Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 20 jul 2025, 01:14

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
 Titel: Turbo.
Indlæg: 23 okt 2004, 08:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Nu er der jo ikke nogen der har sagt at han skal fyre den naf hele tiden.Gør han det er det squ lige meget hvad for en turbo han køber,fodi så holder det ikke.Han kunne feks. have 2 tryktrin at vælge imellem.
Henrik ,rene's starlet er en standart motor kun med stor turbo så den burde holde til daglig kørsel.Selvfølgelig ikke med fuld skrue hele tiden.
MVH Finn.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 okt 2004, 10:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
standardmotor?? vi kan måske blive enige om at kalde den en hybridmotor! har selv fundet ud af, hvor meget (lidt) man kan byde plejlstænger mm. i blacktop!! hvis du skrev at motoren var samlet af dele fra forskellige standardmotorer, ville det efter min mening dække lidt bedre... nok om det pis, bare det virker og ikke koster det røde ud af øjnene! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel: LQS
Indlæg: 23 okt 2004, 13:34 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Ja det er rigtig.Standart kompressor bund og standart 20v topstykke.Men stadig alt sammen standart.Det jeg prøver på at sige er,at det ikke behøver at koste en formue at lave mange hk.Mange tror der SKAL stå HKS/helvedes kårles sager) på alle dele før de giver hk.
MVH Finn.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel: !!!
Indlæg: 23 okt 2004, 23:26 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 229
Geografisk sted: Glostrup
Det er netop det det hele handler om!!!
Er sådan set pisse ligeglad om der står Hks eller Svend Børges pølser og Tuning...

Vil Ha en bil jeg kan i køre i når jeg har lyst. Skal også være så man kan gi svinet en over nakken uden den river 4 pløkker ud gennem siden!!! :D

Der er intet der kan holde til at få tæsk hver dag!!!! Så er det ligemeget hva du smider i af fine stumper i den motor!!! 8)

Havde også planer om en GT30 eller en T4 evt. T3/T4 med 360graders leje!!! Men der er lige så meget at vælge mellem som at gå ind i en slikbutik. Så hellere købe 100gram for meget end 100gram for lidt!!! Så er man sikker på at ha nok!!! :wink:

Vi kan også godt blive enige om at sådan en RISKOGER (Toyota) hvis samlet med de rigtige original stumper kan tåle en hel del!!!

Nok også den eneste anden bil jeg ville Tilbyde de Heste uden at smide 100000kr efter den!!!! eller alt hva Hks har på programmet!

Ronnie


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Turbo.
Indlæg: 24 okt 2004, 16:45 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Nu er der jo ikke nogen der har sagt at han skal fyre den naf hele tiden.Gør han det er det squ lige meget hvad for en turbo han køber,fodi så holder det ikke.Han kunne feks. have 2 tryktrin at vælge imellem.
Henrik ,rene's starlet er en standart motor kun med stor turbo så den burde holde til daglig kørsel.Selvfølgelig ikke med fuld skrue hele tiden.
MVH Finn.


Nu er der jo netop en del forskel på ~400hk i en starlet og 400hk i 2,5x så tung volvo.

Vi kan jo hurtigt blive enige om at det er rimeligt grænseoverskridene at hente 400hk i en starlet, og man ryster jo lidt på hænderne efter nogle minutters kørsel med fuld hane, ikke? 8)

400hk i en volvo er stadigt meget, men ikke noget man ikke ret hurtigt vænner sig til at køre med. Det vil ikke blive samme følelse, så når ronnie leder efter en turbolader til hans bil, så skal man nok forvente at kigge på grej der kan tåle at levere den effekt i timevis. 400hk i en starlet er altså overhovedet ikke det samme som 400hk i en 240. SLET ikke. Vi kan lave en hurtig sammenligning; de folk der har feks 150hk i en starlet kan sagtens komme i tanke om at bruge den effekt stort set hele tiden. 150hk i en starlet er ikke vildt, og det er 400 i en volvo hellerikke.

Man kan _SAGTENS_ finde en turbo der kan tåle at levere luft til 400hk, også om det så skal være 24timer i døgnet, flere dage i træk. Men det er altså ikke en std turbo der bare har fået kniven, for den kan selvsagt ikke tåle mosten.

Næste problem er at de turboladere der er bygget på std biler er optimeret til den effekt de forod fabrikken med. Når man skruer trykket omkring 20% op ifht std tryk, så er man med stor sikkerhed ude i et område hvor turboen har mistet meget effektivitet, og genererer unødigt meget varme, og unødigt stort modtryk. Begge dele er faktorer der koster levetid.

Man bør absolut ikke tilråde folk at købe turboladere der måske godt kan levere effekten, men som er langt ude over effektivitetskurven i kompressormappet.

Starletten er bygget til race, og ikke meget andet. Den vil med stor sandsynlighed kunne køre mange km på gaden, men det kommer den jo aldrigt til, så det er jo rent gætværk om den kan tåle mosten eller ej. Den kan selvsagt ikke tåle at levere 400hk i ret mange sekunder af gangen.

Ronnies kommer derimod til at levere de 400hk mindst 3x så lang tid af gangen, og derfor mener jeg at det er ret irrelevant om den lader kan lave 400hk på en starlet i 13sekunder, for den kan sandsynligvist ikke tåle det på volvoen. Men skal vi stoppe gætteriet, så skal der et kompressormap til. Jeg vil uden at have set det map tro at den aktuelle turbo er håbøs ineffektiv i det pågældende område, men jeg har ikke set mappet, så forbehold er taget.

Ronnie; Jo man kan godt bygge noget der kan tåle at få klø hver dag. Du har en bil der ab fabrik kan tåle det længere end de fleste, og rekorden på lige netop din model blok er 952 bhp, selvf. sat af en svensker. Laver man det ordentligt, så KAN det tåle at få klø i lang tid. Tænk dig om; hvad skulle forhindre grejet i at gå i smadder, hvis der er styr på forbrændingen,kølingen, og smøringen, og forudsat de indre dele ikke er lavet af snot. Men det kræver man har lagt en større indsats end blot justeret en wastegate, eller haft klemtangen fremme, for så holder det selvsagt ikke. Selvf. kan det holde.

Resultatet afspejler anstrengelserne for at nå målet, ikke hvor hurtigt målet er nået!

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2004, 17:21 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Skal den have en over nakken tit ville jeg også vælge en stor turbo.
Men spørgsmålet var jo hvor mange hk den kan yde,om det er optimalt er en anden sag.Men der skal også mange andre stumper i den hvis den skal have tæsk tit.Holdbarhed bliver bestemt ca. 40cm bagved rattet.
PS min kammerat i escort kører med 1,4-1,8 bar og den får tæsk tit.
Det er en ct26.Men vil tilslutte mig henrik at den godt må være stører.
MVH Finn.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel: !!!
Indlæg: 24 okt 2004, 18:11 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 229
Geografisk sted: Glostrup
Man laver jo heller ikke en bil med 400+ hvis man ikke skal kunne bruge det når man har lyst!! er også klart tilhænger af at det hele hellere må være lidt overdimensioneret og så man har nogle bedre Justerings muligheder!!!! enten skal det være en GT30 med indbygget wastegate og actuator eller også skal det være noget tilsvarende!?!?!?
hva ville i ellers sige man skulle vælge af mølle??? De fleste turboer deroppe er som regel med Ekstern Wastegate!!!

Indmaden har jeg næsten på plads!!! Vil smide ca 10000kr efter nogle nye stempler og nogle andrer plejstænger og så en god portet top!!!!

Regnede også med nogle nye manifolder!!!!

Men klart det skal kunne holde til lidt af hvert!!!!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2004, 18:50 
lad lige være med at tro på alt hvad Vmax skriver i deres blad. på et tidspunkt havde de en sølvgrå golf 4 i. med 250hk og efter ejers skøn 5,5 til 100km/t.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2004, 18:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Det er også bedst med extern wastegate.Så møder motor ikke modstand.
MVH Finn.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel: !!!
Indlæg: 24 okt 2004, 20:58 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 229
Geografisk sted: Glostrup
Det er vi enige i!!! Men det er også et stort projekt at lave det om til ekstern wastegate!!! Det koster også lige et par tusind kroner ekstra!!!
Så skal det være i forbindelse med at jeg laver en ny manifold!!!! Der ville det jo ikke være noget problem!!! Det lyder også pisse godt med ekstern wastegate!!! 8)
Men turboen er næsten det vigtigeste, men selvfølgelig skal resten følge med!!! Hvis man skal vælge en med ekstern wastegate, der skal yde mange heste er der uanede muligheder!!! det er jo også sjældent man ser en hurtig bil med indbygget wastegate!!!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team