Havneren skrev:
Jeg mener nu godt man kan sige 2000/8=250hk. Men som du siger henrik, så afhænger det af hvor den cutter tændingen... I værste fald kunne den jo være i 2 forbrændinger igang når den cutter tændingen. Den ene ville næsten være færdig godt nok... men så ville regnestykket jo se sådan ud... (2000/8)*2=500hk.
Enertien i baghjul og gearkasse kan jo ikke accelerer noget yderligere op... Det er blevet påført en vis emergi og vil der efter kun kunne miste den igen.
Henrik... hvis motoren kan tage så mange flere omdr ved kun denne éne eller i værste fald 2 forbrændinger. Hvordan kan det så være at den ikke ville gøre det når man bare klamper pedalen i bund i frigear??? Jeg kan ikke få det til at give mening... Der ville stort set samme situation i motoren være tilfældet jo.
v/h christian
Jeg ved ikke HVOR mange flere omdrejninger den tager, men jeg ved at motoren trækker med fuld hammer i tidsrummet der går til at dreje et sted mellem 30 og 120 krumptapgrader. I værste fald lægges der 2000hk der kun har et eneste sted at smide effekten: øget omdrejningstal på den roterende masse. De 2000hk lægges på krumptappen i op til 2.5msek og i den periode SKAL effekten væk.
Den vil selvf. ikke gøre det når du blot klamper speederen, for selvom golfen er vild, så har den en reaktionstid, og ubelastet kommer den aldrigt op på max effekt. Denne situation har du en motor der ER på max effekt og pludeligt forsvinder modholdet.
Du løfter jo jern, ikke?
Forspænd musklerne det du kan og ryk i vægten til du er blå i fjæset, det foregår relativt roligt(omend du nok kan komme til at se lidt arrig ud!). Gør det samme med en anden vægtstang og lad så vægten falde af midt i løftet. Du bevæger dine arme med så meget fart at du nok kunne rytte gebisset inden du fik holdt igen. Skulle du blot acc. stangen kan du ikke få samme fart på.
Samme med motoren; du har en motor der står fuldt belastet, og pludeligt forsvinger modholdet. Det er selvsagt ikke samme situation du har når du blot giver gas i tomgang.
Prøv at køre på en MC hvor gearet er godt slidt, så den kan komme i tanke om at smutte ud af gear i feks 3 gear. Den tæsker i begrænseren så hurtigt at nålen er langt bagud, men river du den i begrænseren ubelastet(du ved, Brianstartet;-)) stiger omdrejningstallet ikke nær så stejlt.
Selvf. er enertien i hjulene ikke i stand til at trække noget(hvem har dog påstået det??). Det der begrænser motorens himmelflugt er derimod enertien, eller om du vil, trægheden mod at samle omdrejninger op. Jo større enerti, desto langsommere samler den snoninger op. Ikke noget nyt i det.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!