Fejlfinding mitsubishi colt 1.6 glx (CJ_A)
: 02 apr 2013, 21:56
Hej folkens,
Lang historie kort - købte bilen (mitsubishi colt 1.6 glx (CJ_A)) for 4-5 år siden, hvor den havde gået ~206.000, efter 14 dage begyndte bilen at lyse i motorlampen og hukke i det under acceleration og sætte ud i tomgang og kunne så ikke starte før bilen er kold igen eller hvis pluspolen blev taget af en lille halvtime.
Den fik et sæt nye tændrør og ny lambdasonde, jeg løb tændingen igennem uden held - fik den så fejludlæst hos en mitsubishi forhandler, hvor knastakselvinkelføleren meldte fejl - føleren bliver skiftet og bilen kørte super!
Da den rundede ~235 skiftede jeg kobling, tandrem+remstrammerhjul, luftfilter og olie+oliefilter. Bilen har nu kørt ~306 og er nu igen begyndt at drille næsten på samme måde som i starten - den hakker og hukker i det, den går dog ikke ud, tilgengæld kan man ved at slippe gassen og giver gas langsomt igen få den til at trække - dog går motoren ikke rent. Det føles som om ECU'en ikke ved positionen af knastakslen - jeg tænkte at det galt med knastakselvinkelføleren igen.
Ringede til forhandleren som fejludlæste og skiftede sensoren + justerede tomgang til samlet ~1300-1400 kr. hvor sensoren kostede lige under 1000 kr. (for 4-5 år siden), nu koster sensoren alene 1495 kr.. Tænkte det var lidt mystisk, men jaja ... da jeg studerer hænger pengene jo ikke på træerne så jeg fandt føleren på ebay (ny) til 319kr. leveret. Jeg skifter så sensoren og bilen kan nu ikke komme over 3000 rpm og hugger voldsomt ved det mindste gas. Sætter den gamle sensor tilbage igen og bilen køre nu som før, den kan køre og trække, men hugger og køre ikke optimalt. Jeg bliver selvfølgelig lidt irreterret og stædig for at finde fejlen, løber tændingen igennem, piller dækslet af som føleren sidder i for at se om der er noget snask som den induktive sensor ikke kan måle igennem. Alt ser fint ud...
Nu har jeg kun handlet på ebay denne ene gang, men har kammerater der stortset køber alle reservedele på ebay uden problemer - men kunne det være at føleren fra ebay (der står intet på føleren - men den er støbt identisk) er for billig og simpelthen ikke kan måle hurtigt nok og en frisk org. føler til 5 gange så meget vil løse problemet?
Er der nogle der prøvet noget lignende eller har en idé til hvad der kan være galt? Er efterhånden åben for alle scenarier : )
Lang historie kort - købte bilen (mitsubishi colt 1.6 glx (CJ_A)) for 4-5 år siden, hvor den havde gået ~206.000, efter 14 dage begyndte bilen at lyse i motorlampen og hukke i det under acceleration og sætte ud i tomgang og kunne så ikke starte før bilen er kold igen eller hvis pluspolen blev taget af en lille halvtime.
Den fik et sæt nye tændrør og ny lambdasonde, jeg løb tændingen igennem uden held - fik den så fejludlæst hos en mitsubishi forhandler, hvor knastakselvinkelføleren meldte fejl - føleren bliver skiftet og bilen kørte super!
Da den rundede ~235 skiftede jeg kobling, tandrem+remstrammerhjul, luftfilter og olie+oliefilter. Bilen har nu kørt ~306 og er nu igen begyndt at drille næsten på samme måde som i starten - den hakker og hukker i det, den går dog ikke ud, tilgengæld kan man ved at slippe gassen og giver gas langsomt igen få den til at trække - dog går motoren ikke rent. Det føles som om ECU'en ikke ved positionen af knastakslen - jeg tænkte at det galt med knastakselvinkelføleren igen.
Ringede til forhandleren som fejludlæste og skiftede sensoren + justerede tomgang til samlet ~1300-1400 kr. hvor sensoren kostede lige under 1000 kr. (for 4-5 år siden), nu koster sensoren alene 1495 kr.. Tænkte det var lidt mystisk, men jaja ... da jeg studerer hænger pengene jo ikke på træerne så jeg fandt føleren på ebay (ny) til 319kr. leveret. Jeg skifter så sensoren og bilen kan nu ikke komme over 3000 rpm og hugger voldsomt ved det mindste gas. Sætter den gamle sensor tilbage igen og bilen køre nu som før, den kan køre og trække, men hugger og køre ikke optimalt. Jeg bliver selvfølgelig lidt irreterret og stædig for at finde fejlen, løber tændingen igennem, piller dækslet af som føleren sidder i for at se om der er noget snask som den induktive sensor ikke kan måle igennem. Alt ser fint ud...
Nu har jeg kun handlet på ebay denne ene gang, men har kammerater der stortset køber alle reservedele på ebay uden problemer - men kunne det være at føleren fra ebay (der står intet på føleren - men den er støbt identisk) er for billig og simpelthen ikke kan måle hurtigt nok og en frisk org. føler til 5 gange så meget vil løse problemet?
Er der nogle der prøvet noget lignende eller har en idé til hvad der kan være galt? Er efterhånden åben for alle scenarier : )