Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 16 jul 2025, 22:12

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem
Brugeravatar

I disse kolde tider når min bil slet ikke at blive ordentligt varmet op, og da jeg kører mange korte ture, betyder det at den gamle daihatsu sutter enormt meget benzin.

Det er en EFI-motor, med lambdasonde, katalysator, og almindelig fordeler-tænding ( der ikke er styret af ECU ) fra 1993 ( 89-93 ).

Lyder det helt vanvittigt at prøve at montere en opvarmet lambdasonde? Så sonden bliver varm i løbet af kort tid, istedet for at vente noget ala 5-7 minutter på at den bliver ordentlig varm - for der er køreturen allerede overstået.

Jeg tænker selvfølgelig på om den "magre" blanding så vil kunne skade motoren, hvis den ikke er 100% varm - det er trods alt en "gammel" motor der kører på 10w40 og er designet i slutningen af 80'erne....

Der er selvfølgelig en grund til at ECU'en har et koldstartsprogram, men hvor kritisk vil i tro at det i virkeligheden er?

Jeg tænker på en universal 3/4 lednings sensor fra fx biltema til et par hundrede kroner...

Jeg har ikke regnet på hvor langt jeg kører på literen, men det er MEGET MEGET lidt... langt under 10 på literen...

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Stevns
Tror du ikke bare du skulle klippe temperatur-føleren i topstykket af og sætte en modstand på i stedet, så ECU'en tror motoren er varm? Vupti, ingen "choker" og dit benzinforbrug bliver sikkert bedre - dog er det nok ikke så nemt at få startet bilen når den er kold ;-)

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Brisse skrev:
Tror du ikke bare du skulle klippe temperatur-føleren i topstykket af og sætte en modstand på i stedet, så ECU'en tror motoren er varm? Vupti, ingen "choker" og dit benzinforbrug bliver sikkert bedre - dog er det nok ikke så nemt at få startet bilen når den er kold ;-)

Hmm... ja den har selvfølgelig også noget at sige... Den måler på køler-vandet...

Er det mon DEN man skal lege med? istedet for lambdasonden?

Mon man skulle undersøge om det var termostaten der var groet lidt fast istedet? På 5 minutter når temperatur-føleren i instrumentbordet kun lige at rykke sig 3-4mm

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Sæt et stykke pap foran køleren.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
Wankel skrev:
Sæt et stykke pap foran køleren.

Den originale bunderøvs løsning! Min far havde et "rullegardin" foran køleren i hans gamle Volvo 142. Det kunne hæves/sænkes efter behov inde fra kabinen med noget kabeltræk. Tror et var noget han selv havde udtænkt :)

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Westmus skrev:
Den originale bunderøvs løsning! Min far havde et "rullegardin" foran køleren i hans gamle Volvo 142. Det kunne hæves/sænkes efter behov inde fra kabinen med noget kabeltræk. Tror et var noget han selv havde udtænkt :)

Det sidder der originalt på en Toyota Landcruiser F/H/BJ42-45 :D

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Virker thermostanten?
Prøv at skifte den til en med en højere åbningstemperatur.
Men 5-7 minutter så når motoren aldrig en temperatur, hvor den bruger lambdasonden.

Så tag cyklen, eller lev med det!!

En opvarmet sonde vil ikke hjælpe på problemet,
da motorstyringen først begynder at bruge sonden efter en hvis motortemperatur!!!

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Junior Medlem

Benzin fyr. :D

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia C
tænkte det samme som Morten VJ... Tag cyklen, hvis der ikke er længere på arbejde :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time