Tændingsbanken Opel C26NE
: 15 jun 2012, 14:53
Jeg har problemer med at min motor tændingsbanker, det drejer sig om en omega a CIH 2,6 12V dualram (motoren ligger i en Rekord E)
Til at starte med bankede motoren når den skulle arbejde mere end hvad der svarer til at køre ca 100km/t hvilket vil sige den ikke kan klare ret meget gas uanset omdrejninger. Dog værst når den skal sejtrække.
Motorstyringen stiller selv tændingen, så det hjalp ikke at dreje på strømfordeleren.
Jeg skiftede derfor hele tændingssystemet ud med et med mekanisk avanvering for hurtigst muligt at kunne komme til at bruge bilen.
Når jeg stiller tændingen på mærket så banker den på samme måde som med originalstyringen.
Bliver den derimod stillet på gehør så banker den i takt, ligesom bassen i musik. Dog kan jeg så køre ca 120 før det kommer.
Jeg har ikke noget diagnosestik på, endnu, det bør heller ikke kunne ændre noget da tændingen kører helt uden om motorstyringen.
Rotor, fordelerdæksel, kabler og tændrør er nye. Det samme er omdrejningssensoren.
Mistanken har blandt andet været på mit benzintryk. Jeg har derfor sat et ur på så jeg kan måle trykket, det ligger på ca 35-38 PSI hvilket svarer til 2,5 bar.
Når jeg giver gas så vacummet forsvinder stiger trykket en smule. Jeg måler det i forhold til den omgivende luft og ikke manifold trykket, så det skal ændre sig lidt.
Men det ser ud til at opføre sig som det skal. Så vidt jeg ved skal trykket ligge på 2,5 bar. Jeg har desuden taget tid på hvor meget det falder når jeg slukker bilen. 30 PSI nåes efter ca 30 sekunder, derefter tager det over 6 minutter at nå ned på 20 PSI.
Nogle forslag til hvad der er galt?
Hvad har jeg overset?
Til at starte med bankede motoren når den skulle arbejde mere end hvad der svarer til at køre ca 100km/t hvilket vil sige den ikke kan klare ret meget gas uanset omdrejninger. Dog værst når den skal sejtrække.
Motorstyringen stiller selv tændingen, så det hjalp ikke at dreje på strømfordeleren.
Jeg skiftede derfor hele tændingssystemet ud med et med mekanisk avanvering for hurtigst muligt at kunne komme til at bruge bilen.
Når jeg stiller tændingen på mærket så banker den på samme måde som med originalstyringen.
Bliver den derimod stillet på gehør så banker den i takt, ligesom bassen i musik. Dog kan jeg så køre ca 120 før det kommer.
Jeg har ikke noget diagnosestik på, endnu, det bør heller ikke kunne ændre noget da tændingen kører helt uden om motorstyringen.
Rotor, fordelerdæksel, kabler og tændrør er nye. Det samme er omdrejningssensoren.
Mistanken har blandt andet været på mit benzintryk. Jeg har derfor sat et ur på så jeg kan måle trykket, det ligger på ca 35-38 PSI hvilket svarer til 2,5 bar.
Når jeg giver gas så vacummet forsvinder stiger trykket en smule. Jeg måler det i forhold til den omgivende luft og ikke manifold trykket, så det skal ændre sig lidt.
Men det ser ud til at opføre sig som det skal. Så vidt jeg ved skal trykket ligge på 2,5 bar. Jeg har desuden taget tid på hvor meget det falder når jeg slukker bilen. 30 PSI nåes efter ca 30 sekunder, derefter tager det over 6 minutter at nå ned på 20 PSI.
Nogle forslag til hvad der er galt?
Hvad har jeg overset?