Side 1 af 1
Volvo 850 T5 økonomi km/l
: 12 jun 2012, 10:17
af Jakobsen
Hej
Mine forældre har en gammel 95'er T5 stc, hvor vi har skiftet motor i da den gamle havde dårlige lejre. Vi fik en ny eller en 94'er motor i med EGR ventil, der er ikke EGR på min forældres vogn.
Men når vi nu køre til Sjælland fra skive går den kun lige omkring 8,5-9 ved pæn motor vejs kørsel. ??
Der er ingen fejl meldinger på display, hvad kan det skyldes ?
: 12 jun 2012, 14:06
af svan
render sådan en meget længere på literen? volvo og saabs trykladede motorer har altid været tørstige, men et forsigtigt gæt kunne være en lambdasonde eller en temperaturføler der er blevet trætte.
svan
Normalt :-)
: 12 jun 2012, 14:09
af Daigaard
Hej
Jeg har også en T5 fra '96 og det er næsten umuligt at køre mere end 10 km/l. Hvis det skal lykkedes må du ikke køre over 95km/t. (Det sker kun når konen en gang i mellem kører i bilen)
Min ligger normalt på 8-9km/l og har gjort det i alle de 8 år jeg har haft den. Så for mig er der ikke noget overraskende i det du beskriver.
Det skal så sikes at jeg normalt kører friskt til, men alt over 100 km/t er ødelæggende for langt på literen.
/Steffen
: 12 jun 2012, 15:43
af Jakobsen
Det er klart den ikke er i den billige ende

men den gamle motor kunne gå 10 med defekte stempel ringe. Den nye motor føles meget mere frisk men ikke så økonomisk :/ den kommer fra USA derfor den har EGR ventil
: 12 jun 2012, 16:18
af Runesm
Står EGR'en så ikke måske åben hvis ikke motorcomputerne er forberedt til styring af denne?
: 12 jun 2012, 16:33
af grydesvamp
Jeg er den heldige ejer af en t5 med 415,000 på klokken og den går 10km/l på motorvejen med 110kmt. ved 80-90km/t på fartpilot går den ca 10,5-11.
skal dog siges det er en sedan og ikke stc..
Er det samme type/str turbo der sidder på den nye motor ? der findes jo flere forskellige modeller.
Mv kunne det måske være en ide med en dyse rens + indsugnings rens, Den "nye" motor kunne nemt være sodet til hvis det var her blød hat og briller der kun brugte den til at hente morgenbrød hos den lokale bager..
: 12 jun 2012, 17:44
af Jakobsen
EGR skulle stå lukket hele tiden.. hvis det ikke er koblet til
Motoren er vi kommet til for 6år siden mindst, da en amerikaner kørte rundt i sin amerikansk 850T5'er her i Dk, han kom så ud for et uheld og bilen blev skadet, derefter har vi købt motoren og alt ledningsnet osv til motor.
Den nye motor har gået under 200.000km ca mener jeg, som sagt længe siden den blev taget ud
Den så rigtig fin ud i alle slanger og ånde rør osv, men det er muligt der skal lidt rens igennem motoren på indsunings siden og evt dyse renser.
Vil nu mene at en Stc nok skulle kunne køre 10km/l når man suser 300km på motorvej, alt andet vil da være noget skidt
Motoren er en ombytter fra den gamle motor, den er 2-3år gammel max, og fejler intet. begge er 2.3L