ikke-opvarmet lambdasonde vs opvarmet.
: 13 jan 2010, 13:36
I disse kolde tider når min bil slet ikke at blive ordentligt varmet op, og da jeg kører mange korte ture, betyder det at den gamle daihatsu sutter enormt meget benzin.
Det er en EFI-motor, med lambdasonde, katalysator, og almindelig fordeler-tænding ( der ikke er styret af ECU ) fra 1993 ( 89-93 ).
Lyder det helt vanvittigt at prøve at montere en opvarmet lambdasonde? Så sonden bliver varm i løbet af kort tid, istedet for at vente noget ala 5-7 minutter på at den bliver ordentlig varm - for der er køreturen allerede overstået.
Jeg tænker selvfølgelig på om den "magre" blanding så vil kunne skade motoren, hvis den ikke er 100% varm - det er trods alt en "gammel" motor der kører på 10w40 og er designet i slutningen af 80'erne....
Der er selvfølgelig en grund til at ECU'en har et koldstartsprogram, men hvor kritisk vil i tro at det i virkeligheden er?
Jeg tænker på en universal 3/4 lednings sensor fra fx biltema til et par hundrede kroner...
Jeg har ikke regnet på hvor langt jeg kører på literen, men det er MEGET MEGET lidt... langt under 10 på literen...
Det er en EFI-motor, med lambdasonde, katalysator, og almindelig fordeler-tænding ( der ikke er styret af ECU ) fra 1993 ( 89-93 ).
Lyder det helt vanvittigt at prøve at montere en opvarmet lambdasonde? Så sonden bliver varm i løbet af kort tid, istedet for at vente noget ala 5-7 minutter på at den bliver ordentlig varm - for der er køreturen allerede overstået.
Jeg tænker selvfølgelig på om den "magre" blanding så vil kunne skade motoren, hvis den ikke er 100% varm - det er trods alt en "gammel" motor der kører på 10w40 og er designet i slutningen af 80'erne....
Der er selvfølgelig en grund til at ECU'en har et koldstartsprogram, men hvor kritisk vil i tro at det i virkeligheden er?
Jeg tænker på en universal 3/4 lednings sensor fra fx biltema til et par hundrede kroner...
Jeg har ikke regnet på hvor langt jeg kører på literen, men det er MEGET MEGET lidt... langt under 10 på literen...