Vandkølet oliekøler

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

Vandkølet oliekøler

#1 Indlæg af BANDIT »

Nogen der har efaringer med sådan en.

Billede


Havde lidt en ide om det kunne være en fordel på en bil som min.
Så burde jeg vel kunne holde en konstant olie temp på omkring 90 grader.

Eller hvad siger i , vil jo mene at en luftkølet vil svinge mere i temp


Mener selv at for varm olie bl.a var årsagen til mit motorhavari.
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#2 Indlæg af JPP »

Jeg går ud fra at du ikke vil forbinde til separat kølesystem, men til motorens egen køler. I hvor høj grad oliekøleren vil køle og svinge i temperatur i forhold motorens kølevandstemperatur afhænger af oliekølerens effektivitet. Husk at tappe fra kølerens afgangsside og retur på indgangssiden. Der findes også helt almindelige oliebøffer standard til påmontering på blokken bag oliefilteret som køler via vand. Det har peugeot bl.a., jeg mener det er MI-16 modellerne som har det standard. Det er 4cm i dybden og har to Ø20mm ud/indgange til vand. Indvendig køleribber for vandkølingen. Peugeot kører samme oliefilter mål som mange andre modeller.
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#3 Indlæg af møffe »

jeg køre med det orginale vand->olie på min sierra sammen med en oliebøf med termostat og luft->olie køler. det virker fint. det er sikkert over kill men det gør at jeg sover roligt.

som jacob nævner så køre en del forskellige biler med en mere simpel bøf hvor vandet cirkulere ind omkring filteret. de koster ikke alverden. bla VW vr6 køre med dem hvis jeg ikke husker helt forkert.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
fordtosserne
Medlem
Indlæg: 187
Tilmeldt: 27 okt 2005, 17:40

#4 Indlæg af fordtosserne »

de sider os på escort rs turbo og fords 2,9v6 motor og 2,8 xr4i og xr4x4
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#5 Indlæg af m power »

en toyota mr2 aw11 kører også med en lignende oliekøler/varmer
sune
Junior Medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 18 jun 2006, 13:50
Geografisk sted: Højbjerg

#6 Indlæg af sune »

Ja den virker fint... MEN det forudsætter at du har nok kølekapacitet i din vand køler, ellers er den intet vær.
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

..

#7 Indlæg af BANDIT »

Fik sku lige oprettet 2 indlæg , men forsætter bare i denne.

Altså min vandkøler kæmper rigeligt i forvejen med at holde bilen på 90 grader på varme dage, ikke at den kommer over men blæseren køre meget ved bl.a bykørsel.

Kan godt være jeg skal gå efter en luftkølet med thermostat. Det andet virkede bare så enkelt. Har jo allerede 3 kølere i fronten vandkøler,aircon,ic . :D

Kunne selvfølgelig gå efter at sænke min vandtemp, jeg har bl.a fundet en pose til turboen, da den sidder tæt på min køler.
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

Re: ..

#8 Indlæg af Westmus »

Vand til olie sidder f.eks også på div moderne Peugeot. Det er da vist efterhånden standard på de fleste nye biler. Bruges også af Ford på deres moderne V8'ere. Der er det dog direkte indbygget i konstruktionen, med et vandkammer bag oliefilteret som er det første returvandet fra køleren møder.

Fidusen med vand-olie er jo at det virker begge veje, så olien også hurtigere opnår driftstemperatur. Men kølevirkningen er jo selvfølgelig ikke så kraftig som det er muligt at lave med luft-olie. Så behovet afgøre valget.

I øvrigt tager olien jo ikke større skade af høje temperaturer ...kortvarigt. På baneracere roder de vist tit oppe i mod 140-150 grader trods store luft kølere. :)
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: ..

#9 Indlæg af BANDIT »

Westmus skrev:Vand til olie sidder f.eks også på div moderne Peugeot. Det er da vist efterhånden standard på de fleste nye biler. Bruges også af Ford på deres moderne V8'ere. Der er det dog direkte indbygget i konstruktionen, med et vandkammer bag oliefilteret som er det første returvandet fra køleren møder.

Fidusen med vand-olie er jo at det virker begge veje, så olien også hurtigere opnår driftstemperatur. Men kølevirkningen er jo selvfølgelig ikke så kraftig som det er muligt at lave med luft-olie. Så behovet afgøre valget.

I øvrigt tager olien jo ikke større skade af høje temperaturer ...kortvarigt. På baneracere roder de vist tit oppe i mod 140-150 grader trods store luft kølere. :)


Ved ikke helt hvor varm den bliver inu da jeg ikkn nåede at få en måling. Men har en mistanke om den ligger for højt når den bestiller noget

Men det jeg går efter er en rimelig konstant olietemp ved kørsel i by og på motorvej og trackdays
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

#10 Indlæg af uno »

hvis du har stort kølebehov på bilen er det at foretrække luft løsningen.
luft temp i fronten -hvis du kan få plads er koldere end vand fra køleren og det er den temperaturforskel der køler din olie.
men ja har du 2 kølere til at sidde og skygge for hinanden kan vandløsningen være at foretrække.
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447
Besvar