døde lejer i differentialet.. og det gav sådan en "skrat-skrat-skrat" lyd når man kørte.. meget gentagende og meget tydelig.
Det var nemt at se, ligeså snart jeg var under bilen, for den ene pakdåse var trykket halvt ud.
: 25 maj 2009, 17:23
af zoolander
aha og sjovt nok er der en masse olie under bile, hvad gjorde du så ved det
Re: a
: 25 maj 2009, 18:53
af klyfax
tonnilerche skrev:klyfax skrev:tonnilerche skrev:du kan jo trille den ud med et hjulpar i sandet og lade den trække lidt.
og omvendt.
den vil trække hjulet i sandet rundt, da der hverken er spær mellem højre/venstre og front/bag.
og det hjul den ikke trækker rundt, der har du fejlen.
Tænk lige den over igen...
Hvis den ikke har spær nogen steder, og fkes. en trækaksel går, så er trækakselen lettes at trække rundt, ergo vil den aldrig vride hjulet rundt i sandet

jamen det er jo det jeg mener?
hvis alting virker som det skal, så vil den vride hjulet i sandet.
det hjul den ikke vrider rundt fejler noget.
fx en knækket aksel, eller dødt differentiale.
Nu har jeg aldrig leget med 4wd'erne, så aner ikke når han siger at den stadig kan køre :/
Uden spær, så trækker den aksel der er lettes at trække rundt, rundt.
Gælder både mellem front/bag og højre/venstre.
Spær overføre krafter til det stille ståene hjul, sådan at den trækker på alle fire, eller begge hjul.
Nu er den uden spær, dvs. letteste aksel trækkes rundt og KUN den.
En trækaksel der er knækket ude ved hjulet er lettere at trække end en trækaksel med et hjul monteret. Ergo vil den altid overføre ALLE omdr. til den knækkede trækaksel. Ergo vil bilen slet ikke køre overhovedet. Og derfor heller ikke trække noget rundt i sandet...