AFR målinger..
: 24 maj 2012, 21:50
Jeg har brug for at få bekræftet eller afkræftet en ting jeg har oplevet med en dieselbil jeg mapper lidt på.
Bilen er mappet til 200Hk hvor den originalt har 90Hk. De originale dyser er meget små så indsprøjtningen afsluttes først knapt 20 grader ATDC ved 4.000 rpm. Dette har givet en del røg og AFR på ca. 15:1. Nu har bilen fået større dyser og jeg har omkalibreret motorstryingen til de nye dyser. Nu ved samme mængde slutter indsprøjtningen ved 4 grader ATDC. AFR siger nu 17.8:1.
Kan det virkelig passe at den dårligere forbrænding med de originale dyser har givet en lavere AFR - simpelthen fordi forbrændingen er for uren? Eller er der en fejl i kalibreringen af de nye dyser, så den faktisk giver mindre diesel end før ? Røvrullefeltet kan ikke afgøre om der er mere skud nu eller før - det føles simpelthen ens.
Bilen er mappet til 200Hk hvor den originalt har 90Hk. De originale dyser er meget små så indsprøjtningen afsluttes først knapt 20 grader ATDC ved 4.000 rpm. Dette har givet en del røg og AFR på ca. 15:1. Nu har bilen fået større dyser og jeg har omkalibreret motorstryingen til de nye dyser. Nu ved samme mængde slutter indsprøjtningen ved 4 grader ATDC. AFR siger nu 17.8:1.
Kan det virkelig passe at den dårligere forbrænding med de originale dyser har givet en lavere AFR - simpelthen fordi forbrændingen er for uren? Eller er der en fejl i kalibreringen af de nye dyser, så den faktisk giver mindre diesel end før ? Røvrullefeltet kan ikke afgøre om der er mere skud nu eller før - det føles simpelthen ens.