Side 1 af 2

Støddæmper valg

: 14 dec 2011, 20:13
af zky
Jeg skal have nogle støddæmpere til min Mercedes 190 som jeg køre klubrally med(ja det kan den faktisk godt), der ser kun ud til at være 3 fabrikanter (som holder sig inden for reglementet) Sparx, Koni og Bilstein

Sparx er ude, da de ikke er justerbare
Koni og Bilstein koster ca. det samme, personligt kan jeg bedst lide Bilstein, men nogle siger at de bliver for varme og mister effekt, nu er bilen jo ikke lige frem en letvægter, så hvad skal jeg vælge

Jeg er jo ikke ude efter en stiv bane bil, men dog skal de holde _noget_
mere end standart dæmperne

Kom med nogle erfaringer ?

: 14 dec 2011, 20:16
af møffe
hvad med sachs ?

ellers er jeg koni mand hele vejen. dog har jeg kun erfaring fra sierra.

: 14 dec 2011, 23:24
af Bufas
Koni skal af for at justeres. Hvad med HR, laver de ikke noget til den?

: 15 dec 2011, 07:25
af møffe
Bufas skrev:Koni skal af for at justeres. Hvad med HR, laver de ikke noget til den?

Nu ved jeg ikke med mercedes, men til sierra er de top justerebare i for, og kun i bag skal de løsnes i bunden for at skydes sammen når de skal justeres

: 15 dec 2011, 08:12
af Gsi16vdk
De Koni jeg har arbejdet med, dog på bane bil, kunne justeres foran med en skrue i top(rebound) og en i bunden(Comp). De bageste var lidt mere tricky, der var rebound nem, hvorimod man lige skulle løsne den ene befæstning i bunden, og derefter dreje hele stempelstangen. Den havde McPherson for og multilinkbag. ved ikke hvad en 190 har at gøre det med.

Koni eller Bilstein.. Jeg syntes en Koni i en dæmper dyno er meget ukonstant, altså overfølsom for varme, upræcise ventiler, i hvert fald sammenlignet med en Öhlins. Der er dog også en form for prisforskel:(

Bilstein har jeg ikke den store erfaring med, kun på almindelige biler, og det er nok som at sammenligne pærer og bananer:)

: 15 dec 2011, 13:08
af zky
Koni er åbenbart de mest brugte på 190 til rally - de foreste justeres udvendigt :
http://www.rc-imports.com/Parts&Services/parts&services.pic/koni_f&r_set.jpg

Når jeg læser erfaringer rundt omkring på nettet, ser det ud til at både Koni og Bilstein har varme problemer - men er det et realt problem når vi kun køre prøver af MAX 4 min. varighed (normalt 2,5-3,5 minut) så har de 10-15minutter at køle af i (som regel transport tid på vejen, men der bliver de jo ikke belastet)

Jeg er nød til at holde mig til "almindelige" støddæmpere, dvs uden externe beholdere, pga. relementet

: 15 dec 2011, 14:59
af Bufas
Dem jeg har til kadetten skal trykkes sammen og stempelstangen drejes for at de kan justeres. Men når det kan gøres uden at afmontere dem er det dejligt nemt og hurtigt.

På så korte prøver ville jeg ikke være bekymret for varme.

: 15 dec 2011, 18:47
af møffe
Gaz og avo har du tjekket dem.

: 15 dec 2011, 19:36
af zky
møffe skrev:Gaz og avo har du tjekket dem.


Ja Avo er stort set kun til (endnu) ældre biler og Gaz har slet ikke noget til Mercedes

: 15 dec 2011, 19:51
af møffe
zky skrev:
møffe skrev:Gaz og avo har du tjekket dem.


Ja Avo er stort set kun til (endnu) ældre biler og Gaz har slet ikke noget til Mercedes
du er jo gammel capri dreng, du bore da bare de gamle og efterfylder med en tyk motor olie.

Hvad bruger de tunge drenge på 2,5 evoerne.

Bruger de kun ohlin eller leda måske de dyre bilstein.