Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Nu er der jo ikke nogen der har sagt at han skal fyre den naf hele tiden.Gør han det er det squ lige meget hvad for en turbo han køber,fodi så holder det ikke.Han kunne feks. have 2 tryktrin at vælge imellem.
Henrik ,rene's starlet er en standart motor kun med stor turbo så den burde holde til daglig kørsel.Selvfølgelig ikke med fuld skrue hele tiden.
MVH Finn.
Nu er der jo netop en del forskel på ~400hk i en starlet og 400hk i 2,5x så tung volvo.
Vi kan jo hurtigt blive enige om at det er rimeligt grænseoverskridene at hente 400hk i en starlet, og man ryster jo lidt på hænderne efter nogle minutters kørsel med fuld hane, ikke?
400hk i en volvo er stadigt meget, men ikke noget man ikke ret hurtigt vænner sig til at køre med. Det vil ikke blive samme følelse, så når ronnie leder efter en turbolader til hans bil, så skal man nok forvente at kigge på grej der kan tåle at levere den effekt i timevis. 400hk i en starlet er altså overhovedet ikke det samme som 400hk i en 240. SLET ikke. Vi kan lave en hurtig sammenligning; de folk der har feks 150hk i en starlet kan sagtens komme i tanke om at bruge den effekt stort set hele tiden. 150hk i en starlet er ikke vildt, og det er 400 i en volvo hellerikke.
Man kan _SAGTENS_ finde en turbo der kan tåle at levere luft til 400hk, også om det så skal være 24timer i døgnet, flere dage i træk. Men det er altså ikke en std turbo der bare har fået kniven, for den kan selvsagt ikke tåle mosten.
Næste problem er at de turboladere der er bygget på std biler er optimeret til den effekt de forod fabrikken med. Når man skruer trykket omkring 20% op ifht std tryk, så er man med stor sikkerhed ude i et område hvor turboen har mistet meget effektivitet, og genererer unødigt meget varme, og unødigt stort modtryk. Begge dele er faktorer der koster levetid.
Man bør absolut ikke tilråde folk at købe turboladere der måske godt kan levere effekten, men som er langt ude over effektivitetskurven i kompressormappet.
Starletten er bygget til race, og ikke meget andet. Den vil med stor sandsynlighed kunne køre mange km på gaden, men det kommer den jo aldrigt til, så det er jo rent gætværk om den kan tåle mosten eller ej. Den kan selvsagt ikke tåle at levere 400hk i ret mange sekunder af gangen.
Ronnies kommer derimod til at levere de 400hk mindst 3x så lang tid af gangen, og derfor mener jeg at det er ret irrelevant om den lader kan lave 400hk på en starlet i 13sekunder, for den kan sandsynligvist ikke tåle det på volvoen. Men skal vi stoppe gætteriet, så skal der et kompressormap til. Jeg vil uden at have set det map tro at den aktuelle turbo er håbøs ineffektiv i det pågældende område, men jeg har ikke set mappet, så forbehold er taget.
Ronnie; Jo man kan godt bygge noget der kan tåle at få klø hver dag. Du har en bil der ab fabrik kan tåle det længere end de fleste, og rekorden på lige netop din model blok er 952 bhp, selvf. sat af en svensker. Laver man det ordentligt, så KAN det tåle at få klø i lang tid. Tænk dig om; hvad skulle forhindre grejet i at gå i smadder, hvis der er styr på forbrændingen,kølingen, og smøringen, og forudsat de indre dele ikke er lavet af snot. Men det kræver man har lagt en større indsats end blot justeret en wastegate, eller haft klemtangen fremme, for så holder det selvsagt ikke. Selvf. kan det holde.
Resultatet afspejler anstrengelserne for at nå målet, ikke hvor hurtigt målet er nået!
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!