ikke-opvarmet lambdasonde vs opvarmet.
Redaktør: Moderatorer
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
ikke-opvarmet lambdasonde vs opvarmet.
I disse kolde tider når min bil slet ikke at blive ordentligt varmet op, og da jeg kører mange korte ture, betyder det at den gamle daihatsu sutter enormt meget benzin.
Det er en EFI-motor, med lambdasonde, katalysator, og almindelig fordeler-tænding ( der ikke er styret af ECU ) fra 1993 ( 89-93 ).
Lyder det helt vanvittigt at prøve at montere en opvarmet lambdasonde? Så sonden bliver varm i løbet af kort tid, istedet for at vente noget ala 5-7 minutter på at den bliver ordentlig varm - for der er køreturen allerede overstået.
Jeg tænker selvfølgelig på om den "magre" blanding så vil kunne skade motoren, hvis den ikke er 100% varm - det er trods alt en "gammel" motor der kører på 10w40 og er designet i slutningen af 80'erne....
Der er selvfølgelig en grund til at ECU'en har et koldstartsprogram, men hvor kritisk vil i tro at det i virkeligheden er?
Jeg tænker på en universal 3/4 lednings sensor fra fx biltema til et par hundrede kroner...
Jeg har ikke regnet på hvor langt jeg kører på literen, men det er MEGET MEGET lidt... langt under 10 på literen...
Det er en EFI-motor, med lambdasonde, katalysator, og almindelig fordeler-tænding ( der ikke er styret af ECU ) fra 1993 ( 89-93 ).
Lyder det helt vanvittigt at prøve at montere en opvarmet lambdasonde? Så sonden bliver varm i løbet af kort tid, istedet for at vente noget ala 5-7 minutter på at den bliver ordentlig varm - for der er køreturen allerede overstået.
Jeg tænker selvfølgelig på om den "magre" blanding så vil kunne skade motoren, hvis den ikke er 100% varm - det er trods alt en "gammel" motor der kører på 10w40 og er designet i slutningen af 80'erne....
Der er selvfølgelig en grund til at ECU'en har et koldstartsprogram, men hvor kritisk vil i tro at det i virkeligheden er?
Jeg tænker på en universal 3/4 lednings sensor fra fx biltema til et par hundrede kroner...
Jeg har ikke regnet på hvor langt jeg kører på literen, men det er MEGET MEGET lidt... langt under 10 på literen...
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
Brisse skrev:Tror du ikke bare du skulle klippe temperatur-føleren i topstykket af og sætte en modstand på i stedet, så ECU'en tror motoren er varm? Vupti, ingen "choker" og dit benzinforbrug bliver sikkert bedre - dog er det nok ikke så nemt at få startet bilen når den er kold
Hmm... ja den har selvfølgelig også noget at sige... Den måler på køler-vandet...
Er det mon DEN man skal lege med? istedet for lambdasonden?
Mon man skulle undersøge om det var termostaten der var groet lidt fast istedet? På 5 minutter når temperatur-føleren i instrumentbordet kun lige at rykke sig 3-4mm
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
- Wankel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1425
- Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
- Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
- Kontakt:
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
-
Spirillen
- Senior Medlem
- Indlæg: 365
- Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
- Geografisk sted: Horsens
Westmus skrev:Den originale bunderøvs løsning! Min far havde et "rullegardin" foran køleren i hans gamle Volvo 142. Det kunne hæves/sænkes efter behov inde fra kabinen med noget kabeltræk. Tror et var noget han selv havde udtænkt
Det sidder der originalt på en Toyota Landcruiser F/H/BJ42-45
! ! FRI BANE FULD HANE ! !
IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Virker thermostanten?
Prøv at skifte den til en med en højere åbningstemperatur.
Men 5-7 minutter så når motoren aldrig en temperatur, hvor den bruger lambdasonden.
Så tag cyklen, eller lev med det!!
En opvarmet sonde vil ikke hjælpe på problemet,
da motorstyringen først begynder at bruge sonden efter en hvis motortemperatur!!!
MVH
Morten
Prøv at skifte den til en med en højere åbningstemperatur.
Men 5-7 minutter så når motoren aldrig en temperatur, hvor den bruger lambdasonden.
Så tag cyklen, eller lev med det!!
En opvarmet sonde vil ikke hjælpe på problemet,
da motorstyringen først begynder at bruge sonden efter en hvis motortemperatur!!!
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
