Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 19 jul 2025, 07:46

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

hej MORTEN VJ. var der begrænser på den motor du skriver om blev drejet over? MVH. søren

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
JA der var en brgrænser der fjernede tændingen.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

hvordan virkede den? på alle cylindre? ved at stille fortænding i nul? eller hvordan mener du det du beskriver kunne ske? MVH. søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Det var en fjederbelastet kontakt i rotoren, som kortsluttede højspændings siden, når den slog til var det som at ramme en mur.
Den var sat til at afbryde 500 omdrejninger inden det maksimalt opgivede omdrejnings tal der var tilrådeligt med knastaksel og fjedre.
Det skete ved maks accelration i 3 gear hvor der pludseligt var en glat plet, Motoren fik pluseligt en masse omdrejninger hørte tænings cuttet ved 7400 omdrejninger,men den tog flerer. Resultatet var at en indsugnings ventil kyssede et stempel, og det var ikke af kærlighed.
Jeg ved godt at i et så simpelt et system er der indbyggget en hvis træghed, som ikke findes i moderne systemer, så derfor de 500 omdrejninger som sikkerheds margin.
Systemet havde ingen problemer med et misset gearskift, det skete kun den ene gang.
Så derfor mener jeg at transmissionens/hjulenes enerti har spillet ind.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Jeg mener nu godt man kan sige 2000/8=250hk. Men som du siger henrik, så afhænger det af hvor den cutter tændingen... I værste fald kunne den jo være i 2 forbrændinger igang når den cutter tændingen. Den ene ville næsten være færdig godt nok... men så ville regnestykket jo se sådan ud... (2000/8)*2=500hk.

Enertien i baghjul og gearkasse kan jo ikke accelerer noget yderligere op... Det er blevet påført en vis emergi og vil der efter kun kunne miste den igen.

Henrik... hvis motoren kan tage så mange flere omdr ved kun denne éne eller i værste fald 2 forbrændinger. Hvordan kan det så være at den ikke ville gøre det når man bare klamper pedalen i bund i frigear??? Jeg kan ikke få det til at give mening... Der ville stort set samme situation i motoren være tilfældet jo.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: fredericia
hvis du kaster en sten vandret ud i luften- ville den Ikke accelererer yderliger, efter du har sluppet den- det samme sker med en motor der ikke får nogen gnist... den roterer ikke hurtiger pga. der ikke bliver tilført mere energi i kraft af den manglene forbrændning!!
MVH Lars

Titel:
Moderator

Havneren skrev:
Jeg mener nu godt man kan sige 2000/8=250hk. Men som du siger henrik, så afhænger det af hvor den cutter tændingen... I værste fald kunne den jo være i 2 forbrændinger igang når den cutter tændingen. Den ene ville næsten være færdig godt nok... men så ville regnestykket jo se sådan ud... (2000/8)*2=500hk.

Enertien i baghjul og gearkasse kan jo ikke accelerer noget yderligere op... Det er blevet påført en vis emergi og vil der efter kun kunne miste den igen.

Henrik... hvis motoren kan tage så mange flere omdr ved kun denne éne eller i værste fald 2 forbrændinger. Hvordan kan det så være at den ikke ville gøre det når man bare klamper pedalen i bund i frigear??? Jeg kan ikke få det til at give mening... Der ville stort set samme situation i motoren være tilfældet jo.

v/h christian

Jeg ved ikke HVOR mange flere omdrejninger den tager, men jeg ved at motoren trækker med fuld hammer i tidsrummet der går til at dreje et sted mellem 30 og 120 krumptapgrader. I værste fald lægges der 2000hk der kun har et eneste sted at smide effekten: øget omdrejningstal på den roterende masse. De 2000hk lægges på krumptappen i op til 2.5msek og i den periode SKAL effekten væk.

Den vil selvf. ikke gøre det når du blot klamper speederen, for selvom golfen er vild, så har den en reaktionstid, og ubelastet kommer den aldrigt op på max effekt. Denne situation har du en motor der ER på max effekt og pludeligt forsvinder modholdet.

Du løfter jo jern, ikke?
Forspænd musklerne det du kan og ryk i vægten til du er blå i fjæset, det foregår relativt roligt(omend du nok kan komme til at se lidt arrig ud!). Gør det samme med en anden vægtstang og lad så vægten falde af midt i løftet. Du bevæger dine arme med så meget fart at du nok kunne rytte gebisset inden du fik holdt igen. Skulle du blot acc. stangen kan du ikke få samme fart på.
Samme med motoren; du har en motor der står fuldt belastet, og pludeligt forsvinger modholdet. Det er selvsagt ikke samme situation du har når du blot giver gas i tomgang.

Prøv at køre på en MC hvor gearet er godt slidt, så den kan komme i tanke om at smutte ud af gear i feks 3 gear. Den tæsker i begrænseren så hurtigt at nålen er langt bagud, men river du den i begrænseren ubelastet(du ved, Brianstartet;-)) stiger omdrejningstallet ikke nær så stejlt.

Selvf. er enertien i hjulene ikke i stand til at trække noget(hvem har dog påstået det??). Det der begrænser motorens himmelflugt er derimod enertien, eller om du vil, trægheden mod at samle omdrejninger op. Jo større enerti, desto langsommere samler den snoninger op. Ikke noget nyt i det.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

det der forvirrer HENRIK mht. motorcykler med gear der springer ud kan jeg godt forklare ham. det skyldes sandsynligvis at de motorcykler hvor han har oplevet det kører med undertryks karboratorer! de har en vis træghed/forsinkelse! de står naturligvis allerede helt åbne når man rigtig giver gas op gennem gearene. hvorimod de ikke når at åbne helt ved at stå foran grillbaren og gasse op. mht. enerti er det ikke HENRIK, men MORTEN der vender lidt rundt på begreberne. MORTEN skriver også om hvordan han har drejet en motor med en primitiv begrænser over. det skete kun en gang, jeg tror det var den ene gang skidtet ikke virkede! I kan ALDRIG sammenligne spederrespons på en turbogadebil på benzin, og en racerbil med rootskompressor og metanol! det er 2 helt forskellige ting! MVH. søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
@ Morten VJ klokken 10:08....: Er du SIKKER på, at der var en "glat" plet på vejen????? Eller er det "bare" noget, du tror????
Ingen argumenter eller beregninger herfra, men hvis et-eller-andet (som jeg ikke lige ved hvad skulle være) fejler i en voldtunet benzinmotor, kunne man så ikke forestille sig, at den overdrejede uanset omstændighederne??
Prøv at forestille Jer en Diesel :lol: med en utæt indsugningsmanifoldpakning.
Det opdager man aldrig, der er jo alligevel ikke noget gasspjæld :? i en dieselmotor.....
Men hvis så fx ventildækselpakningen bliver utæt, så der løber motorolie ned over indsugningen, så har man måske et lille problem..... :evil: .
HVIS man oplever dette, vil jeg foreslå, at man går (løber) et andet sted hen, indtil der atter er fred og ro. Ens liv, lemmer og helbred er trods alt vigtigere end en tilfældig motor....

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem

Ja... hehehe. Jammen jeg er ude mærket klar over hvad du mener Henrik. Det har jeg været hele tiden... Men trods det, og det lyder jo ellers fornuftigt nok, så tror jeg ikke på at den på 2ms kan slynge motoren op i så mange flere omdrejninger at det skulle have fatale følger... Hvor mange omdrejninger snakker vi mon om at der her skulle til? 1000omdr??? 1000 omdr op på 2 ms... nej vel, med en ALLER HELVEDS stor masse... En ret stærk (=tung) gearkasse, store hjul, aksler osv. + kompresionen fra de rasterende ikke arbejdende cylindre! Efter de ca 2 ms vil forbændingeng jo være slut og energi udviklingen væk.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time