Jeg går ud fra at du ikke vil forbinde til separat kølesystem, men til motorens egen køler. I hvor høj grad oliekøleren vil køle og svinge i temperatur i forhold motorens kølevandstemperatur afhænger af oliekølerens effektivitet. Husk at tappe fra kølerens afgangsside og retur på indgangssiden. Der findes også helt almindelige oliebøffer standard til påmontering på blokken bag oliefilteret som køler via vand. Det har peugeot bl.a., jeg mener det er MI-16 modellerne som har det standard. Det er 4cm i dybden og har to Ø20mm ud/indgange til vand. Indvendig køleribber for vandkølingen. Peugeot kører samme oliefilter mål som mange andre modeller.
jeg køre med det orginale vand->olie på min sierra sammen med en oliebøf med termostat og luft->olie køler. det virker fint. det er sikkert over kill men det gør at jeg sover roligt.
som jacob nævner så køre en del forskellige biler med en mere simpel bøf hvor vandet cirkulere ind omkring filteret. de koster ikke alverden. bla VW vr6 køre med dem hvis jeg ikke husker helt forkert.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Fik sku lige oprettet 2 indlæg , men forsætter bare i denne.
Altså min vandkøler kæmper rigeligt i forvejen med at holde bilen på 90 grader på varme dage, ikke at den kommer over men blæseren køre meget ved bl.a bykørsel.
Kan godt være jeg skal gå efter en luftkølet med thermostat. Det andet virkede bare så enkelt. Har jo allerede 3 kølere i fronten vandkøler,aircon,ic .
Kunne selvfølgelig gå efter at sænke min vandtemp, jeg har bl.a fundet en pose til turboen, da den sidder tæt på min køler.
Vand til olie sidder f.eks også på div moderne Peugeot. Det er da vist efterhånden standard på de fleste nye biler. Bruges også af Ford på deres moderne V8'ere. Der er det dog direkte indbygget i konstruktionen, med et vandkammer bag oliefilteret som er det første returvandet fra køleren møder.
Fidusen med vand-olie er jo at det virker begge veje, så olien også hurtigere opnår driftstemperatur. Men kølevirkningen er jo selvfølgelig ikke så kraftig som det er muligt at lave med luft-olie. Så behovet afgøre valget.
I øvrigt tager olien jo ikke større skade af høje temperaturer ...kortvarigt. På baneracere roder de vist tit oppe i mod 140-150 grader trods store luft kølere.
Westmus skrev:Vand til olie sidder f.eks også på div moderne Peugeot. Det er da vist efterhånden standard på de fleste nye biler. Bruges også af Ford på deres moderne V8'ere. Der er det dog direkte indbygget i konstruktionen, med et vandkammer bag oliefilteret som er det første returvandet fra køleren møder.
Fidusen med vand-olie er jo at det virker begge veje, så olien også hurtigere opnår driftstemperatur. Men kølevirkningen er jo selvfølgelig ikke så kraftig som det er muligt at lave med luft-olie. Så behovet afgøre valget.
I øvrigt tager olien jo ikke større skade af høje temperaturer ...kortvarigt. På baneracere roder de vist tit oppe i mod 140-150 grader trods store luft kølere.
Ved ikke helt hvor varm den bliver inu da jeg ikkn nåede at få en måling. Men har en mistanke om den ligger for højt når den bestiller noget
Men det jeg går efter er en rimelig konstant olietemp ved kørsel i by og på motorvej og trackdays
hvis du har stort kølebehov på bilen er det at foretrække luft løsningen.
luft temp i fronten -hvis du kan få plads er koldere end vand fra køleren og det er den temperaturforskel der køler din olie.
men ja har du 2 kølere til at sidde og skygge for hinanden kan vandløsningen være at foretrække.